EK neohlásene kontrolovala železničných dopravcov, aj na Slovensku

Európska komisia (EK) oficiálne potvrdila, že 28. júna 2016 jej úradníci vykonali neohlásené inšpekcie v odvetví osobnej železničnej dopravy v niekoľkých členských štátoch pre obavy z porušenia pravidiel hospodárskej súťaže.

rusted-1179706_960_720
ilustračné foto, zdroj: pixabay

Neohlásené kontroly sa podľa zdrojov z prostredia EÚ zamerali aj na Slovensko a Českú republiku.

Komisia vo svojom stanovisku uviedla, že neohlásené kontroly sa konali preto, že kontrolované spoločnosti mohli uzatvárať protisúťažné, kartelové dohody, ktorých cieľom bolo vyradiť konkurenčných prevádzkovateľov železničnej prepravy cestujúcich z trhu. Tým by došlo k porušeniu antitrustových pravidiel EÚ, podľa článku 101. Zmluvy o fungovaní Európskej únie.

Počas nečakaných inšpekcií úradníkov exekutívy EÚ sprevádzali zamestnanci z príslušných národných orgánov pre hospodársku súťaž.

Neohlásené inšpekcie sú predbežným krokom, ktorý EK uplatňuje pri vyšetrovaní podozrivých protisúťažných praktík. Samotná skutočnosť, že komisia vykoná takéto kontroly, ešte neznamená, že kontrolované spoločnosti sa previnili protisúťažným konaním.

Komisia v takýchto prípadoch rešpektuje právo na obhajobu, keď spoločnosti majú právo na vypočutie v protimonopolných konaniach.

Komisia zároveň upozornila, že neexistuje žiadny právny termín pre ukončenie procesu vyšetrovania v prípade protisúťažných konaní. Dĺžka vyšetrovania závisí od mnohých faktorov – od zložitosti každého prípadu a aj od toho, do akej miery dotknuté spoločnosti spolupracujú s vyšetrovateľmi a do akej miery uplatňujú svoje práva na obhajobu.

Zástupcovia Európskej komisie (EK) sa zaujímali u osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o postupy pri predaji už použitých koľajových vozidiel, potvrdila hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

“Overovanie prebieha vo viacerých krajinách strednej Európy u viacerých dopravcov,” doplnila. ZSSK však podľa jej slov vzhľadom na rastúci objem výkonov a vyťaženosť vozňového parku nepredáva vozne schopné ďalšieho používania v osobnej verejnej doprave.

“Naopak, v súčasnosti spoločnosť sama pociťuje nedostatok koľajových vozidiel,” konštatovala Morháčová. Dopravca tak podľa jej slov odpredáva vozne len po životnosti v stave vysokého opotrebovania do šrotu. “Výnimočne sa realizuje predaj občianskym združeniam, zaoberajúcim sa koľajovou dopravou, ako muzeálne exponáty,” dodala.

Dopravca však podľa Morháčovej plne spolupracuje s Európskou komisiou v úsilí zabezpečiť všetky potrebné informácie. “V súčasnosti nie je možné poskytnúť ďalšie informácie, keďže kontrolné konanie Európskej komisie nebolo ukončené,” uviedla hovorkyňa.

REKLAMA

REKLAMA