J. KUBIŠ: V politike Európskej únie voči Ukrajine už dochádza ku korekcii

Bratislava 21. októbra (TASR) - Bývalý šéf slovenskej diplomacie Ján Kubiš súhlasí s niektorými kritickými názormi na uplatňovanie zahraničnej politiky a stratégie Európskej únie vo vzťahu ku krajinám Východného partnerstva. Konštatoval to v rozhovore pre TASR. "Na jednej strane sa dávali obrovské nádeje, ale tie boli skôr vo forme vyhlásení, a konkrétna akcia nebola až natoľko cielená, alebo ...

Bratislava 21. októbra (TASR) – Bývalý šéf slovenskej diplomacie Ján Kubiš súhlasí s niektorými kritickými názormi na uplatňovanie zahraničnej politiky a stratégie Európskej únie vo vzťahu ku krajinám Východného partnerstva. Konštatoval to v rozhovore pre TASR.

“Na jednej strane sa dávali obrovské nádeje, ale tie boli skôr vo forme vyhlásení, a konkrétna akcia nebola až natoľko cielená, alebo keď bola, tak bola hlavne politická,” vysvetlil.

Podľa neho bol postupný, komplexný prístup so zohľadnením realít a možností únie nutný. Myslí si ale, že začať hovoriť o niektorých strategických cieľoch vo vzťahu k Ukrajine až po tom, keď situácia ukazuje, že doterajšia politika zdržanlivého prístupu EÚ možno prispela k takémuto krízovému vývoju, je pomerne neskoro.

“Už dochádza ku korekcii. Dúfam, že Európska únia, ktorá má obrovské ambície, aspoň ich deklaruje, aj v oblasti svojho stabilizačného vplyvu, si nakoniec uvedomí, že sa nemôže obmedziť iba na poskytnutie niekoľko sto miliónov eur a nejakú hmlistú víziu do budúcnosti. To nemôže nikoho uspokojiť,” zdôraznil.

Kubiš si myslí, že únia má v súčasnosti jasnejšiu predstavu, aj keď ju nepovažuje za úplne dostatočnú. “Kontúry už vyzerajú o niečo jasnejšie a dávajú o niečo jasnejšiu perspektívu,” dodal. Ako poznamenal, nevie ale hodnotiť priebeh diskusie vo vnútri EÚ o ďalších krokoch týkajúcich sa Ukrajiny, keďže pôsobí v inej časti sveta. Kubiš je osobitným predstaviteľom OSN pre Afganistan a vedúcim pomocnej misie Spojených národov v Afganistane.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.

er vs

REKLAMA

REKLAMA