Bruselský guru pre elektromobily: Po nabíjačkách pomôžeme aj s autami

Pokiaľ ide o infraštruktúru, Slovensko je najaktívnejšie v celej východnej Európe. Pre EurActiv.sk to tvrdí poradca Európskej komisie HELMUT MORSI.

Ako hodnotíte nový slovenský plán na podporu elektromobilov – päť miliónov eur v dotáciách, čo vydá na tisíc elektromobilov?

Túto iniciatívu vlády považujem sa veľmi dobrú. Je to dobrý začiatok. Využime najskôr týchto päť miliónov, až potom žiadajme viac. Ak sa to podarí v krátkom čase – za rok, za pol roka – potom možno vláda financovanie navýši. Je to výlučne na rozhodnutí slovenskej vlády.

Poznáte situáciu v Európe. Predstavuje tisíc elektromobilov za rok dostatočne ambiciózny cieľ?

Nechcem to takto hodnotiť. Nemali by sme sa pozerať len na jednu krajinu. Európa ako celok sa musí snažiť. Sú tu krajiny, ktoré robia viac a také, ktoré robia menej. Podľa mojich informácii je aj vo Francúzsku dotácia na jedno auto do 10-tisíc, v Nemecku je to 5-tisíc eur. V rámci programu Európskej komisie Spájanie Európy (Connecting Europe Facility, CEF) sa v tejto chvíli sústredíme na infraštruktúru. V blížiacej sa veľkej kombinovanej výzve (zlučujúcej 21 typov financovania – súkromné aj verejný granty a pôžičky) môžeme vo väčšej miere začať podporovať aj elektromobily. Takto môže vyzerať európska podporná schéma, ktorá doplní národné schémy.

V Komisii si uvedomujeme, že máme dosť dobre vybudovanú infraštruktúru pre alternatívne palivá, chýbajú nám však autá.

Bude sa to týkať financovania zákazníkov alebo predajcov?

V tomto ešte nemáme jasno. Stále sme v štádiu príprav. V Komisii si uvedomujeme, že máme dosť dobre vybudovanú infraštruktúru pre alternatívne palivá, chýbajú nám však autá. Potrebujeme ich, pretože infraštruktúra sama o sebe peniaze nezarobí. Potrebujeme európskych výrobcov elektromobilov, aby sme na trh mohli dostať atraktívne produkty. Tie musia byť samozrejme cenovo dostupné pre veľkú časť obyvateľstva. Renault slúži ako dobrý príklad. Má na trhu elektromobily, napríklad model Renault e-Zoe, ktorý nie je príliš drahý. Ak si, povedzme, vo Francúzsku kúpite elektrický variant modelu Zoe, s dotáciou vás vyjde dokonca lacnejšie ako „normálny“ dieselový Zoe. V Európe máme viacero takýchto pozoruhodných príkladov, mali by sme sa navzájom od seba učiť.

Slovensko je súčasťou niekoľkých európskych projektov zameraných na rozvoj infraštruktúry nabíjacích staníc. Sú slovenskí stakeholderi dostatočne aktívni?

Pokiaľ ide o infraštruktúru, práve Slovensko je najaktívnejšie v celej východnej Európe. V rámci poslednej výzvy, kedy sme udeľovali financie pre oblasť inovácií, získalo práve Slovensko až tri z desiatich úspešných projektov. Ďalšie dva pripadli Českej republike. Tieto dve krajiny dostali spolu polovicu z projektov pre inovácie financovaných z kohéznych prostriedkov.

Prisudzujete to vláde alebo skôr spoločnostiam, ktoré rozvíjajú infraštruktúru nabíjacích staníc?

Jednoznačne vedú firmy. Pri projektoch v rámci Transeurópske dopravné siete (TEN-T) a v programe Spájanie Európy (CEF) sú aktívne aj ministerstvá. Oni sú tiež súčasťou úspešného príbehu. Museli odobriť všetky projektové návrhy pretým, než boli podané na Komisiu.

Čo sú momentálne najväčšie prekážky pri budovaní infraštruktúry?

V tomto momente je to rozhodne nedostatok vozidiel. V kohéznych krajinách financujeme infraštruktúru až do výšky 85 percent. V týchto krajinách je však problémom nedostatok klientov, teda elektromobilov, aby sa infraštruktúra dokázala uživiť. To nie je len prípad Slovenska. Aj v západnej Európe majú ten istý problém. Problém je, že v inovačnom projekte CEF, čo je vlastne skúšobná prevádzka v reálnom živote, potrebujete mať pripravený biznis model. Je to súťaž a už v tomto procese by sme sa mali pokúsiť dosiahnuť životaschopnosť. Jedine tak máme šancu zapojiť viac súkromného kapitálu.

Nemôžete od vlády či Komisie neustále žiadať, aby všetko financovali.

Nemôžete predsa od vlády či Komisie neustále žiadať, aby všetko financovali. Verejný sektor jednoducho nedokáže dotovať široké rozšírenie elektromobility. Preto musíme na palubu dostať súkromný sektor. Snažíme sa o to cez Európsky fond pre strategické investície a Európsku investičnú banku. Komerčné banky nastupujú, až keď sa približujete rovnováhe medzi stratou a ziskom. Nakoniec sú to však firmy, ktoré to celé vedú, pretože svojich klientov poznajú najlepšie.

Je výborné, že dokážeme financovať tú istú technológiu v rôznych krajinách paralelne. Prečo? V každej krajine môže byť totiž biznis model iný. Ľudia na Slovensku sa líšia od tých v Spojenom kráľovstve v tom, čo uprednostňujú. Geografia je tiež iná. Musíme si uvedomiť, že to, čo predávame, nie je len technológia. Predávame balíček vrátane emócií.

Rozhovor preložil Oliver Vavro.

Elektrické autá na Slovensku: Nájdu si cestu? To bol názov EurActiv Stakeholder Forum, ktoré sa konalo 24. novembra 2016 v Bratislave. Podujatie bolo venované novej dotačnej schéme pre nákup elektromobilov aj výstavbe infraštruktúry. So slovenskými stakeholdermi diskutovali Helmut Morsi (Európska komisia), Andrea Farkašová(Ministerstvo hospodárstva SR), Pavol Prepiak (Zväz automobilového priemyslu SR), Radoslav Markuš (Západoslovenská energetika) a Peter Badík(Greenway/SEVA). Partnermi podujatia, ktoré sa konalo na okraj bratislavskej konferencie SmartCity360, boli Západoslovenská energetika a Greenway. 

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA