Brexit a tri a pol slobody

Jedným zo základných princípov fungovania EÚ sú vraj štyri slobody. Aspoň zatiaľ. Onedlho to bude skôr tri a pol.

Jednou z požiadaviek, s ktorými vstúpi Británia do formálnych rokovaní o vystúpení z EÚ, je možnosť obmedziť voľný pohyb osôb. Migrácia (predovšetkým z chudobnejších členských štátov) bola centrálnou témou predreferendovej kampane a je nepravdepodobné, že by sa tejto červenej línie vláda v Londýne vzdala.

Voľný pohyb osôb je jednou zo štyroch základných slobôd, na ktorých stojí existencia jednotného trhu. Britská vláda po referende niekoľkokrát počula: bez voľného pohybu nebude prístup na jednotný trh. Teda, „tvrdý brexit“. Už čoskoro to ale platiť nemusí.

Princípy sa dajú ohýbať. Keď EÚ rokovala s Cameronom o podmienkach, za ktorých by podporil zotrvanie jeho krajiny v EÚ, bolo zrejmé, že pracovná migrácia nevadí len Londýnu. Britskí občania nakoniec rozhodli inak, a ústupky Cameronovi sú lanský sneh. Nič to však nemení na veci, že Nemecko, Francúzsko a pár ďalších krajín by rado získalo nástroj, ako regulovať príchod pracovníkov z chudobnejších krajín.

Regulácie môžu mať rôznu podobu. Od obmedzenia prístupu k niektorým sociálnym službám a benefitom (de facto: vytvorenie „európskych občanov“ druhej kategórie) po „brzdy“, ktoré možno aktivovať, ak jej trh práce čelí „náporu migrantov“ z iných členských krajín. Samozrejme, dočasne a v úplnom súlade s princípom „voľného pohybu osôb“.

Nie sú to len špekulácie. Nemecká vláda už obmedzenie sociálnych benefitov pre občanov iných členských krajín EÚ začína pripravovať. Vzhľadom na to, že významnejšie prehlbovanie integrácie v sociálnej oblasti je vo formáte EU28 (resp. EU27) nepravdepodobné, a vzhľadom na rastúci tlak extrémistických a populistických strán, možno podobné snahy očakávať aj v iných „bohatších“ krajinách.

Je len otázkou času, kedy sa premietnu do snahy upraviť európske pravidlá. Vhodnú politickú príležitosť môžu ponúknuť rokovania o budúcom rozpočtovom rámci EÚ. Skupiny „čistých prispievateľov“ a „čistých prijímateľov“ zo spoločného rozpočtu sa vhodne prekrývajú s „dovozcami“ a „vývozcami“ pracovnej sily.

Podčiarknuté s počítané: ak sa lídri krajín strednej a východnej Európy spoliehajú na to, že sa Nemci (Francúzi, Holanďania, Belgičania…) zastanú ich práva vyvážať pracovnú silu, mýlia sa. Koniec koncov, prispeli k tomu sami: napríklad odmietaním podporiť akékoľvek snahy o harmonizáciu sociálnych štandardov.

Je stále dosť dôvodov predpokladať, že odchod Británie z EÚ skončí „tvrdým brexitom“. Na princípe voľného pohybu osôb sa to však lámať nebude.

REKLAMA

REKLAMA