Radí ukrajinskému prezidentovi: Propaganda za Nord Stream 2 je obrovská

Súčasné ruské návrhy na využívanie ukrajinských plynovodov označuje OLEKSANDR SUKHODOLIA za "vtip".

Oleksandr Sukhodolia je energetickým expertom na Národnom inštitúte pre strategické štúdie, ktorý funguje v rámci administratívy ukrajinského prezidenta. Sukhodolia získal doktorát vo verejnej správe a elektrotechnike. Venuje sa energetickej bezpečnosti a geopolitike, ako aj ochrane kritickej energetickej infraštruktúry.

Americký kongres schválil zákon, ktorý umožňuje uvaliť sankcie na európske firmy podieľajúce sa stavbe plynovodu medzi Ruskom a Nemeckom Nord Stream 2. Uľavilo sa Ukrajine aspoň trochu?

Veľmi nie. Zákon samozrejme ide správnym smerom. Zdá sa však, že ekonomické sankcie proti ruským energetickým projektom nebudú až také efektívne, ako by sme mohli čakať. Okrem toho kongres v poslednej chvíli upravil zákon tak, že vznikli diery, ktoré Gazpromu umožnia pokračovať s projektom Nord Stream 2.

Americké sankcie sa dajú z právneho hľadiska obísť.

Prečo si to myslíte?

Zákon obmedzuje investície do ruských projektov na 5 miliónov dolárov ročne a podiely na energetických projektoch na 33 percent. Dôležitejšie však je, že zákon len umožňuje uvaliť sankcie americkému prezidentovi, a to v spolupráci so spojencami Spojených štátov, ak bude zvolený tento postup. Americké sankcie sa dajú z právneho hľadiska obísť.

Je podľa vás americký sankčný zákon bezzubý?

Uvidíme. Bude to závisieť od uplatňovania zákona.

Uplatňovanie sankčného zákona bude závisieť od amerického prezidenta.

Nielen od prezidenta. Americké vládne inštitúcie musia vypracovať právny postup. Musíme tiež vziať do úvahy úlohu amerických spojencov.

NemeckoRakúsko tvrdo kritizovali sankčný zákon a Washington obvinili z vmiešavania sa do európskych záležitostí. Čo si myslíte pri pohľade na európsku debatu?

Návrh zákona bol striktnejší. Po vyhláseniach nemeckých a ďalších európskych predstaviteľov americký kongres zákon upravil, zvlášť limit pre podiely. Reagoval tak na želania niektorých európskych lídrov a firiem. Rozumiem, že Spojené štáty a Európska únia sa snažia udržať voči Rusku spoločnú stratégiu, aj keď je to veľmi zložité. Sankcie zostali súčasťou širších vzťahov medzi Západom a Ruskom.

Niektoré európske energetické spoločnosti sa pokúšajú úzko spolupracovať s Ruskom bez ohľadu na medzinárodne uvalené sankcie.

Európska komisia požiadala členské štáty o mandát pre priame vyjednávania s Moskvou o Nord Streame 2. Kancelárka Angela Merkelová už povedala, že takýto mandát „nie je potrebný“. Ako vnímate diskusiu medzi členskými štátmi EÚ?

Je vecou EÚ, ako sa postaví k jednotlivým projektom. Čo sa týka právnych aspektov, dôverujme právnikom EÚ. Ide však tiež o veľmi komplikovaný politický problém dotýkajúci sa hodnôt EÚ a jej deklarovanej solidarity. Niektoré európske energetické spoločnosti sa pokúšajú úzko spolupracovať s Ruskom bez ohľadu na medzinárodne uvalené sankcie. Niektorí lobisti v tomto odvetví – zvlášť z Nemecka – chcú ísť ďalej, ako keby sa nič nedialo. Jedným príkladom je Nord Stream 2 podporovaný Nemeckom, ďalším je rozhodnutie nemeckého regulátora o využívaní plynovodu OPAL (medzi Nemeckom a Českom) priaznivé pre Gazprom. Aj Siemens dodal technológie pre stavbu plynovej elektrárne na Kryme napriek sankciám. Privádza nás to k otázke politickej zodpovednosti. Zatiaľ čo Ukrajina bráni hodnoty EÚ tak, ako sú zapísané v asociačnej dohode, tieto prípady nás logicky nútia pýtať sa, či je Únia k Ukrajine seriózna.

Niektoré krajiny a spoločnosti sa pokúšajú realizovať spoločné projekty s Ruskom proti schopnostiam Ukrajiny prežiť vojnu s Ruskom.

Zužuje sa téma Nord Streamu 2 pre vás na základnú otázku vzťahov EÚ s Ukrajinou?

Áno. Nedávne vyjednávania o asociačnej dohode s Ukrajinou odhalili zdržanlivosť predstaviteľov EÚ zvážiť pre Ukrajinu možnosť vstupu do Únie. Niektoré krajiny a spoločnosti sa zároveň pokúšajú realizovať spoločné projekty s Ruskom proti schopnostiam Ukrajiny prežiť vojnu s Ruskom.

Čo robí Ukrajina pre to, aby zastavila Nord Stream 2?

Podniká oficiálne kroky – zasiela petície ukrajinského parlamentu a jeho členov ich európskym kolegom, listy Európskej komisii a európskym politikom. Dopisujú si tiež ministerstvá zahraničných vecí a energetiky. Organizujeme konferencie v Bruseli, podporujeme mimovládky a expertov.

Veľmi aktívna je naša spoločnosť Naftogaz. Odhaľuje skutočný zmysel Nord Streamu 2 a ukazuje, že nezvýši energetickú bezpečnosť Európy. Naopak, zníži ju, pretože povedie k ruskému monopolu na európskom trhu.

Propaganda za Nord Stream 2 je obrovská.

Proruské aktivity sú však silnejšie, majú väčšie kapacity. Propaganda za Nord Stream 2 je obrovská.

Propaganda je veľmi silné slovo. Používajú Rusi falošné argumenty v prospech Nord Streamu?

Rusi vyvinuli veľmi sofistikovaný systém propagandy. Ukrajina sa vlastne stala prvou krajinou, kde túto metódu Rusi použili. My sme bojové pole.

Máte na mysli vojnu v Donecku?

Mám na mysli nielen Doneck, ale aj Krym. Začalo to už v roku 2003. Metódy pre manipulovanie informácií používali v posledných rokoch aj v Európe. Nepovedia pravdu, len jej časť, alebo jednoducho klamú.

Ani počas vojny nemal nikto problémy s tranzitom ruského plynu cez Ukrajinu.

Môžete povedať konkrétny príklad týkajúci sa Nord Streamu 2.

Rusi tvrdia, že Nord Stream 2 zvýši energetickú bezpečnosť Európy, pretože Ukrajinci sú skorumpovaní a kradnú plyn z plynovodov. Je to starý príbeh, ktorý zostal bez dôkazov. Od roku 2010 je preprava plynu stabilná a spoľahlivá. Ani počas vojny nemal nikto problémy s tranzitom ruského plynu cez Ukrajinu.

Obviňovať Ukrajinu je štandardným nástrojom propagandy. Počas zimy 2012 sa objavili problémy v dodávkach ruského plynu európskym spotrebiteľom. Rusko ako zvyčajne obvinilo Ukrajinu, v skutočnosti však len zakrývalo nedostatok plynu na domácom trhu. Prestalo totiž plyn pumpovať do ukrajinskej sústavy na hranici.

Nord Stream 1 a 2 nedokážu zabezpečiť technickú spoľahlivosť prepravy. 

Rusi tiež tvrdia, že nové plynovody zabezpečia fyzické dodávky. Ani to nie je pravda. Rusko nedávno prerušilo tranzit cez Nord Stream 1, pretože ho potrebovalo opraviť. A počas tohto obdobia používali ukrajinskú sústavu. Nord Stream 1 a 2 nedokážu zabezpečiť technickú spoľahlivosť prepravy. Dodatočné kapacity budú vždy potrebné pre prípad, že sa objavia problémy na hlavnej trase.

Kto zaplatí za dostupnosť ukrajinských plynovodov pre Rusov a ich udržiavanie v pohotovostnom móde? Mala by Ukrajina platiť sama? A čo európska solidarita?

Máte odhad nákladov pre udržiavanie ukrajinskej sústavy v pohotovostnom stave?

V tejto chvíli nie, ale predpokladáme, že ukrajinská sústava bude využívaná aspoň na súčasnej úrovni. Ďalšia otázka, na ktorú nenájdete odpovede v európskej tlači, je, že prečo by mali európski spotrebitelia platiť za nový plynovod. Ak Rusi tvrdia, že preprava cez Nord Stream 2 bude lacnejšia, nie je to pravda.

Dokážete povedať s istotou, aká bude cena za prepravu?

Neviem to s istotou. Ale Nord Stream 2 predstavuje investíciu, ktorá sa musí vrátiť. Základné investície do ukrajinských plynovodov sa už vrátili.

Ak sa Nord Stream 2 postaví, Nemecko už avizovalo, že chce udržať prepravu plynu cez Ukrajinu. Rusko ustúpilo tiež. Ide o realistický plán?

Ruský prezident Vladimir Putin aj šéf Gazpromu Alexander Medvedev vyhlásili, že plyn cez Ukrajinu sa môže prepravovať na úrovni 15 BCM ročne. Tento plyn môže byť určený pre domácu spotrebu v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku. To je všetko. Je to vtip.  Takéto prepravné objemy nie sú dostatočné pre udržiavanie obrovskej ukrajinskej sústavy.

Eustream sa veľmi zdráhal spolupracovať s ukrajinskými spoločnosťami. 

Slovenská prepravná spoločnosť Eurstream podpísala dohodu s ukrajinským partnerom Ukrtransgaz, Naftogazom a talianskou spoločnosťou Snam o rozvoji ukrajinskej ústavy. Môže prispieť ku kompromisnému riešeniu pre Ukrajinu?

Memorandum o porozumení ešte nie je fungujúca dohoda, v tejto chvíli je len politickým zámerom. Eustream je závislý na Gazprome v rámci svojich zmluvných povinností. Eustream sa veľmi zdráhal spolupracovať s ukrajinskými spoločnosťami. Viedli sme veľmi zložité vyjednávania o spätnom toku plynu na slovensko-ukrajinskej hranici. Zoči voči novej realite sa možno Eustream rozhodol zamyslieť sa nad svojou budúcnosťou.

Teraz je však spätný tok Užhodor/Vojany s kapacitou 14,5 BCM ročne najväčším na ukrajinskej hranici s EÚ.

Áno, je ukážkou, ako EÚ pomohla Ukrajine budovať si odolnosť v súčasných problémoch. Máme však možnosti na zvýšenie kapacity spätného toku. Veľký spätný tok vo Veľkých Kapušanoch sa nevyužíva.

Nové memorandum je o možnom budúcom vstupe európskych obchodníkov na európsky trh a do podzemných zásobníkov. V budúcnosti môže tento rámec umožniť európskym spoločnostiam nakúpiť plyn na európskom trhu, napumpovať ho do ukrajinských zásobníkov a predať ho neskôr – možno v momente vysokej spotreby – na európskom trhu. Ale Ukrtransgaz má stále problémy s prístupom k veľkému spätnému toku vo Veľkých Kapušanoch. Dôvodom je Gazprom.

Ale prečo potrebuje Ukrajina tento prístup, ak už teraz kupuje všetok svoj plyn v Európe?

Odpoviem protiotázkou: Má európska firma právo zatajovať informácie o cezhraničných tokoch a porušovať tak tretí energetický balíček?

Len minulý rok maďarskí operátori sprístupnili informácie o cezhraničných tokoch plynu. Slovenská firma to ešte neurobila.

Nie, nemá.

Lenže Ukrajina stále nemá úplný prístup k informáciám na jej hranici. Len minulý rok maďarskí operátori sprístupnili tieto informácie. Slovenská firma to ešte neurobila.

Urobila Ukrajina pokrok v reforme svojho domáceho trhu s plynom smerom k vyššej transparentnosti a efektívnosti?

Ukrajina možno nenapreduje tak rýchlo, ako by sme chceli, ale ide správnym smerom. Zlepšujeme legislatívu v súlade s asociačnou dohodou s EÚ. Prijali sme tiež zákon, ktorý zodpovedá tretiemu energetickému balíčku. Ukrajine dodáva plyn viac ako 30 západných spoločností. Niektoré z nich majú priamy prístup k spotrebiteľom. Teraz diskutujeme o legislatíve, ktorá tento prístup ešte rozšíri.

Pred niekoľkými mesiacmi sme prijali legislatívu, ktorá umožňuje európskym spoločnostiam udržiavať plyn v ukrajinských podzemných zásobníkoch v bezdaňovom režime a predať ho kamkoľvek. Memorandum, o ktorom sme hovorili, je dôkazom, že otvárame náš trh.

O dva, tri roky bude náš trh s plynom stopercentne zodpovedať tretiemu energetickému balíčku.

Znižuje sa vplyv ukrajinských oligarchov, ktorí zneužívajú dotácie v energetike?

Vplyv oligarchov sa radikálne znižuje. Krok za krokom odstraňujeme všetky dotácie na trhu. Všetci zákazníci budú mať rovnaké ceny. Dúfam, že spolu s Energetickým spoločenstvom, urobí Ukrajina ďalší pokrok a o dva, tri roky bude náš trh s plynom stopercentne zodpovedať tretiemu energetickému balíčku. Potrebujeme len trpezlivosť, podporu a vzájomnú solidaritu.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA