Mladí podnikatelia by mali pri podnikaní čerpať zo skúseností starších

Bratislava 24. júla (TASR) - Až 6 z 10 absolventov sa o svoju budúcnosť obáva. Pre tretinu mladých do 25 rokov, ktorí ostali po škole bez práce, je jej hľadanie behom na dlhé trate. Riešením, ako si nájsť miesto na pracovnom trhu, zarobiť si a zrealizovať sny, by mohlo byť podnikanie.

Bratislava 24. júla (TASR) – Až 6 z 10 absolventov sa o svoju budúcnosť obáva. Pre tretinu mladých do 25 rokov, ktorí ostali po škole bez práce, je jej hľadanie behom na dlhé trate. Riešením, ako si nájsť miesto na pracovnom trhu, zarobiť si a zrealizovať sny, by mohlo byť podnikanie.

Podľa údajov Eurostatu bolo v SR koncom roka 2013 nezamestnaných až 32,6 % mladých do 25 rokov. Napriek tomu, že ich počet sa v porovnaní s rokom 2012 znížil o 2,7 percentuálneho bodu (z 35,3 %), dosiahol takmer úroveň z roku 2009 (32,7 %). Úlohu nezohráva len nedostatok praxe po skončení školy. Dopomohla i hospodárska kríza. Pred ňou bola totiž podľa Eurostatu nezamestnaná len asi pätina mladých (približne 19 %).

Riešením by pre nich mohlo byť vlastné podnikanie. Podľa viacerých údajov sa mu mladí nevyhýbajú, hoci ich počet v kategórii fyzických osôb do 34 rokov má za posledné štyri roky klesajúcu tendenciu. Kým v roku 2012 ešte presahoval 100-tisícovú hranicu (102.455), podľa Registra organizácií ŠÚ SR poklesol ich počet medziročne o 5531 (96.924 v roku 2013). To nevylučuje fakt, že mladí môžu podnikať nie ako fyzická osoba, ale ako obchodná spoločnosť, kde sa vek majiteľa nesleduje.

Podľa údajov a metodiky Eurostatu sa však Slovensko zaraďuje medzi krajiny s najvyšším zastúpením mladých podnikateľov vo veku do 24 rokov. Mladí bývajú plní entuziazmu a zapálenia pre svoje podnikateľské nápady. Len pri ich realizácii by potrebovali pomoc tak s financiami (87,81 %), ako aj s marketingom a reklamou (76,28 %). Vyplýva to z online prieskumu portálu Podnikatelskynapad.sk, ktorý zrealizovalo Združenie mladých podnikateľov Slovenska v máji 2014 na vzorke 320 respondentov vo veku 18 – 35 rokov. Z prieskumu vyplynulo, že kým v minulosti bola väčšina kvalitných nápadov najmä z IT oblasti, postupom času rastie význam aj iných sektorov, ako sú služby, stavebníctvo a bývanie, vzdelávanie a obchod či oblasť gastronómie a cestovného ruchu.

“Hoci v porovnaní s krajinami EÚ sme v podnikateľskom prostredí stále na chvoste, záujem mladých o podnikanie má u nás celkovo rastúcu tendenciu. Súvisí to s nedostatkom skúseností, informácií a veľkou dávkou entuziazmu na začiatku podnikania. V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu,“ vysvetlil predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS) Ján Solík. Podľa neho až postupne prichádzajú na to, aké zákony sa ich týkajú, aké požiadavky na nich kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením. Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom. Nízka miera prežitia firiem, z ktorých sa viac ako polovica nedožije štvrtých narodenín, nás radí na posledné miesta v rámci EÚ.

Až 51 % mladých do 24 rokov však podľa prieskumu Eurobarometer 2012, ktorý sa zameral na podnikanie v EÚ i mimo nej, považuje podnikanie za vhodné riešenie svojej pracovnej situácie. „Motívy podnikania sú u mladých podnikateľov iné ako u väčšiny populácie. Výrazne prevažujú tie pozitívne ako chuť osamostatniť sa a chuť zrealizovať svoj sen či nápad (u viac ako 50 %). Až s výrazným odstupom nasleduje to, že ich nenapĺňalo ich zamestnanie, mali nízky zárobok a u každého piateho bolo vraj podnikanie jedinou možnosťou uplatnenia sa na trhu práce,“ povedal Solík.

Začínajúci podnikatelia si však oveľa častejšie kladú otázku, či je ich nápad životaschopný, ako by mal vyzerať ich biznis plán a kde získať kapitál na rozbeh. Aj preto vyhľadávajú pomoc skúsenejších. Viac ako 75 % mladých podnikateľov má záujem o stretnutia so skúsenými podnikateľmi. Čím mladší je začínajúci podnikateľ, tým je jeho záujem o tieto stretnutia silnejší.

pe gl

REKLAMA

REKLAMA