Elektromobilmi proti osi Trump-Putin. Európa potrebuje svoje Apollo

Ropa je spoločným menovateľom zmeny klímy aj ruskej agresie, píše Juraj Mesík, poradca SFPA pre energetiku a zmenu klímy.

Zvolenie Donalda Trumpa bolo pre Európu trpkým prekvapením. To, čo nasledovalo už prekvapením príliš nie je.

Trump sa obklopuje ľuďmi rovnakého zmýšľania a tými, ktorí mu pomohli na ceste do Bieleho domu. Popierač klimatických zmien povedie Agentúru pre ochranu životného prostredia (EPA) a z bývalého šéfa ropného gigantu ExxonMobil, vyznamenaného “Rádom priateľstva” od Putina, sa stal minister zahraničných vecí.

A to sú len dve z pozícií v americkej administratíve s celosvetovým dosahom.

Odpoveď na šok z Trumpa: elektromobily

Zoči-voči možnej osi Houston – Moskva – (Teherán?) sa európski lídri zdajú byť v šoku a paralýze.

Ale je Európa skutočne bezmocná tvárou v tvár rodiacej sa anti-liberálnej a anti-klimatickej koalícii Trumpa, Putina a ropných gigantov? Je neofeudalizmus stojaci na rope neodvratnou budúcnosťou Západu? Budú nádeje splodené Parížskou dohodou rozdrvené pokračujúcim rastom emisií CO2 a zrýchľujúcimi sa zmenami klímy?

Nie nevyhnutne.

Európa má množstvo nástrojov, ktorými sa môže chrániť pred dôsledkami rodiacej sa aliancie Trump – Putin. Jeden z nich je plne k dispozícii. Jeho meno? Elektrické autá.

Znížiť európsku spotrebu ruskej ropy

Spoločný menovateľ zmeny klímy aj ruskej vojenskej a hybridnej agresie proti Európe je ropa.

Ropa, ktorá poskytuje ľudstvu tretinu primárnej energie je tiež kľúčovým zdrojom svetových emisií CO2 a spolu so zemným plynom, zdrojom viac ako 60 percent rozpočtu Kremľa.

Tri štvrtiny ropy a ešte viac plynu Rusko vyváža do Európskej únie a vytvára obrovský obchodný deficit medzi EÚ a Ruskom. V niektorých rokoch predstavuje takmer 100 miliárd eur.

V princípe je to práve európska spotreba ruskej ropy a plynu, čo živí militaristickú mašinériu Kremľa namierenú proti západnej slobode a právnemu štátu. Boli to naše, európske peniaze, ktoré financovali rozbombardovanie Aleppa na prach, okupáciu Krymu, alebo vojnu proti Ukrajine a Gruzínsku.

Zabudnite na luxusné Tesly

Keďže okolo 70 percent ropy na svete sa spotrebúva v doprave, masová výroba elektrických automobilov, autobusov a ďalších vozidiel môže dramaticky znížiť svetovú spotrebu ropy.

Otázka je, ako rýchlo k tejto tektonickej zmene dôjde. Elektrické autá ležia „ v šuplíkoch“ všetkých hlavných automobilových firiem na svete.

Problémom nie je technológia. Elektrické autá sú v skutočnosti oveľa jednoduchšie ako autá so spaľovacími motormi. Sú o toľko jednoduchšie, že ich kúpa by mohla byť lacnejšia a ich prevádzka oveľa lacnejšia, ako je cena na rope závislých áut, ktoré zamorujú emisiami dnešné ulice.

Zabudnite na luxusné autá Tesla – elektrické autá nemusia byť drahé. Hlavnou prekážkou, ktorá ich dnes robí nedostupnými pre masu občanov strednej triedy, je cena.

Cesta k oveľa nižšej cene za kus je pritom dobre známa: masová výroba.

Kto bude prvý, vyhrá svetový trh

Na svete je dnes okolo miliardy automobilov, ktoré svojou spotrebou kŕmia ExxonMobil, Rusko, Daíš a okolo 20 krajín, ktoré žijú z exportu ropy.

V samotnej Európe je okolo 250 miliónov motorových vozidiel, veľká časť z nich starších ako 10 rokov a zrelých na výmenu. Trh je obrovský a firmy, ktoré naň prídu prvé s lacnými a masovo vyrábanými elektrickými autami vyhrajú nielen európsky, ale aj svetový trh.

EÚ má vážne dôvody, aj mocné právne a finančné nástroje potrebné na dramatickú akceleráciu masovej výroby cenovo dostupných elektrických automobilov v Európe.

Brusel, Berlín, Paríž, Rím, Madrid, Varšava a ďalšie hlavné mestá môžu pre tento cieľ použiť cukor aj bič. EÚ napríklad minula miliardy eur na podporu výstavby systému satelitnej navigácie Galileo, ktorý nedávno spustila do prevádzky.

