Patrick Ki: Kľúč k modernizácii európskeho vzdušného priestoru – spolupráca medzi konkurentami

Nie možné, aby modernizácia infraštruktúry európskeho manažmentu vzdušného priestoru prebehla v prípade ak konkurenčné firmy nebudú medzi sebou spolupracovať a pokiaľ sa nezapoja do vývoja nových technológií pre zlepšenie letovej prevádzky, povedal pre EurActiv Patrick Ki, výkonný riaditeľ programu SESAR.

Patrick Ki
https://euractiv.sk

„Veľkou výzvou nie sú nové technológie, ale skôr ako sa spolu dokážeme dohodnúť na tom, čo treba urobiť,“ tvrdí Patrick Ki, ktorý riadi program SESAR na modernizáciu manažmentu európskeho vzdušného priestoru. Projekt podľa neho v súčasnosti vstúpil do dôležitej fázy vytvárania potrebných technológií, štandárd a operačných procedúr, čo musí stihnúť do roku 2016.

Dôležitá je cena

Ki odhaduje, že celková cena programu bude okolo 30 miliárd eur, najmä dôsledkom implementovania nových technológií. Do prevádzky by ho mali uviesť v roku 2016 a fungovať by mal do roku 2020 – 2025. Inštalácia nových zariadení na palubu lietadiel by mala stáť 15 – 20 miliárd eur. Zvyšok sa využije na skoordinovanie s pozemnými, letiskovými a vojenskými systémami. Podľa Ki-ho najdôležitejšie je získať prístup k správnym fondom a že v súčasnosti hľadajú inovatívne spôsoby financovania nových technológií.

Verí, že bude nemožné donútiť letecké spoločnosti, aby úplne pokryli náklady na inštaláciu nových zariadení a preto je súčasne dôležité prerozdeliť ich medzi aerolinky a výrobcov lietadiel. „Nemôžem garantovať, že nájdeme jednoduché riešenie pre implementáciu, ale máme k dispozícii rôzne možnosti na ktoré sa zameriame,“ povedal. Jednou z nich je aj participovanie Európskej investičnej banky, ktorá by mohla financovať inštaláciu zariadenia.

SESAR

Najväčším prínosom programu je podľa Ki-ho redukovanie spotreby pohonných látok, ktorá by mohla klesnúť o 10 % pri každom lete. Inou výhodou je, že dvadsať rôznych systémov vymení jediná technológia, čo zvýši efektivitu a produktivitu leteckej dopravy.

SESAR zároveň redukuje riziko investovania do nových technológií zo strany firiem, pretože sú zapojené aj verejné finančné prostriedky. Ki zdôraznil, že „byť súčasťou európskeho projektu pre firmy znamená, že rozhodnutia, ktoré budú prijaté pre technológie a štandardy, budú európskymi rozhodnutiami,“ čo ešte viac zníži technologické riziko a neistotu pre firmy.  

Na otázku, či SESAR môže mať rovnaké problémy s financovaním ako zažíval Galileo, Európsky satelitný navigačný systém, Ki vysvetlil, že oba projekty sú veľmi rozdielne a predpokladá, že SESAR by sa tomu mal vyhnúť. Kým Galileo je o budovaní novej infraštruktúry na konkurovanie americkému GPS, „SESAR je o modernizácii existujúcej infraštruktúry“. „Modernizácia je potrebná, pretože niektoré technológie sú z roku 1950 a je takmer nepredstaviteľné, koľko by to stálo v roku 2020,“ poznamenal.

Výzvy

Podľa Ki-ho je najväčšou výzvou dosiahnuť, aby medzi sebou spolupracovali spoločnosti, ktoré si vzájomne konkurujú. Ďalšou je vývoj „produktov a technológií, ktoré budú skutočne prospešné“. Ki zdôraznil, že sa môže stať, že vyvinú technológie kompletne nezávislé od reálnych potrieb prevádzky. Tvrdí, že na to, aby sa tomu vyhli, úzko spolupracujú s leteckými spoločnosťami a zamestnancami, aby sa uistili, že technológie budú spĺňať potreby a zároveň budú cenovo dostupné pre všetkých hráčov na trhu.

Ki tvrdí, že hlavný kľúčom k úspešnému zavŕšeniu projektu je stabilita verejného financovania a politických priorít. „Keď manažujete taký komplexný projekt, s dlhodobou perspektívou ako je SESAR, nemôžete ho každé tri mesiace adaptovať na nové záujmy vlád,“ uzavrel Ki.


Kompletné interview v anglickom jazyku nájdete tu.

REKLAMA

REKLAMA