Skopje ocenili pre zelenú dopravu. Macedónsko prebilo nové členské štáty

Macedónske hlavné mesto bojuje s rekordným znečistením.

Európska komisia vyhlásila finalistov ceny za udržateľnú dopravu. Sú nimi Lisabon, Malmö a Skopje.

Hlavné mesto Macedónska, ktoré do Európskej únie len kandiduje, tak prebilo mestá z nových členských štátov. Do finále sa z prvej desiatky nedostali Białystok ani Praha. Prihlásených bolo 2 427 miest.

Víťaza ceny Európskeho týždňa mobility 2016 oznámi 20. marca eurokomisárka Violeta Bulcová.

Cení sa snaha

Cena Európskeho týždňa mobility je uznaním pre mestá s integrovaným prístupom a stratégiou pre zavádzanie udržateľnej dopravy. Dôležitá je aj komunikácia smerom k obyvateľom.

Finalisti súťaže nemusia mať najzelenšiu dopravu, cení sa totiž „významná snaha“. Tento rok je cena spojená s 5. cenou Udržateľného mestského dopravného plánovania.

Vlani sa na prvej priečke Európskeho týždňa mobility umiestnila španielska Murcia za úspechy v prepojení viacerých prostriedkov v mestskej hromadnej doprave.

Finalisti Lisabon a Malmö

Lisabon sa medzi tohtoročných finalistov zaradil vďaka veľkému podujatiu o doprave.

To presvedčilo 2 500 ľudí, aby namiesto osobných áut používali verejnú dopravu. Otvorilo tiež 150 kilometrov nových cyklistických pruhov.

Malmö zase Komisia ocenila za zavedenie systému verejných bicyklov. Vo švédskom meste s 340-tisíc obyvateľmi je k dispozícii 500 bicyklov na 50 staniciach.

Skopje stavilo na elektrobusy

Skopje presvedčilo zdieľanou dopravou. Zaviedlo špeciálnu službu, ktorá podľa Komisie šetrí peniaze aj životné prostredie.

Vďaka eurofondom nakúpilo Skopje 50 elektrických autobusov.

Zaviedlo tiež nový elektronický systém označovanie lístkov, predĺžilo autobusové linky a rozšírilo priestor pre chodcov.

Jedno z najšpinavších

Macedónske mesto pritom patrí medzi najznečistenejšie v Európe.

Vyplýva to z analýzy, ktorú tento rok zverejnil denník The Guardian na základe údajov Svetovej zdravotníckej organizácie.

Skopje sa umiestnilo na treťom mieste najznečistenejších miest v Európe (s výnimkou Turecka). Experti merali množstvo častíc PM2,5, ktorých časť pochádza z automobilových exhalátov.

Kritika macedónskych zelených

Radnica preto zaviedla túto zimu autobusy zadarmo. Mesto však nerobí dosť podľa zelenej strany, Demokratickej obnovy Macedónska (DOM).

DOM podľa portálu BalkanInsight požaduje zóny, z ktorých by boli autá úplne vylúčené, nižšie ceny energií, aby ľudia nespaľovali odpad, a ďalšie opatrenia.

Starosta Koce Trajanovski tvrdí, že má zviazané ruky. Tieto opatrenia si vyžadujú hlasovanie parlamentu. Ten však pre politickú krízu, ktorá nastala po decembrových voľbách, ešte nezasadol.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA