Schulz chce Merkelovú poraziť kvótami na elektromobily

Dieselgate, kartel, elektromobily. Z nemeckých automobiliek sa stáva predvolebná téma.

Kandidát na nemeckého kancelára Martin Schulz navrhuje celoeurópske kvóty pre elektromobily.

Návrh je súčasťou celkového plánu pre modernizáciu automobilového priemyslu, ktorý šéf Sociálnodemokratickej strany Nemecka (SPD) zverejnil v piatok 11. augusta v denníku Süddeutsche Zeitung.

Vďaka pokračujúcemu škandálu dieselgate, ku ktorému sa pripojili podozrenia z kartelu, sa z nemeckých automobiliek stáva predvolebná téma.

Voľby do Bundestagu sa konajú 24. septembra. V najnovšom prieskume stráca SPD na Kresťanskodemokratickú úniu (CDU) 17 percentuálnych bodov v pomere 23:40, píše portál EurActiv.com.

Koniec výsmeškov a arogancie

Noviny nespresnili podobu záväznej kvóty na elektromobily, ktorú presadzuje Martin Schulz. Zrejme by však určovala európskym automobilkám vyrábať isté percento áut s elektrickým pohonom.

Kvótu považuje kandidát na kancelára za nevyhnutnú, ak má výroba áut technologicky napredovať a rozvíjať sa aj v budúcnosti.

„Čo sa týka elektrických áut, nemecký automobilový priemysel sa musí jednoznačne zlepšiť,“ citujú Schulza Süddeutsche Zeitung.

Šéf SPD povedal, že americkému výrobcovi Tesla, ktorý len nedávno predstavil svoj Model 3, „sa vysmievali príliš dlho“. Nemecké spoločnosti podľa neho musia skoncovať s „aroganciou“.

Schulz navrhol investície do výroby batérií v Nemecku tak, aby sa znížila jeho závislosť na ich dovoze.

Konzervatívci a liberáli sú proti

V rámci ďalších opatrení líder socialistov chce, aby štát robil náhodné emisné kontroly.

Ministerstvo dopravy a automobilky majú podľa neho uskutočniť tiež špeciálne testy a navrhnúť zníženie emisií pre dieselové motory vo výrobe aj na cestách.

Schulzova stranícka kolegyňa, ministerka životného prostredia Barbara Hendricks, očakáva z Bruselu návrh európskej legislatívy, ktorá by uvaľovala kvótu na limity CO2 v doprave. Inak podľa nej Európska únia nedosiahne svoje klimatické ciele.

Nemecká enviroministerka: Lepšia doprava môže udržať ľudí na vidieku

CDU kancelárky Merkelovej, s ktorou SPD vládne, aj opoziční liberáli (FDP) Schulzove kvóty odmietajú, píše portál Tagesspiegel.de.

Podpredseda poslaneckého klubu CDU Michael Fuchs ich nazval „falošnou cestou“, pre generálnu tajomníčku FDP Nicolu Beerovú nie sú „ničím iným ako plánovaným hospodárstvom“.

Merkelová straní automobilkám

Emisný škandál, ktorý vypukol v roku 2015, sa stal podľa poľského think-tanku Ośrodek studiów wschodnich (OSW) „dôležitou témou“ v kampani pred jesennými voľbami do Bundestagu.

Doteraz pomáhal najmä zeleným, ktorých podpora pred tým upadala. Proti kritike dieselových motorov sa naopak vyhranila euroskeptická strana Alternatíva pre Nemecko. Požaduje záruku, aby sa mohli používať až do roku 2050.

Za zástancu nemeckých automobiliek je tradične považovaná CDU. Konzervatívci sa podľa OSW snažili v posledných rokoch podkopať európsku legislatívu sprísňujúcu emisné štandardy.

Nemecký expert: V testoch sú emisie áut bežne o 40 percent nižšie ako na ceste

Sascha Müller-Kraenner, výkonný riaditeľ environmentálnej organizácie Deutsche Umwelthilfe, nazýva kancelárku Merkelovú na Facebooku „hlavnou lobistkou nemeckého automobilového priemyslu“.

Merkelová vytýčila cieľ predať milión elektromobilov do roku 2020, nedávno však priznala, že Nemecku sa zrejme nepodarí dosiahnuť.

Schulz chce nový dieselový summit

Na začiatku augusta sa v Nemecku konal každoročný dieselový summit. Výrobcovia sa na ňom dohodli, že v piatich miliónoch automobiloch aktualizujú softvér na kontrolu emisií.

Práve softvér, ktorý umelo znižoval emisie počas emisných testov, stojí za škandálom dieselgate. S ním súvisia aj podozrenia z kartelu, ktoré od júla preveruje Európska komisia.

Európska komisia podozrieva nemecké automobilky z rozsiahleho kartelu

Nemecké automobilky sa totiž v rámci znižovania nákladov mali dohodnúť na menších nádržkách na špeciálne aditívum, ktoré filtrovalo emisie. Keď už nespĺňali normy, nastúpil podvodný softvér.

Na augustovom summite tiež automobilky sľúbili 250 miliónov eur na rozvoj nízkoemisnej hromadnej dopravy v nemeckých mestách. Niektoré sa napokon zaviazali ponúknuť zákazníkom šrotovné, ak sa vzdajú starého dieselového auta a kúpia nový model.

Martin Schulz dohodu výrobcov odmietol s tým, že vyhovuje len im, a navrhol nový dieselový summit na jeseň.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA