Záchraňte seba, svoje mesto a planétu. Bicyklujte.

Bicyklovanie je nielen dobré pre zdravie, ale pomáha bojovať proti klimatickým zmenám a závislosti na rope, tvrdili špecialisti na svetovej konferencii „Velo-City“ v Bruseli.

Pozadie

Zelená kniha Európskej komisie o mestskej mobilite z roku 2007 uvádza, že využívanie bicykla by sa malo stať integrálnou súčasťou politík urbánnej prepravy.

Antonio Tajani, eurokomisár zodpovedný za dopravu prisľúbil v roku 2009 zverejniť akčný plán, ktorý by konkrétnymi opatreniami propagoval využívanie bicyklov v európskych mestách.

Aby bola takáto forma dopravy aj bezpečná, EÚ financuje výstavbu cyklistickej infraštruktúry napríklad zo štrukturálneho a kohézneho fondu. V rozpočtovom období 2007-2013 je odhadovaný rozpočet na investície do takejto infraštruktúry až 600 miliónov eur, tvrdí Komisia.

Projekty, ktoré sa spájajú s podporu cyklistiky boli tiež financované cez program STEER, ktorý podporuje udržateľné využívanie energie v doprave a CIVITAS – iniciatíva EÚ, ktorá pomáha mestám dosiahnuť udržateľné, čisté a energeticky efektívne urbánne transportné systémy.

Otázky

Jörg Schindler z mimovládnej organizácie Energywatch Group pripomenul, že zásoby ropy vysychajú a nových nálezísk je menej. To znamená, že v nasledujúcich rokoch bude „ropa menej dostupná a oveľa drahšia“.

Doprava sa z 90 % spolieha na ropu, či už je to cestná, lodná alebo letecká preprav, hovorí štúdia Energywatch Group.

„Oil Peak je už tu“, varoval Schindler. Osobne čakáva ale, že bicykle sa stanú „prvými modernými post fosílnymi dopravnými prostriedkami“.

Jean-Pascal van Ypersele, vedec, ktorý je členom panelu OSN pre klimatické zmeny (IPCC) zdôraznil, že emisie CO2 z dopravy zaznamenali najvyššie hodnoty za posledných dvanásť rokov.

„2,1 milióna ton CO2 je vyprodukovaných len cestami do škôl“ hovorí Philip Darmon predseda iniciatívy za využívanie bicyklov v Anglicku.

„Čoraz viac ľudia uznávajú, že bicyklovanie prispieva k boju s obezitou, k odblokovaniu dopravy, boju proti klimatickým zmenám a dokonca prispieva k zvyšovaniu kvality života. Potenciál, ktorý využívanie bicyklov má pre ekonomiku je však rozhodovateľmi ignorovaný“.

Darmon vyratúva ďalšie benefity bicyklovania: znižuje riziko predčasného úmrtia na srdcovo-cievne ochorenie, znižuj eriziko vysokého krvného tlaku, rakoviny hrubého čreva a prsníka, pomáha kontrolovať váhu a redukuje depresívne stavy a stavy úzkosti“.

Medicínske náklady by sto mohlo podstatne znížiť.

Francesca Racioppi zo Svetovej zdravotníckej organizácie zdôraznila, že všetky štúdie vykázali že benefity prevažujú negatíva“.

Dodala, že cyklisti nie sú viac vystavený splodinám z áut ako samotní vodiči keďže môžu zvoliť menej frekventované ulice a nemusia sedieť v dopravných zápchach.

Vysvetlia, že krajiny, kde je oveľa viac cyklistov ako napríklad v Nórsku, Švajčiarsku a Dánsku je oveľa menej obéznych ľudí a ľudí s nadváhou,

Európska komisia by mala predstaviť svoj akčný plán urbánnej mobility v horizonte niekoľkých mesiacov, povedala hovorkyňa komisára Tajaniho. „Po tom, čo sme sa ocitli v slepej uličke v decembri 2008, podpredseda EK Tajani je presvedčený, že je možné nájsť podporu pre tento plán v členských štátoch a miestnych orgánoch“, povedal pre EurActiv.

REKLAMA

REKLAMA