Maloobchodníci v Európe očakávajú najlepšiu vianočnú sezónu od roku 2008

Berlín/Paríž 22. decembra (TASR) – Maloobchodní predajcovia v Európe predpovedajú, že ich tohoročná vianočná nákupná sezóna bude najlepšia od finančnej krízy v roku 2008, aj keď pripúšťajú, že rastúca popularita internetových obchodov a predčasný začiatok výpredajov im môžu odkrojiť časť tržieb. Informovala o tom agentúra Reuters.

Rekordne vysoká nezamestnanosť v Európe a vytrvalý pokles disponibilných príjmov domácností v uplynulých rokoch brzdili rast spotrebiteľských výdavkov, ktoré sa podieľajú zhruba dvoma tretinami na hrubom domácom produkte Európy. Ale obchodníci dúfajú, že ožívanie ekonomík, ktoré sa už odrazilo na zlepšení nálady spotrebiteľov, sa premietne aj do ich tržieb počas kľúčovej vianočnej sezóny.

Podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Deloitte priemerný rodinný rozpočet na vianočné darčeky v Európe by sa mal tento rok zvýšiť, prvýkrát od roku 2008, a to o 0,7 % na zhruba 450 eur. To je ale stále menej ako pred krízou.

Najviac pritom stúpnu výdavky nemeckých domácností, a to v priemere o 6,7 %. Jedným z dôvodov je relatívne nízka nezamestnanosť v tejto najväčšej európskej ekonomike. Rodiny v Španielsku, kde sa nezamestnanosť stále pohybuje okolo hranice 26 %, podľa prieskumu tento rok zvýšia výdavky na Vianoce o 1 % po vlaňajšom poklese o 4 %. Ale domácnosti v Taliansku, Grécku a Portugalsku minú aj tento rok na Vianoce menej peňazí ako vlani.

Nemecké združenie maloobchodníkov HDE predpovedá, že ich obrat sa počas tohoročnej vianočnej sezóny zvýši o 1,2 %. Svedčí o tom oživenie predaja v druhom decembrovom týždni po prudkej víchrici, ktorá začiatkom mesiaca zasiahla krajinu, čo malo negatívny vplyv aj na maloobchod.

Rast optimizmu v Španielsku, kde dôvera spotrebiteľov v novembri dosiahla najvyššiu úroveň od konca roka 2011, povzbudil maloobchodníkov v krajine, aby prijali o 5 % viac sezónnych zamestnancov ako vlani. Španielsky odevný reťazec Inditex, ktorý je najväčším predajcom oblečenia na svete, už hlási "pozitívny rast predaja" na domácom trhu, kde generuje zhruba 20 % tržieb.

Na druhej strane krehké zotavovanie ekonomík na kontinente, a najmä stále nízke disponibilné príjmy brzdia ďalšie zvyšovanie maloobchodných tržieb. Aj čoraz väčšia konkurencia internetových obchodov ako je Amazon robia vrásky na čele majiteľov kamenných obchodov.

Hospodársky rast eurozóny, ktorá v 2. kvartáli prekonala recesiu, sa v 3. štvrťroku spomalil na 0,1 % a nálada spotrebiteľov v menovej únii sa v novembri prekvapujúco zhoršila. Ľudia majú stále dosť hlboko do vrecka, a to núti obchodníkov, aby ich lákali na zľavy. Predčasný začiatok výpredajov tak síce pomôže vyprázdniť sklady a zvýšiť objem predaja, ale za cenu slabších tržieb, dodáva Deloitte.

1 bal jk

REKLAMA

REKLAMA