Hroziaci konflikt v Juhočínskom mori môže ochromiť svetový obchod

Rastúce napätie a hroziaci konflikt v Juhočínskom mori môže ochromiť svetový obchod.

TASR05
Vladimír Vaňo, vladimirvano.com/TASR

“Vzhľadom na rastúci objem obchodu medzi juhovýchodnou Áziou, ako aj Japonskom a zvyškom Ázie, Afriky a s Európou je realitou, že cez vody Juhočínskeho mora v súčasnosti prúdi asi tretina celosvetovej námornej dopravy. Podľa námorných štatistík je to druhá najviac využívaná námorná trasa na svete. Cez tri prielivy Juhočínskeho mora prúdi ročne približne 50 % z celkovej svetovej kapacity námorných nákladných lodí,” povedal pre TASR šéfekonóm Sberbank Europe Vladimír Vaňo.

Čína si robí nárok na 90 % rozlohy Juhočínskeho mora, ktoré je potenciálnym ložiskom bohatých zásob energetických surovín. Toto územie si však nárokujú aj Brunej, Filipíny, Malajzia, Taiwan a Vietnam. “Podľa analýzy Americkej agentúry pre energetické informácie z roku 2013 sa pod Juhočínskym morom nachádzajú zdokladované rezervy ropy v objeme 11 miliárd barelov. Celkový objem zásob ropy, vrátane tých doteraz nezdokladovaných sa odhaduje až na 28 miliárd barelov. Zásoby zemného plynu v ložiskách pod Juhočínskym morom sa odhadujú na 7500 kilometrov kubických,” vyčíslil Vaňo.

Sporným územím sú najmä Spratlyho a Paracelsove ostrovy, ktoré Čína považuje historicky za svoje teritórium. Niektoré z nich kontrolujú Filipíny, ktoré podali v roku 2013 jednostrannú arbitráž na Stály arbitrážny súd pri Medzinárodnom súdnom dvore v Haagu, ktorú Čína neuznáva a nezúčastňuje sa na nej. Definitívny verdikt by mal padnúť dnes. Napätie v oblasti zvyšuje blízkosť časti americkej námornej flotily i aktivity Číny ako je budovanie umelých ostrovov, leteckých základní a iných vojenských zariadení, o ktorých Peking tvrdí, že väčšina z nich je na civilné účely.

Podľa Vaňa táto situácia vytvára globálne hospodárske riziko, na ktoré môže doplatiť najmä EÚ. “V desiatke najväčších obchodných partnerov Číny je množstvo trhov, ktoré od trasy cez Juhočínske more nezávisia, ako je USA, Japonsko, Južná Kórea, Brazília, Ruská Federácia a čiastočne aj Austrália. Veľmi rýchlo rastúcim a v súčasnosti už najväčším obchodným partnerom Číny je však polmiliardový trh Európskej únie, a to tak na strane vývozu, ako aj dovozu,” dodal Vaňo.

REKLAMA

REKLAMA