Pozor! Byrokrati sú aj vo vašej kúpeľni!

V EÚ dokážeme prijať opatrenia, ktoré pomôžu nám všetkým. Ale nie ak budeme počúvať len senzácie chtivých kritikov, píše Stephane Arditi.

Toto býval obľúbený trik britských médií- spýtajte sa počas poludňajšieho brífingu šialenú otázku, Komisia všetko poprie, a vyhrali ste: „EÚ popiera zákaz ohnutých banánov,“ bude znieť váš titulok. Výsledkom budú rozvírené vášne vašich čitateľov. Zvýši sa čítanosť, to pomôže predaju novín a vy medzi čitateľmi upevníte názor, že Brusel rieši zbytočnosti.

Euroskeptické hlasy sú dnes veľmi živé a majú sa dobre. Zdrojom mýtov o EÚ sú blogy s článkami pritiahnutými za vlasy na spôsob Buzzfeed. Príbehy o tom, ako „Bavorský farmár dáva svojím zvieratám plienky, aby obišiel európsky zákaz hnojív“ by boli zábavné, ak by nespôsobovali toľko škôd.

Zoberme si napríklad takú smernicu o ekodizajne. Tá nie je nová v sieni slávy Euromýtov. Jedná sa o pravidlá, na ktorých potrebe sa zhodnú všetci, či už sú to spotrebitelia, členské štáty, priemysel a environmentálne organizácie. Smernica sa pokúša odradiť spotrebiteľov od kúpy nekvalitných, energeticky náročných a hlučných produktov a ponúknuť im alternatívy, ktoré dokážu to isté, ale pri nižšej spotrebe a bez dodatočných nákladov.

Lenže tieto návrhy prichádzajú z Bruselu a keďže zaváňajú mikromanažmentom, tak veľmi ľahko získajú zlú povesť.

Napríklad, dlho pripravované opatrenia na vyradenie neefektívnych vysávačov sa v Británii stalo úplným škandálom. Nemecko stále zápasí so zákazom žiaroviek napriek tomu, že účinnejšie žiarovky výrazne prispievajú k dekarbonizácii, Taliani sa nedávno poburovali nad zákazom dvojitých toustovačov.

Túto jar môže Komisia sprísniť používanie nešetrných kohútikov a sprchových hlavíc. Kým luxusné hotely už dávno používajú účinnejšie kúpeľňové technológie, my ostatní budeme musieť prečkať obdobie titulkov typu „Kto chce byrokrata vo svojej kúpeľni?“  

Budú sa šíriť mýty a spomalí sa zavádzanie účinejších produktov. Niektorí nebudú strácať čas a budú kritizovať, prečo sa Brusel vôbec stará o takého drobnosti.

Áno, regulovať toustovače sa môže zdať divným, ale v EÚ je niekoľko stoviek miliónov toustovačov. Ak by sme dali dokopy všetky produkty, ktoré reguluje smernica o ekodizajne a jej sesterská smernica o energetickom označovaní, tak  EÚ je na dobrej ceste ušetriť každoročne približne 79 miliárd eur  (od roku 2020), čo je približne 200 eur na domácnosť. To už nie je maličkosť.

Ak skôr dáte na argumenty priemyslu, len uvážte čo je lepšie, jedna, celoeurópska úprava, alebo 28 rozdielnych národných legislatív s inými požiadavkami.

Ekodizajn je v podstate akousi obchodnou bariérou pre neeurópske krajiny, ktorých výrobky nedosahujú našu kvalitu. Podporujeme tak európskych podnikateľov bez toho, aby sme zavádzali protekcionistické opatrenia. Celkovo tak európske firmy získajú dodatočných 54 miliárd eur.

Niet divu, že Komisia, ale aj ministri členských štátov otvorene kritizovali populistické titulky, ktoré napádali ekodizajn pred poslednými voľbami do Európskeho parlamentu.

Otázkou ostáva, čo spraví nová Komisia, Parlament a Rada. Pri hľadaní dôvodu, prečo veriť Európe, 200 eurový vianočný darček v podobe úspor na energiách je celkom dobrým dôvodom. Ak chce EÚ brať energetickú bezpečnosť a boj proti klimatickým zmenám vážne, tak spomínané smernice sú kľúčovými.

V praxi by to malo znamenať, že EÚ okamžite prijme pracovný plán o ekodizajne na roky 2015-2017, zavedie nové požiadavky na označovanie energetickej účinnosti spotrebičov a bude účinnejšie komunikovať s médiami. Musíme zastaviť mediálny humbuk a viac hovoriť o výhodách a benefitoch týchto smerníc.

Stephane Arditi je koordinátorom kampane Coolproducts  Európskej environmentálnej kancelárie (European Environmental Bureau).

EurActiv.com

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA