Nemecká europoslankyňa za Zelených: Ste si istí, že nemôžete prijať viac utečencov?

Ak sa v únii nenájde dohoda o relokáciách, mohla by začať hlbšia spolupráca na úrovni užšej skupiny členských štátov, hovorí rozhovore pre EurActiv.sk šéfka frakcie Zelených v Európskom parlamente Rebecca Harms.

IMG_1147
Rebecca Harms, zdroj: EurActiv.sk

Myslíte si, že migračná „kríza“ bude pre EÚ tou rozhodujúcou skúškou?

Spôsob, akým sa vedie diskusia v niektorých členských štátoch východnej a strednej Európy, živí nacionalizmus. Pre jednotu v Európe je práve toto najväčšie riziko. EÚ vznikla ako liek proti nacionalizmu. To ale neznamená, že mám problém s vlastenectvom. Často pracujem na Ukrajine, viem že je dôležité, postaviť sa za svoju krajinu. Keď sa však stanete členom EÚ, máte ten luxus byť „slovenským Európanom“ alebo „nemeckým Európanom“. Spoločne dosiahnuté úspechy nám priniesli možnosti, ktoré by sme sami nikdy nedosiahli. Keď hovoríme o stabilite EÚ na utečeneckej kríze ma najviac znepokojuje, ako veľmi nás niektorí národní lídri ťahajú späť do národnej mentality.

Ak hovoríme o hľadaní spoločného postoja, nie sú to len krajiny V4, ktoré odmietajú napríklad relokáciu utečencov …

Nie, nezabúdajme na Francúzsko! Francúzsko je jedna z najväčších krajín, ktorej predstavitelia hovoria: „Nie, neprijmeme nikoho“…

Ak nedokážeme v krátkom čase tento odpor reálne prekonať, aký by mal byť ďalší postup?

Ak nebudú súhlasiť všetky členské štáty, môžeme začať aspoň na úrovni skupiny členských štátov. Išlo by o špecifickú, hlbšiu spoluprácu naprieč touto skupinou. Uprednostnila by som ale kompromis, ktorý by zahŕňal všetky členské štáty. Pokiaľ ide o ten malý počet utečencov, ktorý by na základe relokačnej schémy na Slovensko prišiel, stále sa musím čudovať, v čom je problém. Moja otázka zakaždým znie: Naozaj ste na Slovensku presvedčení, že nedokážete prijať utečencov z Aleppa, či Iraku, ktorí pomoc skutočne potrebujú? Nemôžem tomu uveriť.

Áno, Slovensko a ďalšie krajiny má svoje ekonomické problémy a nedokážu zabezpečiť pre svojich občanov taký sociálny systém, aký existuje napríklad v Nemecku, či vo Švédsku. Na druhej strane, ak porovnáte tunajšiu situáciu s Aleppom, nie je o čom. Všetky naše krajiny majú predsa skúsenosť s ľuďmi v núdzi, ktorí hľadajú azyl a ochranu. Nemali by sme zabúdať na ľudskosť a ľudské práva.

Čo očakávate od ohláseného návrhu „flexibilnej alebo efektívnej solidarity“, s ktorým chce prísť slovenské predsedníctvo v Rade EÚ? Veríte, že to bude prelom?

Dúfam, že slovenské predsedníctvo so zodpovednosťou, ktorú na týchto šesť mesiacov prijalo, pomôže nájsť riešenie. Skutočným problémom v pozadí je, že členské štáty strednej aj severnej Európy sa dlhodobo pokúšali tejto globálnej výzve uniknúť. Spoliehali sa na južné krajiny ako Taliansko, GréckoŠpanielsko v určitom čase, na to, že utečenci ostanú na periférii. Keď sa utečenci prišli do Budapešti aj v Berlíne, vo Viedni a v Štokholme nás to zrazu konfrontovalo s našimi chybami.

Teší vás, ako sa vaša krajina zachovala, keď si uvedomilo vážnosť situácie?

Ani Merkelová do toho momentu v septembri 2015 neurobila v otázke utečeneckej a migračnej stratégie dosť. Medzičasom priznala, že bola vážna chyba vyčkávať, dúfajúc, že problém zmizne. No v tom momente – hoci pokiaľ ide o spoluprácu nebolo to perfektné – pochopila naliehavosť okamihu a zachránila Maďarsko pred obrovskou humanitárnou krízou, pretože tamojšia situácia eskalovala. Merkelová uchránila Maďarsko pred veľkými chybami.

V tomto zmysle Nemecko zareagovalo veľmi dobre, stovky tisíc dobrovoľníkov utečencom pomáhali, spoločne so štátom, ktorý postavil inštitúcie a infraštruktúru. Samozrejme aj v Nemecku máme zásadnú diskusiu o tom, aký počet ľudí príde a ako ich integrujeme.

Nezabúdajme ale, že len malý počet z 60 miliónov utečencov, registrovaných OSN, príde do Európy. Mali by sme tiež venovať pozornosť ochrane a vyhliadkam pre utečencov mimo EÚ. Je to rovnako naliehavá potreba ako prijímanie utečencov u nás.  Potrebujeme takisto vyriešiť problém našich vonkajších hraníc. Som presvedčená, že toto je zároveň otázka identity EÚ: Kde vlastne končí a kde sa začína?

Merkelová stála aj za migračnou dohodou s Tureckom. Ako hodnotíte jej efektívnosť a ale aj jej význam v širšom kontexte vzťahov Turecka a EÚ?

Nedávno som sa vrátila z Grécka. Práve pre nich sa Merkelová snažila nájsť riešenie. Všetci vrátane nej si uvedomili, že členské štáty Únie nie sú pripravené každý mesiac prijímať desiatky tisíc utečencov. Dohoda s Tureckom má niektoré problémové časti, s ktorými nesúhlasím, ale je dôsledkom odmietania utečencov zo strany členských krajín. Nedá sa tvrdiť, že nás s touto dohodou Erdogan vydiera. Je to Európa, ktorá svojou neochotou prijímať viac utečencov a neochotou k presídľovaniu utečencov z Turecka do EÚ, dala Erdoganovi moc. Merkelová veľmi úprimne povedala, že ak nedokážeme týmto ľudom pomôcť tu, musíme im pomôcť v Turecku.

 

panel rebecca

 

Diskusia sa prevažne zameriava na rozlišovanie medzi utečencami a ekonomickými migrantmi. Kde v tejto kategorizácii sú klimatickí utečenci?

Sú to ľudia, ktorí sa už napríklad nemôžu uživiť pestovaním, ich živobytie znemožňujú suchá a záplavy. V iných častiach sveta sú dôsledky globálneho otepľovania omnoho viditeľnejšie ako u nás. Musíme tomu čeliť. Úplne chápem, že ak ľudia stratia základné podmienky na život, majú dôvod ujsť. Je kriticky dôležité, aby sme aby sme v boji proti zmene klímy a globálnemu otepľovaniu boli ambiciózni. Potrebujeme strednodobú a dlhodobú stratégiu. Pomôcť ľuďom v Afrike teraz s dobrým plánom ako sú napríklad SDG (Ciele udržateľného rozvoja OSN), hoci môže znieť ambiciózne, je to naša najlepšia šanca, aby sme tých to ľudí ušetrili od toho, že budú musieť ujsť a hľadať útočisko inde. Stojí nás to iste menej ako organizovať infraštruktúru a integráciu týchto unikajúcich ľudí u nás.

Aké máte očakávania od klimatickej konferencie COP 22 v Marrakéši?

Paríž bol veľký úspech pre OSN aj pre občanov na celom svete. Po prvýkrát sa dohodli na tom, že to, čo sa robilo doteraz nestačí. Hovorilo sa o definitívnej potrebe dekarbonizácie. Teraz je čas na konkrétnu implementáciu týchto cieľov. Zdá sa mi ale, že Európania, ktorí boli predtým ťahúňom tohto medzinárodného procesu zaostávajú a to nie je pre Európu dobré.

Ako hodnotíte doterajšie výsledky slovenského predsedníctva v oblasti životného prostredia?

Môžu byť radi, že sme zvládli zrýchlenú ratifikáciu Parížskej dohody, ale nie som presvedčená, že to je len výsledok slovenského predsedníctva. Bolo to však dôležité, pretože v opačnom prípade by sme ako Európania nemohli sedieť v Marrákeši za rovnakým stolom s tými, čo rozhodujú o implementácii. Dúfam, že slovenské predsedníctvo aj EÚ sa zasadia za ambicióznu implementáciu, pretože klimatická stratégia neochraňuje len klímu ale ako možno vidieť napríklad v Nemecku, tieto stratégie prinášajú pracovné miesta, generujú inováciu a udržateľný hospodársky rozvoj pre mnohých ľudí.

Čo si myslíte o tom, že bývalá eurokomisárka pre klímu Connie Hedegaard prijala pozíciu v koncerne Volkswagen, ktorý zápasí s emisným škandálom?

Veľmi som jej fandila ako komisárke pre klímu. Po tom, čo nahradila Stavrosa Dimasa od prvého okamihu naozaj tlačila klimatické otázky do centra európskych diskusií. Mala to správne know-how, hoci jej problémom bolo, že Barroso (vtedy predseda Európskej komisie) nebol veľkým fanúšikom ani podporovateľov klimatických stratégií.

Dúfam, že využije svoju pozíciu v poradnom výbore, kde bude pôsobiť ako jedna z expertov s expertízou v oblasti ochrany klímy, na to, aby Volkswagen posunula k udržateľnejším a z hľadiska klímy prijateľnejším krokom. VW potrebuje ľudí ako je Connie Hedegaard.

 

Rebecca Harms je nemecká politička za stranu Bündnis 90/Die Grünen. Od roku 2004 je členkou Európskeho parlamentu a od roku 2010 spolupredsedá frakcii Zelení /ESA v EP.   

Na Slovensku zúčastnila podujatia Ľudia v pohybe: Budúcnosť migračnej a azylovej politiky EÚ”, ktoré pripravil portál EurActiv.sk spolu s Heinrich-Böll-Stiftung, zastúpením v Prahe a o.z. EuroPolicy.

 

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: BUDÚCNOSŤ AZYLOVEJ A MIGRAČNEJ POLITIKY EÚ >>>

REKLAMA

REKLAMA