Prísnejšie emisné testy povedú k opätovnému zväčšeniu motorov

Automobilky, ktoré strávili posledné desaťročie znižovaním zdvihového objemu motorov, aby splnili emisné normy, zrejme budú musieť podniknúť nákladný obrat.

Čoraz prísnejšie emisné testy v Európe v dôsledku škandálu Volkswagenu prinášajú prekvapujúci dôsledok – väčšie motory.

Automobilky, ktoré strávili posledné desaťročie znižovaním zdvihového objemu motorov, aby splnili emisné normy, zrejme budú musieť podniknúť nákladný obrat. Podľa viacerých analytikov najnovšie testy v premávke poukázali na nedostatky menších motorov.

Automobilky zvažujú väčšie motory

Ako informuje agentúra Reuters, Renault, General Motors a VW údajne uvažujú o tom, že v priebehu nasledujúcich troch rokov začnú znova vyrábať väčšie motory alebo úplne zastavia výrobu najpredávanejších malých agregátov.

Ostatní výrobcovia budú pravdepodobne tento krok nasledovať.

Automobilky dlhé roky udržiavali krok s čoraz prísnejšími emisnými normami tým, že znižovali zdvihový objem motorov a pokles výkonu kompenzovali turbodúchadlami.

Medzičasom sú trojvalcové motory s objemom do jedného litra bežné v segmente kompaktných vozidiel a niektoré modely Fiatu dokonca jazdia s dvojvalcovými motormi.

Realistickejšie testy od budúceho roka

Tieto minimotory doteraz úspešne absolvovali testy v laboratórnych podmienkach s nereálne miernymi teplotami a nízkymi rýchlosťami.

Automobilky, úrady aj ekologické skupiny vedeli, že emisie v reálnej premávke sú oveľa vyššie, no nezrovnalosťami sa nikto vážne nezaoberal. To sa ale zmení.

Od budúceho roka sa emisie oxidov dusíka budú testovať realistickejšími metódami a všetky vozidlá budú musieť prísnejšie normy splniť do roku 2019. Spotreba a testy emisií oxidu uhličitého budú nasledovať o dva roky neskôr.

Najmenšie motory výrazne presahujú emisné normy, ak jazdia s vyšším zaťažením než v testovacích podmienkach. Horúčava z turbodúchadiel v dieselových motoroch vytvára oxidy dusíka, ktoré až 15-násobne prevyšujú limity. Benzínové agregáty zas majú vyššiu spotrebu a do ovzdušia vypúšťajú viac pevných častíc a oxidu uhoľnatého.

GM, VW aj Renault zmenšujú motory

Automobilky momentálne mlčia, no znalci sektora poskytli niektoré podrobnosti.

Napríklad, GM nevyrobí nástupcu súčasného 1,2-litrového dieselu, keď v roku 2019 uvedie na trh nový motor. Podľa informovaných zdrojov najmenší motor bude o 25 až 30 % väčší.

VW nahradí svoj trojvalcový 1,4-litrový diesel väčším štvorvalcovým agregátom so zdvihovým objemom 1,6 litra, ktorý bude poháňať malé a kompaktné modely, ako napríklad Polo.

Renault zas údajne plánuje takmer 10-% zväčšenie svojho 1,6-litrového dieselu R9M, ktorý v roku 2011 nahradil 1,9-litrový motor. Jeho 0,9-litrový benzínový motor H4B vstrekuje palivo naviac, aby zabránil prehriatiu, čo spôsobuje vyššie emisie nespálených uhľovodíkov, pevných častíc a oxidu uhoľnatého.

Budúcnosť je v hybride

Znalci branže tvrdia, že čistenie výfukových plynov pomocou nových technológií by bolo príliš drahé. Preto sa automobilky zbavia trojvalcov a nahradia ich väčšími motormi s vyšším krútiacim momentom pri nižších otáčkach, čím zlepšia chladenie. Zvyšovanie zdvihového objemu je podľa nich európskym fenoménom, keďže v Severnej Amerike, Číne a ďalších reformných krajinách sa používajú väčšie motory a tak majú dostatok priestoru pre znižovanie ich zdvihového objemu a emisií.

Analytici predpovedajú, že prísnejšie testy môžu úplne “zabiť” dieselové motory so zdvihovým objemom do 1,5 litra a benzínové pod 1,2 litra. To však prinesie väčšie výzvy pri plnení emisných limitov a urýchli rozvoj hybridných a elektrických pohonov.

Podľa ich názoru automobilky nemôžu znižovať objem motorov donekonečna, je to možné len do určitého bodu. Následne budú musieť pristúpiť k alternatívnym riešeniam, najmä hybridným. V budúcnosti bude downsizing znamenať, napríklad, menší agregát v kombinácii s elektromotorom.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA