Rada zvažuje tvrdšie emisné limity pre autá

Ministri životného prostredia dnes možno rozhodnú o limitoch emisií CO2 pre nové autá. Budú prísnejšie, než navrhuje Komisia, no výrobcovia získajú dlhší čas na ich splnenie.

znečistenie autá
Zdroj: Simone Ramella, www.creativecommons.org

Výrobcovia budú možno musieť do roku 2020 obmedziť emisie CO2 z nových automobilov na 100 gramov na kilometer. Britskí predstavitelia na dnešnom stretnutí Rady pre životné prostredie povedali: „Myslíme si, že by to malo byť súčasťou legislatívu“, pretože také opatrenie poskytne „priemyslu dlhodobú istotu“.

Komisia však pôvodne navrhovala, aby bol limit stanovený na 120 g/km do roku 2012. Dnes je priemerná hodnota emisií 160 g/km. Nová legislatíva má nahradiť dohodu o dobrovoľných záväzkoch z roku 1998, podpísanú medzi EÚ a Európskou asociáciou automobilového priemyslu (ACEA), ktorá sa zaviazala znížiť emisie na 140 g/km do roku 2008, sľub však nesplnila.

Podľa správy o pokroku rokovaní, pripravenej Slovinským predsedníctvom, však „veľká väčšina (národných) delegácií“ uprednostňuje dlhodobý cieľ. Časovo by sa zhodoval s ďalším, všeobecným európskym záväzkom na zníženie emisií CO2 – o 20% do roku 2020. Slovinské predsedníctvo navrhlo limit 95 g/km do roku 2020, rovnaký odporučila správa spravodajcu Európskeho parlamentu Guido Sacconiho.

Predsedníctvo však v dokumente tiež dodáva, že niektoré krajiny „uprednostňujú vyhnúť sa zmienke o akomkoľvek konkrétnom čísle, nakoľko v tomto štádiu neexistuje vedecký základ pre rozhodnutie, čo je uskutočniteľné a vhodné“.

Greenpeace privítal rozhovory o dlhodobých cieľoch, upozorňuje však, že nesmú byť zámienkou pre odkladanie krátkodobejších. Správa Slovinského predsedníctva priznáva, že na rozdiel od Komisie chcú niektoré delegáciu posunúť účinnosť na rok 2015, ďalšie navrhujú postupnú implementáciu.

Európsky automobilový priemysel žiada odklad do roku 2015. Tvrdí, že potrebuje čas na „obrovsky komplikované a kapitálovo intenzívne“ úpravy vozidiel a motorov. Vývoj nových áut – z dizajnérskeho štúdia až po produkciu – trvá päť rokov, a tie, ktoré sa dostanú na trh v roku 2012, už navrhnuté boli, tvrdí priemysel.

Greenpeace odovzdal 4. júna slovinskému premiérovi a súčasnému predsedovi Rady Janezovi Janšovi petíciu podpísanú 50 000 ľuďmi a pri tejto príležitosti vlády vyzval, aby sa „držali naposledy dohodnutého roku 2012 a nedovolili žiadne ďalšie zdržanie, či postupný prechod“. Organizácia žiada globálne záväzný limit 80g/km do roku 2020, a súčasne prísne predbežné ciele.

Rokovať bude aj francúzsko-nemecký summit

Už od prvého návrhu Komisie na obmedzenie CO2 z automobilovej dopravy sú hlavnými súpermi v diskusiách FrancúzskoNemecko – obe krajiny sú veľkými výrobcami automobilov. Nevedia sa dohodnúť najmä na dvoch otázkach: aké vysoké majú byť pokuty za prekročenie emisných limitov a akou metódou určiť, ktoré typy áut majú akou mierou prispieť k obmedzeniu emisií. Francúzske automobilky vyrábajú typicky menšie vozy, Nemecké majú v ponuke mnoho veľkých, luxusnejších modelov.

O tejto citlivej otázke budú na bilaterálnom summite 9. júna hovoriť Angela Merkel a Nicolas Sarkozy. Žiadne európske rozhodnutie nebude predtým pravdepodobne prijaté.

Otázka sa môže objaviť aj na európskom summite v Bruseli, 19.-20. júna.

Predstavitelia Francúzska, ktoré preberá predsedníctvo v druhom polroku 2008, sú „rozhodnutí“ pohnúť sa v tejto otázke ďalej. Nemecká automobilová loby VDA súčasne zmierňuje svoje stanovisko. „Sme ochotní dosiahnuť tento cieľ“, vyhlásil 4. júna jej hovorca pre agentúru Reuters. Trval však na postupnom zavádzaní do roku 2015.

REKLAMA

REKLAMA