Implementáciu fondu obnovy v národných podmienkach takmer všetci europoslanci považujú za počin z európskej úrovne, ktorý Slovensko pocíti najviac. Upozorňujú aj na prípravu čerpania nového rozpočtu EÚ a potrebu zvládnuť pandémiu.
Väčšina odborníkov je za to, aby Slovensko v budúcom programovom období vyčlenilo viac ako 20 percent priamych poľnohospodárskych platieb na postupy, ktoré budú prospešné pre prírodu a klímu. No zhodujú sa, že nie je dôležité iba, koľko peňazí na ekoschémy pôjde, ale hlavne to, či budú nastavené kvalitne - to znamená, aby skutočne riešili environmentálne problémy v slovenskom agrosektore a boli zároveň pre farmárov finančne motivujúce.
Európska zelená dohoda spustí v roku 2021 vlnu reforiem, ktoré zásadne ovplyvnia slovenský priemysel. Aké míľniky budú budúci rok pre priemyselný sektor kľúčové?
Zmena paradigmy - aj tak niektorí označujú vznik Európskej prokuratúry (EPPO) vo vzťahu k ochrane európskeho rozpočtu. Čo čakať od novej inštitúcie, ktorá začne budúci rok vyšetrovať trestné činy proti finančným záujmom Únie?
Podľa Eurobarometra z júla 2020 sa 82 percent Slovákov cíti byť občanmi Európskej únie, viac ako priemer EÚ. K viacerým európskym hodnotám majú však Slováci a Slovenky veľmi neukotvený vzťah.
Maďari chcú „cenzúru svojich občanov“ na internete kontrolovať sami. Slováci by privítali databázu online politickej reklamy. Česi sa obávajú nahrávacích filtrov platforiem a Poliaci aj profitu techgigantov z podnecovania agresie.
Slabé vlastné kapacity, neochota zdieľať ich, priveľké národné ambície, či nevojenské záujmy. Aj to sú podľa expertov dôvody, prečo V4 spolupracuje v obrane tak málo. Možnosti, ktoré Vyšehrad ponúka, nevyužila štvorica zatiaľ ani v tvoriacej sa Spoločnej európskej obrane.
Považujú za kľúčových partnerov a spolupráca pokračuje napriek situácii na Ukrajine. Únia ale musí objaviť správnu taktiku voči Moskve, pretože Putin totiž bude Rusko viesť ešte veľmi dlho.
Denne sa medzi Úniou a Čínou vymenia tovary v hodnote jednej miliardy eur. No hoci obchod ostáva v centre pozornosti oboch, ostatné roky sa dobré vzťahy lámu na zásadnejších otázkach férovosti, transparentnosti, ale najmä prístupu k ľudským právam.
Hoci je Turecko stále kandidátskou krajinou na vstup do Európskej únie, rokovania sú od novembra 2016 pozastavené a európsky rozpočet do roku 2027 s financovaním predvstupovej pomoci Turecku nepočíta.
Strategický záujem štátu alebo prekonaný koncept, ktorý narušuje konkurenčné prostredie? Názory expertov a expertiek na zvyšovanie potravinovej sebestačnosti na národnej úrovni sa líšia.
Napriek urgenciám Európskej komisie krátko pred štartom nového programového obdobia stále chýba politická dohoda štátu s predstaviteľmi krajov, miest a obcí o spôsobe využitia budúcich eurofondov určených na regionálny rozvoj.
Kým v stredoeurópskych politických vodách loví Peking najmä v priestoroch, ktoré len donedávna patrili výhradne Rusku, v snahe o zisk ekonomického vplyvu začínala Čína takmer od nuly. Úspech je však značne limitovaný a Peking v ostatných mesiacoch mení stratégiu.
Multilateralizmus nezanikne, Európa sa začne výraznejšie podieľať na svojej bezpečnosti a tlak na úspory motivuje k zdieľaniu zodpovednosti, píšu ministri, veľvyslanci a ďalší experti a expertky domácej bezpečnostnej scény.
Krajiny V4 nie sú pre Turecko významným zdrojom investícii, no Ankara v nich vidí alternatívu k západným európskym krajinám. Nielenže Turecko podporujú v NATO a v EÚ, no voči režimu nie sú tak ostré.
Česko má s Ruskom najlepšiu obchodnú bilanciu spomedzi všetkých krajín Únie. Bulhari sú voči Kremľu najpozitívnejšie naladení. Poliaci považujú Rusko za najzávažnejšiu hrozbu. Ako si v krajinách strednej a východnej Európy udržiava Rusko legitimitu?
Nová vláda chce v obrane postupovať predvídateľne a plniť najmä to, čo sľúbi vojakom doma, ale aj spojencom v zahraničí. Avizuje dohodu o obranných plánoch naprieč politickým spektrom a dve percentá HDP chce na obranu minúť napriek koronakríze.
Aj slovenskí ochranári súhlasia s využitím prostriedkov z fondov EÚ na boj s ochorením COVID-19. Spolu s envirorezortom sa ale zhodujú, že presun eurofondov nesmie ohroziť plnenie environmentálnych a klimatických záväzkov, ku ktorým sa Slovensko zaviazalo.
Aj keď sa odborná verejnosť nezhoduje, ako najlepšie riešiť nové povinnosti, ktoré priniesla novela zákona o odpade, všetci súhlasia, že podnikom dáva príliš málo času na prípravu. Envirorezort im však odkazuje, že mohli začať už dávno.
Prístup známy ako znižovanie škôd (harm reduction) a jeho uplatnenie pri potláčaní tradičného fajčenia zatiaľ nie je univerzálne akceptovaný. Hoci nie je bez rizík, tie sú podľa zástancov prístupu prevážené prínosmi oslabenia najškodlivejších dopadov fajčenia.
VOĽBY 2020 | Politické strany pred štartom nového programového obdobia zdôrazňujú potrebu zjednodušiť, zefektívniť a spriehľadniť proces čerpania eurofondov. Konkrétne opatrenia, ako to chcú dosiahnuť, vo volebných programoch až na niekoľko výnimiek chýbajú.
Špecifickej situácii žien sa väčšina politických strán venuje len cez rodinné politiky, motiváciu k rodičovstvu a jeho podpore. Rodové rozdiely v odmeňovaní riešia len dve strany. Istanbulský dohovor o predchádzaní násilia na ženách sa medzi stranami stále neteší veľkej obľube, ratifikovali by ho dve strany, jedna s výhradou.
VOĽBY 2020 | Ochota vybaviť EÚ novými nástrojmi na ochranu právneho štátu je u politických strán relatívne slabá. Žiadna dnes už ale nevystupuje proti Úradu európskeho prokurátora, viaceré by súhlasili s jeho s ďalšími kompetenciami.