Nord Stream 2 čelí strate finančnej a politickej podpory

Legitimita rozšírenia plynovodu medzi Ruskom a Nemeckom je podkopaná, píše pre EurActiv.sk Jack Sharples, britský expert z Európskej univerzity v Petrohrade a autor Gazprom Monitoru.

Rozhodnutie poľského protimonopolného úradu UOKiK (Úrad pre ochranu konkurencie a spotrebiteľov) a následné rozhodnutie firiem v konzorciu Nord Stream 2 stiahnuť svoju žiadosť o povolenie formálne vytvoriť spoločný podnik bude mať významný dopad na projekt.

Strata finančnej a politickej podpory

V oblasti financovania to vytvára dva problémy.

Po prvé, Nord Stream 2 stratí priame finančné príspevky od členov konzorcia s výnimkou Gazpromu. Po druhé, projekt teraz vyzerá rizikovejší, čo sa týka zabezpečenia pôžičiek pre jeho financovanie. Konzorcium pozostávajúce z Gazpromu a piatich uznávaných európskych energetických firiem je pre veriteľov zaujímavejší, ako keď je v ňom Gazprom sám.

Je tu tiež strata politickej podpory. Európski členovia konzorcia lobovali za Nord Stream 2 vo svojich domácich krajinách: Wintershall a Uniper v Nemecku, ENGIE vo Francúzsku, OMV v Rakúsku a Shell vo Veľkej Británii a v Holandsku.

Teraz, keď je ich účasť na spoločnom podniku zablokovaná, bude pre nich zložitejšie účinne lobovať za projekt.

Podkopaná legitimita projektu

Strata finančnej a politickej podpory (v podobe lobbyingu) od jeho partnerov ohrozuje projekt. Po finančnej stránke sa Gazprom teoreticky zaviazal k trom veľkým projektom zároveň: Nord Stream 2, Turkish StreamPower of Siberia.

Uskutočniť všetky tri projekty bude veľmi zložité, zvlášť v prostredí súčasných cien.

Aj keď Gazprom nájde finančné zdroje pre dokončenie Nord Streamu 2, bude ho môcť prevádzkovať sám a na plnú kapacitu?

Vo svetle súčasných diskusií o prístupe tretej strany v súvislosti s Nord Streamom a jeho vnútrozemskými úsekmi v Nemecku a faktu, že Gazprom sa už ocitol pod drobnohľadom v súvislosti s protimonopolným vyšetrovaním EÚ, je rozhodnutie UOKiK ďalším signálom podkopávajúcim legitimitu projektu.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA