Zelený europoslanec: Ak stojíte v zápche, elektromobil vám nepomôže

Udržateľná mobilita znamená oveľa viac než len prechod od jedného zdroja energie k inému, hovorí MICHAEL CRAMER.

Nemecký europoslanec Michael Cramer (Zelení) je členom výboru pre dopravu a cestový ruch.

Komisia a Rada EÚ sa nedávno dostali do konfliktu pre smernicu o energetickej účinnosti. Pozmeňovací návrh zaväzuje stavbárov automaticky inštalovať do nových budov nabíjacie stanice. V novembri sa bude o probléme diskutovať v Európskom parlamente. Aká je vaša pozícia?

Nemyslím si, že povinnosť inštalovať elektrické nabíjacie stanice do súkromných budov vyrieši náš problém s mobilitou. Udržateľná mobilita znamená oveľa viac než len prechod od jedného zdroja energie k inému. Potrebujeme sa začať pozerať na mobilitu cez územné plánovanie. Po celom svete sa dnes mestá snažia vytvoriť oblasti s menším počtom áut alebo úplne bez nich. To všetko s cieľom zlepšiť bezpečnosť, kvalitu ovzdušia a využitie priestoru.

Nabíjacie stanice môžu byť súčasťou novej politiky, mali by však byť na verejných priestranstvách, aby ich mohli využívať všetci.

Vezmite si príklad Osla. Je európskym lídrom v elektromobiloch, avšak teraz sa snaží vytvárať oblasti bez áut. Nabíjacie stanice môžu byť súčasťou novej politiky, mali by však byť na verejných priestranstvách, aby ich mohli využívať všetci. A mali by slúžiť aj elektrickým bicyklom, bicyklom pre donášku a autobusom.

Kým Čína, najväčší emitent CO2, premýšľa, ako ozelenieť aspoň v doprave, Európa, líder v implementovaní Parížskej dohody, sa ešte stále snaží identifikovať a odstrániť z obehu znečisťujúce nemecké autá. Poučila sa EÚ zo škandálu dieselgate? Ako má napredovať?

EÚ a členské štáty sú v súčasnosti ďaleko od toho, aby mohli byť považované za príklad v ochrane ovzdušia a mobilite budúcnosti. Škandál dieselgate je len jedným z mnohých príkladov, dokonale však ilustruje mnohé nedostatky. Zdá sa, že vlády a regulačné orgány si myslia, že pomáhať priemyslu znamená, že budú tolerovať nemorálne alebo dokonca nelegálne správanie.

Niektorí výrobcovia áut zmenia svoj podnikateľský model len vtedy, ak ich sankcie budú naozaj bolieť.

Žiadne pracovné miesto v automobilovom priemysle však dnes nie je istejšie len preto, že dovolili výrobcom automobilov znečisťovať životné prostredie a ničiť zdravie našich občanov. EÚ a členské štáty by si mohli vziať veľa ponaučení: potrebujeme ambiciózne plány, prísnu kontrolu dodržiavania pravidiel a finančné postihy pre tých, ktorí podvádzajú. Pretože niektorí výrobcovia áut zmenia svoj podnikateľský model len vtedy, ak ich sankcie budú naozaj bolieť.

Podporujete návrh Komisie k balíku mobility „Európa v pohybe“, ktorý predstavila v máji a zahŕňa 75-percentné zníženie mýta pre bezemisné vozidlá? Aké ďalšie stimuly by ste privítali?

Znie to dobre, ale opäť ide o príliš úzke videnie e-mobility. Tá nie je v prvom rade o inom palive, ale o inom prístupe k mobilite a lepšom využití menšieho počtu vozidiel v uliciach. Predstavte si to: stojíte v zápche v Aténach alebo v Bruseli. To, že sedíte v elektromobile veľmi nepomôže – zníži to emisie, ale nie zápchy, obmedzovanie verejného priestoru alebo stres. Pozrite sa na železnice: 100 percent ich sietí je spoplatnených a vlaky na elektrinu nie sú vo výhode!

Veľa železničných sietí stále nie je elektrických a musia sa používať dieselové lokomotívy.

Naopak, veľa železničných sietí stále nie je elektrických a musia sa používať dieselové lokomotívy. Som za odvážny prístup k elektromobilite. Ide o viac ako len o elektromobily. Malo by to začať e-autobusmi, e-taxíkmi, e-donáškou, e-(nákladnými)-bicyklami a samozrejme väčším počtom električiek a elektrických vlakov!

Európsky automobilový priemysel nedávno búrlivo reagoval na plány Číny stanoviť cieľ, aby elektrické a hybridné autá do roku 2025 tvorili aspoň pätinu predaja automobilov. India má podobné ambície. Boli by ste za, aby EÚ, podobne ako Čína, prijala kvóty na vozidlá s nulovými emisiami?

Úprimne, nie som presvedčený, že kvóty vyriešia naše problémy. Radšej by sme mali nastaviť správne podmienky pre udržateľnú mobilitu. Ukončime finančnú podporu dieslu, zaveďme férovú daň na firemné vozidlá a investujme do čistej mobility pre každého, od detí po starých ľudí. Nové vozidlá budú nasledovať samé.

1 Comment

  • Myslím, že vyjadrenia sú povrchné. DARPA dlhodobo (10 rokov) merala emisie všetkých druhov a zistila, že spaľovacie motory tvoria len 16% škodlivých látok. Zvyšok 84% tvoria mikročastice z pneumatík a bŕzd a tieto škodliviny tvoria aj elektrické aj vodíkové autá. Takže redukovať emisie na spaľovacie motory je tak trochu negramotné.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA