S emisiami vraj podvádzal aj Jeep a Suzuki

Holandský prokurátor preskúma možný emisný podvod Suzuki a vozov Jeep. Modely Vitara a Grand Cherokee údajne používali softvér umelo znižujúci úroveň emisií.

Holandský cestný úrad (RDW) zistil, že modely Jeep Grand Cherokee a Suzuki Vitara vypúšťali počas testov veľmi vysoké emisie.

Po emisnom škandále Volkswagenu preskúmal RDW autá od viac ako tuctu výrobcov. Problémy s prekračovaním noriem však zaznamenal len u japonského Suzuki, a značky Jeep, ktorú vyrába Fiat Chrysler.

Holandský úrad sa snažil odhaliť prítomnosť nedovolených prístrojov umelo znižujúcich detekované emisie – podobných, aké sa našli vo Volkswagene.

Environmentalisti: Rada EÚ brzdí prísnejšie testovanie emisií

Zameral sa na emisie oxidu dusíka z dieselových motorov, ktoré sa ukázali byť počas cestnej premávky omnoho vyššie, než pri testoch.

Podľa RDW výrobcovia vo všetkých odhalených prípadoch tvrdili, že dôvodom rozdielu je softvér, ktorý má chrániť motor pred poškodením pri určitých podmienkach.

Takýto softvér európska legislatíva za určitých podmienok povoľuje. No v prípadoch, keď sa zdá miera zníženia zaznamenaných emisií disproporčne veľká voči potrebe ochrany motora, RDW už takéto zariadenie neoznačuje ako „softvér, ktorý dočasne umelo znižuje emisie motora“ (defeat device), ale ako „neprípustný softvér“ (impermissible software).

Dieselgate oslabil automobilky a posilnil Európsku komisiu

„Pri ostatných výrobcov áut sme boli schopní ísť až ku koreňu veci a pýtať sa všetky otázky, ktoré sme chceli, a dostali sme uspokojivé odpovede“, hovorí Maarten Balk, manažér pre licencovanie a dohľad v RDW.

„To ale, zatiaľ, neplatí pri týchto dvoch“, dodal s ohľadom na Suzuki a Jeep.

Zástupcovia Suzuki v Európe neboli dostupní pre reakciu, zástupcovia Jeep na emailovú žiadosť o reakciu nereagovali.

Podľa RDW, Suzuki Vitara začína vypúšťať po krátkom čase na ceste omnoho viac emisií oxidu dusíka. Firma ponúkla opravu a kontaktovala asi 8 000 majiteľov tohto modelu na holandských cestách.

Jeep Grand Cherokee vypúšťa omnoho vyššie emisie po zahriatí motora, tvrdí RDW. Týchto modelov je v Holandsku veľmi málo, a už sa nevyrábajú. Jeep ponúkol opravu tento mesiac, RDW ju ešte nemalo možnosť skontrolovať.

Celkov jazdí po európskych cestách 27 000 Jeepov, a 42 000 vozidiel Suzuki.

RDW nemá právomoc udeľovať výrobcom pokuty, to je záležitosť prokuratúry a súdov. Podľa riaditeľa Paula Dietza však bude na výrobcov tlačiť, aby ponúkli riešenia, a implementovali ich v autách, ktoré už jazdia na cestách.

REKLAMA

REKLAMA