Zachraňovať automobilky – ale pozor na životné prostredie

Štyri medzinárodné agentúry sa spojili, aby podporili vývoj efektívnejších automobilov. V roku 2050 by už mali mať autá len polovičnú spotrebu oproti dnešnej.

Včera (4. marca) bola v Ženeve oficiálne ohlásená Globálna iniciatíva palivovej ekonomiky „50 do 50“ (50 by 50). Pri jej zrode stáli Environmentálny program OSN (UNEP), Medzinárodná energetická agentúra (IEA), Medzinárodné dopravné fórum (ITF) a Nadácia FIA.

Jej cieľom je zvýšiť efektívnosť všetkých novo vyrobených áut do roku 2030 o 50%, pričom v roku 2050 by už mali limit spĺňať všetky autá. Ročné emisie CO2 by sa tak v 2050 znížili o dve gigatony (Gt) a ušetrilo by sa šesť miliárd barelov ropy.

Využiť existujúce technológie

Počet áut, ktoré sa do roku 2050 dostanú do ulíc, by sa mal strojnásobiť. Organizátori iniciatívy veria, že sa tak podarí stabilizovať emisie CO2 tesne nad úrovňou roku 2005. Výrazne sa zlepší aj kvalita ovzdušia v rýchlo rastúcich krajinách.

Zníženie je údajne možné dosiahnuť existujúcimi technológiami. Dosiahnutiu predbežného cieľa v roku 2030 by pomohlo širšia hybridizácia motorov, v širokom spektre vozidiel.

V krátko- či strednodobom horizonte by sa mali na trh masovo dostať batériové elektrické vozidlá, elektrické hybridy, a možno aj autá s vodíkovými palivovými článkami. Emisie tak klesnú ešte výraznejšie.

Finančné problémy automobiliek

Správa však priznáva, že neľahká finančná situácia môže stlmiť nadšenie automobiliek pre nové technológie. „V tejto iniciatíve pracujeme s dlhodobým výhľadom“, tvrdia organizácie a sľubujú spoluprácu s vládami a výrobcami automobilov.

Mnoho krajín vo svete pripravuje v súčasností balíky pomoci pre svoje automobilky, tvrdo postihnuté ekonomickou krízou. V Európe už sektor prepustil tisícky zamestnancov, prvé dopady už cíti aj Slovensko.

Globálne štandardy ušetria náklady

Agentúry tvrdia, že pokrok zabezpečí len cieľavedomá politika šetrenia pohonnými látkami. Tá je však v krajinách mimo OECD stále v zárodkoch. Vládam navrhujú niekoľko alternatív, v závislosti od situácie na trhoch.

Averziu môžu pomôcť prekonávať napríklad štandardy efektívnosti palív a automobilových komponentov. Od efektívnosti a emisií áut by sa mohli odvíjať dane z vlastníctva auta, či diaľničné poplatky.

Správa presadzuje medzinárodnú koordináciu testovania palivovej efektívnosti, daňových incentív, či systémov označovania. Vytvorenie globálneho trhu s automobilmi totiž podľa nich zníži náklady na splnenie nových štandardov.

Ministri EÚ budú diskutovať o „šrotovnom“

O kríze v automobilovom priemysle budú dnes ministri EÚ diskutovať v Rade pre konkurencieschopnosť. Návrh záverov obsahuje aj podporu pre takzvané „šrotovné“ – príspevky z verejných peňazí pre spotrebiteľov, ktorí vymenia svoje staré auto za nový model. Jedným cieľom je dostať z obehu staršie autá, s vysokými emisiami, druhým podporiť ochotu Európanov kupovať autá.

Európska federácia dopravy a životného prostredia (T&E) však EÚ vyzýva, aby si dala väčší pozor, akú formu incentív chce odporúčať. Na základe štúdie OECD upozorňuje, že z environmentálneho hľadiska je „šrotovné“ menej efektívne, ako iné kroky – priemerná cena ušetrenej tony CO2 je vyššia.

„Je iróniou, že automobilový priemysel sa sťažuje vždy, keď je predložená nejaká environmentálna regulácia, a požaduje jednu štúdiu dopadov za druhou. No sú zvláštne ticho v otázke zhodnotenia environmentálnych prínosov a nákladov iniciatív „šrotovného“, hoci ide o miliardy z verejných peňazí“, vraví Kerstin Meyer z T&E.

REKLAMA

REKLAMA