Zastaví nás len ľahostajnosť

Okrem flagrantnej ľahostajnosti nemôže nič zastaviť európske inštitúcie a vlády pred vytvorením a spustením programu na zásadné urýchlenie konverzie výrobných liniek európskych automobiliek na masovú výrobu e-áut.

Zvolenie Donalda Trumpa do Bieleho domu posunulo svet a Európu do krízy predvídateľnosti a do pretekov z časom.

EÚ a jej členské štáty sa môžu rozhodnúť zabudnúť na Parížsku dohodu o klíme a na ideál mieru, ktorý stál pri zrode Únie.

Alternatívou rezignácie na európsky sen je prestať si hypnoticky hľadieť na pupok a premeniť sa na dynamický organizmus schopný konať rýchlo a rozhodne – ako to vyžaduje doba maximálnej hrozby v ktorej sa kontinent a planéta ocitli.

Apollo

Apollo pre 21. storočie

V reakcii na Trumpa a možnú koalíciu Houston – Moskva, musí EÚ troj- alebo štvornásobne zvýšiť svoje úsilie o záchranu klímy.

Súčasne musí prestať financovať ruský militarizmus.

Nie je to nezvládnuteľná úloha. Európa nie je bezmocná. Prelomová technológia elektrických áut je zrelá na masovú výrobu. V roku 2015 Európa vyrobila 18.4 milióna motorových vozidiel, 23 percent svetovej výroby. Len ignorantstvo môže zabrániť tomu, aby v roku 2017 boli prvé dva milióny z nich elektrických.

Európa musí znovuobjaviť svoju dynamiku, sebavedomie a nádej.

Európa potrebuje svoju vlastnú verziu programu Apollo pre 21. storočie – programu, ktorým kedysi demokratické Spojené štáty odpovedali na ruskú hrozbu svetu. Dnes taký program potrebujeme pre záchranu planéty a kontinentu. Potrebujeme ho bez straty času. Tu a teraz.

3 Comments

  • mesikovi nenavist k rusku zatemnuje mozog a kazdym clankom to znovu a znovu dokazuje.
    ten chlap sa nedokaze odosobnit od tej nenavisti, ale co ine sa da cakat od cloveka, ktory si na nenavisti vybudoval karieru. ved ked by nepisal nenevistne clanky proti rusku tak by bol bez roboty 🙂

    ale teraz k veci. nieje pravda, ze elektricke auta su ovela jednoduchsie na vyrobu ako spalovacie, kedze auto sa nesklada len z motora. okrem pohonu nieje medzi tymi dvomi konceptami aut ziadny rozdiel a motor tvori mozno 25% z vyrobnej ceny auta a vyrobna cena auta tvori 30-40% z predajnej ceny auta. elektromotor je sice jednoduchsi na vyrobu, ale uskladnenie energie na jeho pohon je zas daleko, ale naozaj daleko drahsie ako pri spalovacich motoroch, kde sa jedna bud o plastovu, alebo kovovu nadrz. elektromotor, ale potrebuje drahe baterie a rovnako drahu vykonovu elektroniku, ale chapem, ze toto nejaky samozvany aktivista s vystudovanou medicinou nemoze vediet.
    spalovaci motor + nadrz je dnes lacnejsia alternativa ako elektromotor + baterie + vykonova elektronika

  • Koncepcia nahradenia “klasických” automobilov tými na elektrický pohon je pekná myšlienka ako podporovať ochranu ŽP, ako aj rast európskej ekonomiky, no naráža hlavne na problém v ekonomických disparitách členských štátov EÚ. Ceny týchto automobilov pre bežných občanov nie len postsovietskych krajín EÚ predstavujú často-krát nereálnu možnosť ich kúpy. Podľa logiky prezentovanej v článku by sme už dávno v EÚ mohli vyrábať a používať autá na hybridný pohon s elektromotorom, ktoré by dnešnú spotrebu ropy už aj tak znížili o veľké percento. Zatial sa tak však nestalo, kedže podobne ako elektromobily sú aj hybridné autá pre bežného občana pomerne drahé. Samozrejme na implementáciu tohto ambiciózneho plánu a na šancu k jeho úspechu je potrebné koordinovať mnoho iných faktorov, ktoré vplývajú na koncového spotrebiteľa, ktorého pri kúpe takéhoto zariadenia viac ovplyvní jeho cena, než situácia používania príjmov z predaja ropy a plynu k zahraničným intervenciám iných štátov. Je tu však potenciál aj pre Slovensku prispieť k takémuto plánu, čo by mohlo pomôcť slovenskej ekonomike a exportu áut vlastnej výroby.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA