Na podujatí startupistov v Bruseli zaujali netradičné šachy zo Slovenska

V centre Bruselu sa dnes z iniciatívy think-tanku ThinkYoung a Centra Wilfrieda Martensa pre európske štúdiá (WMCES) uskutočnil prvý ročník podujatia s názvom Makerstown.

Ide o prezentáciu tvorby a inovatívnosti mladých podnikateľov z krajín EÚ. Šéf WMCES Mikuláš Dzurinda ocenil, že na tomto podujatí sa ocitla aj slovenská rodinná firma, ktorá objavila nový spôsob výroby cínových šachových setov.

Makerstown je prvé podujatie tohto druhu, ktoré na jednom mieste združilo podnikateľov a tvorcov európskych politík. Akciu bolo možné zorganizovať so strategickou podporou spoločností Google a Intel a v spolupráci s Európskou komisiou.

Dzurinda pripomenul, že WMCES, ktoré je názorovou platformou Európskej ľudovej strany, možno vnímať ako politický think-tank, ktorý reflektuje politické priority krajín EÚ a k týmto prioritám patrí aj zamestnanosť mladých ľudí v Európe.

“Mladí ľudia dnes cestujú, svet sa zrýchlil, ale mladí Európania chcú žiť v Európe a aby tu mohli žiť, potrebujú prácu. Startupy ponúkajú príležitosť najmä pre kreatívnych a inovatívnych mladých ľudí a preto sa zrodil nápad zorganizovať podujatie, na ktorom sa nakoniec stretlo okolo 45 startupistov z celej Európy,” opísal situáciu Dzurinda.

Spomenul, že medzí firmami je aj skupina mladých nadšencov z Banskej Bystrice, ktorá objavila novú technológiu na výrobu šachových figúrok.

Martin Tokár z rodinnej firmy PAGY, s.r.o., pre TASR spresnil, že ich originálne, historicky presné šachové sety s jedinečným dizajnom a rôznou povrchovou úpravou od pokovovania, patiny až po ručne maľované figúrky, sú svojím príbehom zasadené do rôznych historických období Slovenska a Európy.

“Jeden z našich maľovaných cínových šachových setov je aj Jánošíkov šach. Figúrky znázorňujú tradičné slovenské postavy a objekty. Vežu znázorňuje maketa dreveného kostolíka z východného Slovenska, jazdca zas typický predstaviteľ našej fauny – kamzík. Strelec je tvorený chlapom odetým do detvianskeho kroja, hrajúcim na fujaru, dáma je deva v ľudovom odeve. Juraj Jánošík je znázornený ako postava kráľa, ktorý kraľuje všetkým legendárnym slovenským postavám,” uviedol Tokár. Vysvetlil, že vytvorením tohto šachu sa ich startupová firma pokúsila dostať do šachovej podoby rázovitý slovenský folklór a uchovanie postavy Jánošíka ako národného hrdinu pre ďalšie generácie.

Dzurinda dodal, že za prínos tohto podujatia považuje skutočnosť, že prítomné startupy dostali možnosť nielen pochváliť sa svojimi nápadmi, ale aj diskutovať s tvorcami európskej politiky, predstaviteľmi exekutívy EÚ, s ktorými sa mohli porozprávať o odstraňovaní bariér pre podnikanie či o prístupe k financiám.

Na otvorení podujatia sa zúčastnil podpredseda Európskej komisie pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen a neskôr medzi startupistov zavítal eurokomisár pre výskum, inovácie a vedu Carlos Moedas a viacero členov Európskeho parlamentu.

Dnešná akcia je prvá svojho druhu v Bruseli, nadväzuje však na dlhoročnú tradíciu podobných výstav ručne vyrábaných produktov v Paríži a Ríme.

REKLAMA

REKLAMA