Boris Johnson, hlavný hlas brexitu, už ako novinár v Bruseli písal proti EÚ

Bývalý starosta Londýna Boris Johnson je hlavným hlasom v tábore "OUT", volajúcim po odchode Spojeného kráľovstva z EÚ.

Dánsko EÚ Tusk Johnson Hitler prirovnanie odmietnutie
Boris Johnson AP Photo/Kirsty Wigglesworth via TASR

Pred vstupom do politiky, kým vstúpil do radov Konzervatívnej strany, bol spravodajcom denníka Daily Telegraph v Bruseli a už vtedy sa netajil svojim euroskepticizmom, ktorý dokonca ako novinár vedome šíril, uvádzajú jeho bývalí kolegovia.

Tlačová agentúra Belga s odvolaním sa na britské zdroje pripomenula, že Johnson novinársky pôsobil v Bruseli v rokoch 1989 a 1994, v čase, keď už boli vzťahy medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ napäté. Johnson Brusel a tamojšie pomery dobre poznal.

Jeho otec, Stanley Johnson, bol päť rokov poslancom Európskeho parlamentu za britských konzervatívcov (1979-84) a ďalších 16 rokov vysokopostaveným úradníkom Európskej komisie. Najskôr pracoval ako vedúci oddelenia prevencie proti znečisťovaniu životného prostredia (1973-79) a neskôr (1884-64) pôsobil ako poradca Generálneho riaditeľstva pre životné prostredie a ako riaditeľ pre energetickú politiku.

Jeho syn Boris v Bruseli absolvoval Európsku školu, kde sa naučil dobre po francúzsky, čo mu uľahčilo novinárske pôsobenie v sídle inštitúcií EÚ. Do Bruselu ho ako korešpondenta vyslal euroskeptický denník Daily Telegraph (potom ako ho prepustil týždenník Times kvôli falšovaniu zdrojov) a jeho kriticky, až “jedovato naladené” články proti administratíve Bruselu s obľubou čítala aj vtedajšia premiérka Margaret Thatcherová.

“Nevymýšľal si príbehy, ale dosť preháňal,” spomína na Johnsonovo novinárčenie v Bruseli Christian Spillmann novinár agentúry AFP.

Bývalá korešpondentka denníka Independent v Bruseli Sarah Helmová spomína, že Boris Johnson sa v tejto dobe podieľal na šírení mýtov o EÚ, ako je údajné plytvanie peňazí daňových poplatníkov a regulovanie zakrivenia či veľkosti kondómov.

“Tieto mýty boli zvyčajne zábavné, často absurdné, niekedy len s malým zrnko pravdy. Ale väčšinou to bolo veľmi prehnané alebo úplne vymyslené. A veľmi často ich nájdete v Daily Telegraph v článkoch Borisa Johnsona,” uviedla Helmová pre denník Guardian.

Novinári, ktorí poznali Johnsona počas pôsobenia v Bruseli, upozornili, že niektoré jeho články mali skutočnú odozvu. Ako ten v máji 1992 s názvom “Delorsov plán pre riadenie Európy”, s odkazom na vtedajšieho šéfa Európskej komisie Jacqua Delorsa. Článok vyšiel tesne predtým, ako sa konalo referendum v Dánsku o Maastrichtskej zmluve a mal zrejme dopad na dánske “nie” v tomto referende.

REKLAMA

REKLAMA