Eurovízia 2013: Putovný mikrofón ostane v Škandinávii

Uplynulý týždeň bol zasvätený v poradí už 58. ročníku pesničkovej súťaže Eurovízie (Eurovision Song Contest), ktorý sa konal v švédskom Malmö. Nič prevratné sa neudialo. Pred časom pozmenené pravidlá ostávajú bez väčších účinkov.

V semifinále aj vo finále sa na pódiu predstavil strednoprúdový a regionálny pop, ale aj akési formy protestsongov a už štandardná bizarnosť. Hlasovanie v súťaži naďalej koreluje s prvým zákonom geografie W. Toblera.

„Veľká päťka“ (najväčší prispievatelia rozpočtu Európskej vysielacej únie – EBU) a hostiteľská krajina postupovali do sobotňajšieho veľkého finálne súťaže priamo, ostatní cez dvojicu semifinálových kôl, ktorých favoriti sa ocitli na najvyšších priečkach 58. ročníka usporiadaného švédskou televíziou v Malmö. Súťaž sa niesla pod zjednocujúcim heslom („We are one“) a tento ročník mal aj oficiálne aplikácie pre smartfóny. V utorkovom (14.5.2013) a štvrtkovom (16.5.2013) semifinálovom kole súťažilo o zvyšných 20 miesteniek ďalších 33 prihlásených krajín. Slovensko na účasť v tomto ročníku po štyroch neúspešných pokusoch v predošlých rokoch nereflektovalo. Ako dôvod sa uvádzala aj rozpočtová náročnosť projektu.

V sobotňajšom finále sa naplnili papierové predpoklady o favoritoch. Medzi nich sa zaradila víťazka prvého semifinále, dánska zástupkyňa Emmilie de Forest so songom Only Teardrops, do ktorého namiešali jeho autori viaceré európske žánre a etno prvky. Ide už o tretí dánsky triumf v súťaži. Ďalším favoritom bol už viaceré roky v tejto súťaži na prvých priečkach bodujúci Azerbajdžan, v Malmö zastúpený Faridom Mamadovom (Hold me). Dánska skladba zvíťazila ešte pred ukončením hlasovania, v konečnom súčte s 281 bodmi a výrazným náskokom pred Faridom (o 47 bodov). Do prvej päťky sa prebojovali ešte piesne reprezentujúce Ukrajinu (Zlata Ognevičová – Gravity), Nórsko (Margaret Bergerová – I Feed You My Love) a Rusko (Dina Garipová – What If).

Medzi účinkujúcimi sa objavili prirodzene aj známejšie tváre. Napríklad Veľkú Britániu zastupovala s baladickým songom Bonnie Tyler (Believe in Me), Holandsko Anouk (Birds). Darilo sa viac druhej z nich, ktorá skončila v prvej desiatke (podľa mienky autora tohto komentáru s kvalitným songom). Do nej sa prebojoval aj jediný finálový zástupca zo susedných štátov Slovenska, maďarský spevák ByeAlex (Kedvesem).

Prvý zákon geografie pomenovaný švajčiarsko-americkým geografom Waldom Toblerom (1970) uvádza, že „všetky veci spolu súvisia, ale bližšie sa nachádzajúce veci súvisia spolu viacej, ako tie vzdialenejšie (“All things are related, but nearby things are more related than distant things”). Tento vzťah potvrdzujú aj mnohé z tohtoročných hlasovaní na prvú trojicu skladieb od zúčastnených krajín. Aj tento rok je možné vidieť v pridelených bodovaniach mapy spolu držiacich regiónov Škandinávie a severozápadnej časti Európy, južných štátov Európy, ako aj východnej Európy. Zmiešaný systém hlasovania divákov a odborných porôt, ktorým sa takáto silná teritorialita v hlasovaní mala eliminovať, sa skôr asi míňa účinku. V histórii súťaže sme boli svedkami aj fenoménu, kedy hlasovanie ovplyvňovali komunity migrantov (napríklad preferencie Turecka pri nemeckom hlasovaní, štátov bývalej Juhoslávie pri švajčiarskom a rakúskom hlasovaní) alebo dovolenkárov (španielske preferencie Nemecka aj vďaka dovolenkujúcim Nemcom na Baleárskych ostrovoch).

Britská, nemecká, francúzska, španielska skladba (zástupcovia priamo nominovaných krajín) skončili na chvoste pelotónu súťažiacich a úplne poslední skončili tento rok Íri. Výber z britských ostrovov kritizovali ich domáce média, ktoré upozorňovali, že voľba, nasadenia a promovania piesne sa podpíšu pod britský debakel „aj“ v tohtoročnej súťaži. Ten sa však následne „pripíše na vrub taktickému a teritoriálnemu hlasovaniu“. Hudobná skladateľka H. Lindvall upozornila v blogu na Guardian aj na možnosť, že oprávnený je pocit, že samotný song nie je iba dosť dobrý. A to je paradoxné pre Veľkú Britániu, ako jedného zo štyroch „čistých exportérov“ svetovej hudobnej produkcie. Iné britské média pridali dávku ostrovného humoru, kedy prepísali slová B. Tyler na „Vote for me“. Britská reprezentantka skončila nakoniec o čosi lepšie (19.miesto) ako vlaňajší britský príspevok prezentovaný ďalším titánom britskej populárnej hudby E. Humperdinckom. S dávkou vtipu pristupujú k tejto súťaži čoraz častejšie európske média. Tento rok živý a pomerne drsný komentár finále ponúkla redakcia rakúskeho mienkotvorného denníka DerStandrad (L. Aigner, M.-T. Egyedová, M, Vosatka a M. Mösenede). Vlani okrem slovenského oficiálneho vysielania na Jednotke RTVS komentovali na Rádiu FM Baláž a Hubinák finále z Baku, v ktorom upozornili ešte na ďalší princíp Eurovízie: „Nemôžeš niekomu dať, keď on ti nedá (body)“.

Poznámka na záver:

Priamy prenos bol sledovaný až do konca na nemeckom prvom verejnoprávnom televíznom okruhu ARD. Autor príspevku fandil okrem spomínaného Holandska aj Islandu a Malte. Do finále si zaslúžila postúpiť snáď aj Natália Kelly z Rakúska. Máme aj vlastný rebríček najhorších skladieb, ale túto mienku ponecháme na úsudok čitateľom.

Autor je bývalým senior editorom portálu EurActiv.sk, kde sa venoval najmä témam regionálneho rozvoja. Momentálne pracuje ako konzultant a je zároveň  doktorandom na Univerzite Komenského v Bratislave.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA