Stratégiu pre elektromobily si treba „dôsledne premyslieť“

Vo svete existuje veľký tlak pre začatie sériovej výroby elektromobilov. Experti však varujú, že ich plošnému uvedeniu na trh musí predchádzať dôkladné plánovanie a detailná stratégia. Až následne môžu investori otvoriť svoje peňaženky.

Trh s elektromobilmi stojí pred neľahkou úlohou – musí zosúladiť sériovú výrobu a predaj vozidiel s vybudovaním infraštruktúry pre dopĺňanie energie, vyhlásil Lew Fulton, špecialista Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) pre energiu v doprave.

„Počas nasledujúcich 3 – 5 rokov musíme byť veľmi opatrní, aby sme nespravili veľké chyby,“ povedal Fulton v Bruseli na okrúhlom stole, ktorý 29. apríla organizoval Francúzsky inštitút pre medzinárodné vzťahy IFRI.

Dôležité je tiež skúmať a overiť si dopyt po budúcich elektromobiloch. Expert na dopravu upozornil na existujúcu „veľkú priepasť medzi dostupnými informáciami o postojoch spotrebiteľov“. Neexistujú dáta, na základe ktorých by sa dalo vylúčiť riziko, že spotrebitelia nebudú mať o elektromobily záujem.

IEA minulý rok odporučila kombinovať predaj elektromobilov s vozidlami na hybridný pohon. Aby sa dosiahol cieľ, podľa ktorého by polovicu vozidiel v roku 2050 tvorili elektromobily, do roku 2020 je ich globálne potrebné predať najmenej 5 miliónov, vrátane hybridov. Ak sa vezmú do úvahy súčasné plány, ktoré oznámili jednotlivé krajiny, v roku 2020 by mohlo byť na cestách o pätinu vozidiel menej, než navrhla IEA.

Kľúčovou otázkou zostávajú batérie

Najdôležitejšou otázkou zostávajú technológie pre batérie, zhodli sa panelisti. V tomto smere sa vyžaduje najväčší technologický pokrok, bez ktorého sa elektromobily nestanú pre spotrebiteľov zaujímavými.

„Batéria je veľkým úskalím elektrických vozidiel,“ hovorí Thomas C. Luthy, predstaviteľ energetického oddelenia spoločnosti IBM. Pokračuje, že v laboratóriách sa už črtajú prelomové technológie, napríklad „vzduchové“ batérie postavené na lítiovom základe. Tie by podľa neho dokázali „významne znížiť svoj objem a zvýšiť energetickú hustotu“.

„Nesúhlasím s tými, ktorí hovoria, že skôr než začneme, potrebujeme novú generáciu batérií,“ hovorí Fulton. Dopĺňa, že existujúce lítiovo-iónové akumulátory sa v nasledujúcich rokoch „stanú vhodnými“.

Podľa neho je dôležitejšou témou životný cyklus batérie a dojazd elektromobilu na jedno nabitie: „Potrebujeme batérie s trvanlivosťou najmenej 10 rokov. 15 by bolo lepšie.“ Otázka dojazdu sa dá riešiť predovšetkým systémom rýchleho nabíjania batérií: „Technológie pre rýchle nabíjanie sú základným nástrojom, ktorý dá trh do pohybu,“ dopĺňa Luthy. V tomto smere vedie Japonsko.

Ak sa však batéria nabije v priebehu minút namiesto doterajších niekoľkých hodín, znamená to, že takýto cyklus jej škodí. Preto je potrebné zabezpečiť, aby sa skracovanie doby nabíjania nepodpisovalo pod zníženie kvality alebo skrátenie životnosti akumulátora.

Expert IEA tiež pripomenul problém rastu odberu elektrickej energie v špičke. Ak bude v roku 2020 na cestách významný počet elektromobilov, predpokladá sa, že vodiči budú batérie dobíjať v priebehu dňa, čo môže spôsobiť nápor na elektrickú sieť. Na druhej strane, výmena batérií, ktoré by sa dobíjali v noci, sa zdá byť drahou a menej praktickou alternatívou.

Roztrieštené úsilie o štandardizáciu

Luthy na záver uviedol, že americká SAE International určovala medzinárodné štandardy v automobilovom priemysle. Situácia sa však zmenila po zmene medzinárodnej situácie a koncentrovaní výroby automobilov do Ázie.

"Neexistuje líder v štandardoch, preto neexistuje ani štandardizácia," uzavrel a vysvetlil, že každý svetový región si vytvára svoje vlastné technické kritériá.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA