Juraj Sinay: Štát podporí elektromobilitu viac, keď ľudia prejavia záujem

Slovensko oznámilo dotácie pre nákup elektromobilov. Koncern Volkswagen zase varoval, že ich výroba povedie v budúcnosti k prepúšťaniu. O podpore elektromobility a transformácii slovenských automobiliek sa portál EurActiv.sk rozprával s prezidentom Zväzu automobilového priemyslu JURAJOM SINAYOM.

Vyrábajú sa dnes elektrické autá na Slovensku vo veľkom?

Jediný, kto vyrába elektrické autá na Slovensku, je Volkswagen. A svoj e-Up! vyrába len na Slovensku. Podľa informácií, ktoré mám, ich vyrába zhruba 200 až 300 za rok. KIA ani Peugeot u nás nevyrábajú elektrické autá, ale vo svojom portfóliu ich majú. Čiže, ak by sa začali veľmi rýchlo rozširovať, nevidím problém v tom, aby sa v budúcnosti takáto výroba zaviedla.

Ministerstvo hospodárstva ohlásilo stimuly pre zákazníkov. Ako to vidíte so stimulmi pre výrobcov, aby sa postupne vyrábalo viac elektrických áut namiesto spaľovacích motorov?

Stimul pre výrobcov je jednoznačne daný oznámením Európskej komisie o znižovaní emisií a o zavádzaní čo najvyššieho počtu nízkoemisných áut na trh. Toto oznámenie bolo prijaté v júli tohto roku. Obsahuje rámce, ako by sa mali stimulovať výrobcovia. To je vec vedení koncernov.

Spoliehate sa skôr na trh? Ak bude dopyt zákazníkov, výrobcovia ho budú nasledovať?

Toto by bola dobrá otázka pre vedenie koncernov a ich výskumné tímy. My toto nevieme určiť. Ja mám len informáciu o tom, že koncerny samozrejme budú reagovať na vývoj trhu. Ale aby to bolo rýchlejšie, možno budú obmedzované európskymi smernicami, ktoré by sa na základe oznámenia z júla 2016 mali vypracovať. A mali by sa stať viac alebo menej záväznými pre výrobcov.

Minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) na brífingu k elektromobilite spomenul iniciatívu priemysel 4.0, ako príspevok k transformácii slovenského automobilového priemyslu. Vláda iniciatívu schválila, ale ministerstvo financií sa ohradilo, že nebude krytá štátnym rozpočtom. Vidíte v nej nejaký prínos?

Neviem si dobre predstaviť, prečo tá reakcia zo strany ministerstva financií. To je opäť trend, ktorý nezastavíme. Ak to štát priamymi alebo nepriamymi formami nepodporí, môže sa stať, že slovenský priemysel – v systéme automobilového priemyslu sú to hlavne naši domáci subdodávatelia – neudrží tempo s našimi koncovými výrobcami. Obávam sa, že by to znamenalo zabrzdenie rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Lebo tie veľké koncerny si to zafinancujú samé. Ale štát musí podporiť hlavne stredne veľké firmy, ktoré sú súčasťou procesu dodávania tier 1tier 2 (označenie prvej a druhej subdodávateľskej úrovne) smerom hore (k výrobcovi konečného produktu určeného spotrebiteľovi).

Ak padlo vyjadrenie, že (prostriedky na priemysel 4.0) v rozpočte nie sú, som optimista a poviem, že nie v rozpočte 2017. Možno v nasledujúcom budú.

Sľubujete si, že v rozpočte pre rok 2018 bude viac opatrení pre podporu elektromobily, napríklad daňové úľavy, ktoré sa do schváleného materiálu nedostali?

Ako naznačil minister Žiga, proces (podpory elektromobility) treba spustiť a budeme ho analyzovať. Som presvedčený, že akonáhle ministerstvo financií zistí, že občania SR prejavia záujem o túto aktivitu, určite sa nad tým zamyslí. Niektoré naše partnerské štáty v Európskej únii to majú. Nemci to financujú zo štátneho rozpočtu. Škandinávske krajiny detto. Oni dokonca dávajú daňové úľavy. To je samozrejme už vec pre ministerstvo financií. Ono sa tým začne zaoberať vtedy, keď sa zistí, že sa nám podarilo zvýšiť záujem ľudí na Slovensku takéto autá kupovať a využívať.

Je slovenská energetika pripravená na to, aby sme tu mali oveľa viac elektromobilov?

To nie je len otázka slovenskej energetiky. To je otázka energetických koncernov všade vo svete. Nie je to len o tom, že budete mať veľa elektromobilov. Energiu, ktorú budete potrebovať na nabíjanie, musíte niekde vyrobiť. Keď ju budete vyrábať v klasických elektrárňach, vlastne vôbec neznížite emisie v absolútnej hodnote.

Napríklad v uhoľných elektrárňach?

V klasických, na fosílne palivá. Samozrejme je to aj výzva pre energetický priemysel. Ale keď to zvládli Holanďania a iné krajiny, tak to zvládneme aj my. Len, zase, musí tu byť motivácia. A motiváciou nemôže byť len legislatíva Európskej komisie, ale aj záujem ľudí.

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

REKLAMA

REKLAMA