Nové autá, nové testy. Európa má vylepšené emisné skúšky

Európska únia bude ako prvá testovať skutočné, nie len laboratórne emisie.

Nové modely automobilov “budú musieť splniť nové a spoľahlivejšie emisné testy”, až potom dostanú povolenie jazdiť po európskych cestách.

Oznámila to 31. augusta 2017 Európska komisia. Testy sú povinné pre všetky nové modely automobilov od 1. septembra.

Čakajú spoľahlivejšie výsledky

Komisia si zvlášť posvieti na dieselové vozidlá po emisnom škandále nemeckej automobilky Volkswagen. Tá sa v roku 2015 priznala, že do dieselových modelov nainštalovala softvér, ktorý jej počas testov umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka.

Dieselgate: ako to celé začalo

Nové testy majú podľa európskej exekutívy “zabezpečiť spoľahlivejšie výsledky”.

Eurokomisár Jyrki Katainen onačil nové emisné testy za míľnik na ceste k ekologickejším autám. Emisný škandál podľa neho ukázal, že Európska únia potrebuje nezávislejšie testovanie automobilov, silnejší dohľad nad trhom s autami a možnosť zasiahnuť v prípade pochybenia.

Novinky v laboratóriu aj na ceste

Nové testy budú širšie a presnejšie.

Laboratórne emisie sa budú testovať v rámci skúšky WLTP. Oveľa realistickejšie laboratórne skúšobné procedúry majú lepšie zmerať všetky emisie vrátane CO2, ako aj spotrebu paliva.

Tento test bude doplnený o test pri reálnych podmienkach jazdy, RDE. Ten má spoľahlivejšie odmerať aj oxidy dusíka, ktoré sú hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia.

V praxi od roku 2018 – 2019

RDE bude Európska únia uplatňovať ako jediná svetová ekonomika.

Vozidlo bude testované počas jazdy na verejných komunikáciách pomocou prenosných meracích zariadení.

Oba testy budú povinné od septembra 2017 pre všetky nové modely vozidiel a budú sa postupne zavádzať v rokoch 2018-2019.

Vykrývanie šedej zóny

Nové testy majú pokryť šedú zónu v novom európskom jazdnom cykle (NEDC), ktorú pre vylepšovanie hodnôt využívali výrobcovia automobiliek. NEDC pochádza ešte zo 70. rokov a platí dodnes.

Výrobcovia napríklad znižovali pomocou rôznych umelých postupov odpor pneumatík, vďaka čomu vykazovali nižšiu spotrebu vozidiel.

Environmentalisti: Rada EÚ brzdí prísnejšie testovanie emisií

“Spotrebiteľov príliš dlho vodili za nos ohľadom množstva benzínu a nafty, ktorú autá žerú, a tí potom platili oveľa viac za pohonné hmoty, ako očakávali,” povedala Monique Goyensová, šéfka mimovládky Európsky úrad spotrebiteľských združení (BEUC).

Implementácia bude kľúčová

BEUC privítal nové testy.

Guyensová však varovala, že európske inštitúcie aj členské štáty musia starostlivo sledovať ich implementáciu a poskytnúť spotrebiteľom maximum informácií v prechodnom období.

“Vyzývame členské štáty, aby zabezpečili spotrebiteľom prístup k informáciám najneskôr 1. januára 2019. To preto, aby si mohli ľudia kúpiť autá na základe spoľahlivých informácií v čo najskoršom termíne, avšak bez toho, aby počas prechodného obdobia vznikol zmätok,” zdôraznila šéfka BEUC.

Automobilky už investovali veľa

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) tiež privítalo nové testy a zdôraznilo, že automobilky už veľa investovali do “výrazného zlepšenia v oblasti emisií” nových naftových vozidiel.

Tie podľa šéfa ACEA Erika Jonnaerta “vypúšťajú vskutku veľmi nízke znečisťujúce emisie nielen v laboratóriu, ale aj na ceste”.

“Veríme, že zavedenie najnovšej generácie naftových vozidiel významne pomôže mestám priblížiť sa k dodržiavaniu cieľov EÚ pre kvalitu vzduchu,” zdôraznil Jonnaert.

Podozrenia z kartelu

Európska komisia podozrieva automobilky VW, BMW, Audi, Porsche a Daimler z uzatvorenia kartelovej dohody.

Európska komisia podozrieva nemecké automobilky z rozsiahleho kartelu

Ich experti sa mali tajne stretávať v pracovných diskusiách, aby diskutovali o automobilovej technológii, nákladoch, dodávateľoch a kontrole emisií dieselových motorov.

Koncern Daimler v júli zvolal v Európe do servisov vyše 3 milióny modelov Mercedes Benz na úpravu dieselových motorov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA