Oettinger: Všetci sme populisti

Účet za brexit bude pravdepodobne okolo 60 miliárd eur, Jeroen Dijsselbloem robí dobrú prácu ako predseda Euroskupiny, nemeckou kancelárkou pravdepodobne zostane Angela Merkelová. V rozsiahlom rozhovore pre EURACTIV to povedal komisár pre rozpočet Günther Oettinger.

 

Diskusie o budúcom viacročnom finančnom rámci (VFR) momentálne značne ovplyvňuje brexit, ktorý v rozpočte nechá dieru. Túto dieru ste odhadli na okolo 9 miliárd eur…

Deväť až dvanásť miliárd eur.

Na zaplátanie tejto diery budú teda potrebné nielen škrty, ale aj ďalšie príspevky od zvyšných členských štátov. Kde podľa vás môže Európa robiť škrty, vzhľadom na to, že pribúdajú nové priority?

Na VFR potrebujeme súhlas všetkých 27 hláv štátov a vlád ako aj všetkých členov Rady. Na to, aby sme získali súhlas čistých prispievateľov ako aj štátov, ktoré najviac využívajú naše programy a fondy, bude potrebné nájsť vyvážené kompromisné riešenie. V súčasnosti spolupracujem s mnohými ministrami na príprave pôdy, aby bol návrh Komisie vo všeobecnosti prijatý. Žiadnemu programu nevieme zaručiť, že nebude znížený. Na druhú stranu, žiaden čistý prispievateľ nemôže mať istotu, že do VFR nebude musieť platiť viac než doteraz.

Pristúpite k plošným škrtom namiesto úplného rušenia programov?  

Musíme sa pozrieť na všetky okruhy a programy. Percento škrtov nesmie byť všade rovnaké. Napríklad, snažil by som sa vyhnúť hlbokým škrtom v rámci nášho výskumného programu, programu Horizont 2020 alebo jeho ďalšej generácie. Som presvedčený o tom, že naše výskumné projekty sú efektívne.

Budú sa hlbšie škrty týkať spoločnej poľnohospodárskej politiky?

Uvidíme.

Vzhľadom k nechuti členských štátov prispievať do rozpočtu EÚ viac, aký časť z tých deviatich až dvanástich miliárd pokryjú nové príspevky a koľko budú tvoriť škrty?

Päťdesiat na päťdesiat v tejto chvíli nie je úplne nefér návrh. Rád by som však na to odpovedal až potom, ako sa stretnem so všetkými mojimi kolegami, príslušnými ministrami a parlamentom. Vyvážená riešenie bude ale niekde medzi týmito dvoma základnými možnosťami.

Je odhad o 60 miliardovom účte za brexit správny?

Znova kontrolujeme všetky financie. Ale myslím, že 60 miliárd eur nie je úplne nesprávny odhad.

Ktorý z piatich scenárov z bielej knihy o budúcnosti EÚ je váš favorit?

Mix piateho (viac Európy), tretieho (viacrýchlostná Európa) a štvrtého (menej, ale efektívnejšie).

V akom poradí?

Mix. V miešanom nápoji predsa nie je rozdiel, či pridáte prvú vodku a potom Red Bull.

Niektoré z najkontroverznejších návrhov na prehĺbenie EÚ, ako napríklad tie, ktoré sa týkajú hospodárskej a menovej únie, by mohli byť odblokované po nemeckých voľbách. Konkrétnym príkladom je európsky systém na ochranu vkladov. Je tu návrh Európskej komisie a poznáme aj pozíciu Nemecka. Myslíte si, že po voľbách dá tomuto návrhu kancelárka Merkelová alebo Martin Schulz zelenú?

Návrh, ktorý spomínate je naozaj nesmierne dôležitý. Stále sa však o ňom diskutuje. Na riešenie potrebujeme prechodnú fázu. Členské štáty musia najskôr dokončiť svoje vlastné národné schémy v bankovom sektore. Ak budú na porovnateľnej úrovni, budeme ich môcť prepojiť. Náš návrh rátal s rokom 2024. Teraz sa hovorí o roku 2028

Napriek tomu as nemecká vláda zdráha pokročiť. Poradili by ste Merkelovej, aby podporila nejaké riešenie?

Mojou radou musí byť, aby návrh neblokovala. Nemecký minister financií Wolfgang Schäuble návrh neblokuje. Myslím, že nemať spoločný systém na európskej úrovni by bol zlý výsledok. Aké zmeny by malo prijať Nemecko, aby sa integrovalo? Môže ísť o inteligentná stratégia pre najbližšie týždne a mesiace.

Keď už hovoríme o Schäublem, nedávno o Schulzovi povedal, že sa správa „populisticky“, pretože vyhlasuje, že „spraví Európu opäť skvelou“ (Make Europe Great Again). Myslíte si, že Schäuble zašiel priďaleko?

Zašiel ďaleko, no nie príliš ďaleko. Myslím si ale, že jasné vyjadrenie rozdielnych názorov v kampani je dobré pre vyššiu účasť. Zvýrazňuje to rozdiely medzi kandidátmi a stranami. Problémom v Nemecku bolo, že spoločná koalícia medzi CDU a SPD dala výhodu ultra-pravicovým populistom. Teraz tu máme viac rozdielov.

Myslíte si, že je Schulz populista?

Všetci sme populisti. Myslím, že je populista prijateľným spôsobom a som si istý, že to bude veľmi zaujímavá kampaň. To je pre našu demokraciu dobré. Očakávam, že kancelárkou zostane Angela Merkelová, no títo dvaja veľkí sloni, Merkelová a Schulz, robia ťažkosti menším stranám, ako napríklad AfD. Všeobecne je to dobrá konštalácia pre našu nemeckú demokraciu.

Plánujete pokračovať v práci vašej predchodkyne, ktorá si dala za cieľ mať na vysokých a stredných manažérskych pozíciách v Komisii do roku 2019 40% žien?

Situáciu sledujeme každý mesiac a analyzujeme, aký pokrok je dosiahnuteľný. 40 % je ambiciózny cieľ no nie je nereálny. Bolo to spoločné rozhodnutie všetkých komisárov, takže som ochotný urobiť pre to maximum.

Minulý rok ste sa vyjadrili, že na vedúcich pozíciách v čínskej vláde sú väčšinou muži, pretože tam nemajú zavedené kvóty pre ženy. Niektorí tvrdia, že ste tým mysleli to, že ženy nemôžu dosiahnuť vysoké pozície za ich vlastné zásluhy a preto potrebujú kvóty. Čo na to hovoríte?

Zaviesť právne záväzné kvóty pre obsadenie žien je veľmi náročné z pohľadu zmlúv, pretože akákoľvek diskriminácia je neprijateľná. Myslím na podporu žien, a preto využívame všetky politické možnosti a nástroje, ktoré máme k dispozícií. Viac ako 50 % z našich zamestnancov sú ženy, a sú v priemere o 5 rokov mladšie než muži. Je jasné kam smeruje momentum z posledných rokov.

V roku 2017 tiež ukončujeme nás program ročného znižovania počtu zamestnancov o 1 %. Dokončíme to do konca tohto roka. Takže od budúceho roka môže byť ponúknutá každá pozícia, ktorá bude k dispozícii.

Keď je reč o ženách, predseda Euroskupiny Jeroen Dijsselbloem obvinil krajiny so záchranným programom z toho, že míňajú svoje peniaze na „alkohol a ženy“. Mal by sa ospravedlniť? [Dijsselbloem sa ospravedlnil po zverejnení tohto rozhovoru]

Nie je na mne, aby som komentoval jeho výroky. Okrem toho, jeho práca v pozícii predsedu eurozóny bola veľmi dôležitá a presvedčivá. Myslím, že to by mal byť hlavný bod nášho posúdenia.

Ako komisár však reprezentujete všetky členské štáty, nielen Nemecko. Oslabuje toto vyjadrenie jeho hlas a pozíciu predsedu Euroskupiny?

Počkajme a uvidíme. Myslím, že jeho práca bola dobre vyvážená, ak zoberieme do úvahy rôzne očakávania v eurozóne medzi Gréckom, Portugalskom, Cyprom a Írskom na jednej strane, a Holandskom, Fínsko, Slovenskom, Estónskom, Lotyšskom, Litvou, Nemeckom a Rakúskom na strane druhej a s Francúzskom niekde v strede. Nie je len zástupcom Holandska v Euroskupine. Je moderátorom a hlavným vyjednávačom ktorý zapája všetky rozdielne pozície našich 19 členov eurozóny.

Tiež ste sa musel ospravedlniť za niektoré vaše vyhlásenia. Boli ste tiež zapojený do schvaľovania jadrovej elektrárne Paks II v Maďarsku. Cestovali ste do Budapešti…

Cestoval som do Maďarska, áno, no ako rečník na konferencií o digitalizácii priemyslu a autonómnych autách. Nič viac, nič menej.

Stretli ste sa ale s premiérom Viktorom Orbánom. Rozprávali ste sa o projekte Paks II?

Diskutovali sme o Maďarsku, ako o automobilovej krajine, rovnako ako Slovensko či Česká republika. Pre Orbána je veľmi zaujímavé podieľať sa na vývoji testovacích dráh pre pripojené autá. V júli bude Maďarsko predsedať Vyšehradskej skupine a hlavným bodom jeho predsedníctva budú autonómne autá a digitalizácia automobilového priemyslu.

To znamená, že ste sa o projekte nerozprávali, berúc do úvahy, Že ide o veľmi dôležitý projekt pre Maďarsko a vy ste reprezentovali Európsku komisiu?

Ja do tejto hry nie som zapojený. Je to hra generálneho riaditeľstva pre hospodársku súťaž (DG Competition). So mnou to nemá nič spoločné.

Myslíte si, že ste niektoré veci mohli urobiť inak, aby sa vyjasnili kontroverzie okolo vašej cesty súkromným lietadlom lobistu?

Pán Mangold nie je lobista. Je to podnikateľ ktorí radí firmám a vládam a má zmluvu s maďarskou vládou.

Aj s ruskou vládou, ktorá financuje projekt Paks II…

Neviem. Je honorárnym konzulom Ruskej federácie v Nemecky. Je zástupca, čiže diplomat. Nie lobista.

Povedali by ste, že schválenie projektu Paks II pomohlo zlepšiť vzťahy medzi Budapešťou a Bruselom či Berlínom?

S Berlínom neviem. V prípade Paks II bolo právnym základom európske právo. Otázky jadrovej energie som riešil ako komisár pre energetiku. Niekoľkokrát mi členské štáty s jadrovými elektrárňami povedali: „Pri záťažových testoch ste voči jadrovej energii agresívni“. Členské štáty bez jadrových elektrární hovorili, že som lobista. Bol som niečo medzi. Viem však toto: rozhodnutie mať nukleárne elektrárne nie je na Komisii – je to čisto v rukách členských štátov.

Nie je tajomstvom, že vašim obľúbeným projektom sú pripojené autá (connected cars). Ako sa zapájate teraz, ako komisár pre rozpočet?

Po prvé, potrebujeme peniaze. Pripojené autá by mali zohrávať úlohu v rozpočte na rok 2018 ako aj v budúcom viacročnom finančnom rámci (VFR). Po druhé, dokým nebudeme mať komisára pre digitálnu agendu, ponúkam svoju pomoc kolegovi Andrusovi Ansipovi. Keďže pochádzam z Bádenska-Württemberska, z automobilového regiónu, a poznám mnohých dodávateľov, bolo celkom jednoduché ich prepojiť. Je to pokračujúci príbeh.

 

REKLAMA

REKLAMA