Zástupca poľských automobiliek: Nikto nevie, čo bude o päť rokov

Súčasťou novej éry budú elektrobusy. Som rád, že naša vláda si to uvedomuje, hovorí pre EurActiv.sk JAKUB FARYŚ.

Jakub Faryś je prezidentom Poľského automobilového zväzu. Do Bratislavy prišiel rokovať o spolupráci s partnermi z ďalších krajín Vyšehradskej skupiny.

Práve ste podpísali spoločnú výzvu automobilových zväzov pre vlády V4. Ide o príspevok do diskusie, varovanie, alebo volanie o pomoc?

Ide o všetko. Ako prvé si musíme uvedomiť, že často nás zvyšok sveta považuje za jeden región. Slovensko, Česko, MaďarskoPoľsko nie sú vnímané samostatne, ale ako súčasť Európy.

Po druhé, sme najdôležitejším regiónom na mape európskeho automobilového priemyslu. Náš podiel na európskej produkcii automobilov je 25 percent. A ja dúfam, že to bude ešte viac. Takže musíme spolupracovať.

Po tretie, áno, niekedy si konkurujeme, ale musíme spolupracovať, aby sme získali nových investorov. Pre autá vyrobené v Česku sú dodávateľmi firmy v Maďarsku, Poľsku a ďalších krajinách.

Naša pozícia je silná, ale nemusí to tak zostať navždy.

Spoločnou výzvou sme chceli vyslať signál o tom, že naše krajiny sú veľmi dôležitou súčasťou európskeho automobilového priemyslu. Naša pozícia je silná, ale nemusí to tak zostať navždy. Pre upevnenie nášho postavenia musíme spolupracovať s národnými vládami.

Najväčší investori v automobilovom priemysle V4 prichádzajú zo zahraničia. Ak ide dokopy s vašou iniciatívou fakt, že matky sú v Nemecku, Francúzsku a ďalších západoeurópskych krajinách?

V dôsledku globalizácie je na celom svete len veľmi malý počet výrobcov automobilov. Nie viac ako desať, pätnásť. Potrebujú však veľa dodávateľov a spolupracujúcich tovární v každej krajine. Hoci je v našich krajinách veľa veľkých medzinárodných značiek, potrebujeme tisíce menších firiem, ktoré majú medzinárodných alebo miestnych vlastníkov. Je to dodávateľský reťazec. Konečný produkt – auto je vyrobené z štyroch až päťtisíc komponentov.

Je táto iniciatíva prospešnejšia pre menšie lokálne firmy ako pre väčšie medzinárodné?

Pre oboje. Nechcem povedať, že je prospešná len pre jednu časť trhu. Potrebujeme, aby všetky tieto firmy zostali v našich krajinách.

Budete spolu lobovať aj v Bruseli?

Áno, samozrejme. V Bruseli funguje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Prečo ste potom potrebovali vytvoriť formát V4?

Naša iniciatíva nesúťaží s ACEA. Všetko, čo robíme, je v súlade s líniou ACEA. Poukazuje na to fakt, že dnes tu bol s nami aj jeho riaditeľ, Erik Jonnaert.

Naše štyri krajiny sú v Európskej únii relatívne nové. Ak sa spojíme, naša sila v Európskom parlamente či v Európskej komisii je väčšia.

My sme skupinou vo vnútri ACEA. Naše štyri krajiny sú v Európskej únii relatívne nové. Ak sa spojíme, naša sila v Európskom parlamente či v Európskej komisii je väčšia.

Je zaujímavé, že sa hlásite k značke V4. V Bruseli je spojená s odporom proti imigrácii. Automobilky vo všetkých štyroch krajinách pritom potrebujú novú pracovnú silu, ako odznelo na dnešnej tlačovke. Potrebuje stredná Európa zahraničnú pracovnú silu?

Toto je náš najväčší problém.

Ale všetky naše združenia sú podnikateľského charakteru. Nechceme hovoriť o politike ani o horúcich politických témach. Nechceme sa zapájať do politického boja. Našim hlavným cieľom je uľahčiť život našim členom. Čokoľvek, čo naplní ich očakávania, je pre nás dobré.

Robíme, čo vieme, aby sme získali nových pracovníkov doma. Ak to bude nevyhnutné, požiadame o možnosť zamestnávať napríklad Ukrajincov. Potrebujeme však veľmi vysoko kvalifikovanú pracovnú silu.

Máte v Poľsku už teraz pracovníkov z Ukrajiny?

Áno. Nejde však o zaťahovanie skrutiek.

Samozrejme, že vieme nájsť ľudí mimo Európskej únie. V tejto chvíli sa však snažíme pracovať s národnými vládami najmä na zmene vzdelávacieho systému.

Svet sa mení. Priemysel 4.0 prichádza. Musíme zmeniť vzdelávanie, pretože to nové – čokoľvek to bude – príde rýchlejšie, ako si vieme predstaviť.

Svet sa mení. Priemysel 4.0 prichádza. Musíme zmeniť vzdelávanie, pretože to nové – čokoľvek to bude – príde rýchlejšie, ako si vieme predstaviť.

Budete na vlády V4 v dlhodobom horizonte tlačiť, aby zmenili svoju pozíciu k imigrácii?

To nie je naša vec. Je to politická téma. Keby sme chceli hovoriť o politike, založili by sme si politické strany. My sme podnikateľské zväzy, staráme sa o priemysel. Na politiku sú politici a oni majú úplne odlišný cieľ od nášho.

Nikto nevie, čo bude o päť, desať, dvadsať rokov.

Spomenuli ste vzdelávanie a priemysel 4.0. Memorandum automobiliek V4 hovorí aj o elektrických a autonómnych autách. Čo je pre automobilový priemysel vo V4 najväčšou výzvou?

Poviem to zjednodušene: vstupujeme do novej éry. Posledných 100 rokov bola myšlienka auta stále rovnaká: spaľovací motor, kolesá, volant, sedadlá, brzdy. Teraz je všetko inak. Čaká nás veľká zmena. Po prvé – elektrický pohon. Nikto nevie, čo bude o päť, desať, dvadsať rokov.

Vieme, že Nemecko chce zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi v roku 2025.

Povedali ste to presne: chce. Pred pár rokmi Nemci oznámili, že chcú mať na cestách milión elektrických vozidiel do konca desaťročia. Nedávno priznali, že to nestihnú. Jednotlivé vlády majú ambiciózne plány, no budúcnosť je veľkým otáznikom.

Ale faktom je, že elektrické vozidlá budú súčasťou našej novej reality. Otázka je koľko a kedy.

V Nórsku majú elektrické autá už teraz trhový podiel vyše 30 percent.

V poriadku. Ale musíte si uvedomiť jednu vec: v každej krajine sú elektrické autá dotované vládou. Nevieme, ako by to bolo bez stimulov. Zaujímavý je dánsky prípad. Mali vysoké stimuly, ktoré vláda zo dňa na deň zrušila. Predaj elektrických vozidiel sa prepadol.

Najdôležitejšie je, že ak spadnete, musíte sa znovu postaviť a kráčať ďalej. Znovu a znovu.

Ak teda nepoznáme budúcnosť, ako sa môže na ňu pripraviť automobilový priemysel?

Môžeme nad ňou uvažovať. Nikto nie je dokonalý, každý robí chyby. Najdôležitejšie je, že ak spadnete, musíte sa znovu postaviť a kráčať ďalej. Znovu a znovu.

Poľsko má plán uviesť na cesty milión elektromobilov do roku 2025. Je to realistický plán?

Keď to vicepremiér a minister energetiky oznámil, myslel som si: Nie je dôležité, či to bude milión vozidiel o 10 rokov alebo 300-tisíc o 20 rokov. Najdôležitejšie je, že naša vláda sa snaží prilákať také firmy, ktoré jej umožnia hrať túto ligu. Súčasťou novej reality, ktorú som už spomínal, budú aj elektrické autobusy. Som veľmi rád, že vláda si to uvedomuje a pripravuje program pre najbližšiu budúcnosť. Mal by byť vyvážený a udržateľný.

Budú tieto elektrobusy vyrábané v Poľsku?

Samozrejme. V Poľsku vyrábajú mestské autobusy exkluzívne štyri veľké medzinárodné firmy. Sme jednou z najvýznamnejších, ak nie najvýznamnejšou krajinou vyrábajúcou mestské autobusy v Európe.

Všetko sú to zahraničné firmy?

Tri sú zahraničné, jedna je poľská. Hovoril som však len o veľkých firmách. Z ďalších troch, štyroch výrobcov mestských sú dvaja poľskí.

Ak ste starostom, môžete obyvateľom povedať: Toto sú sociálne výdavky, všetci predsa chceme čistejší vzduch.

Už čoskoro môžu byť mestské elektrobusy realitou. Po prvé, pri autobusoch nie je dlhý dojazd taký dôležitý ako v prípade osobných vozidiel. Prejdú denne zhruba 200 kilometrov. Po druhé, pre autobusy sa využívajú zväčša cez deň, v noci sa môžu nabíjať. Po tretie, celkové náklady na vlastníctvo elektrobusov (total cost of ownership – TCO), ktoré zahŕňajú nákupnú cenu aj náklady na údržbu, sú podobné alebo len o trochu vyššie ako pri autobusoch so spaľovacími motormi. Ak ste starostom, môžete obyvateľom povedať: Toto sú sociálne výdavky; všetci predsa chceme čistejší vzduch; a preto sme sa rozhodli minúť trochu viac peňazí.

Ako konkrétne vláda podporuje zavádzanie elektrobusov? Prikáže mestám, aby ich kupovali?

Vláda podpísala zmluvu s asi 50 mestami, ktoré chcú kupovať elektrobusy. Týmto mestám ponúkne nákup autobusov päť, možno viac výrobcov.

Je cieľom, aby elektrobusy v týchto mestách úplne nahradili staré autobusy?

Nie úplne. Pre prípad, že vypadne elektrina, musíte mať autobusy so spaľovacím motorom. Plán však je v priebehu niekoľkých rokov nahradiť asi tisíc autubusov.  Je to celkom veľká časť vozového parku.

Podporuje vláda aj výrobcov?

Nie priamo. Radšej chce podporiť mestá, ktoré elektrobusy podporujú.

Finančne?

Áno, aj. Ale nepodporuje konkrétne firmy.

Naša vláda hľadala nové cesty pre rozvoj poľskej ekonomiky.

Čo je hlavným dôvodom pre túto vládnu iniciatívu?

Hlavným dôvodom je, že naša vláda hľadala nové cesty pre rozvoj poľskej ekonomiky. Elektromobily nespadajú pod tradičnú výrobu. Vyžadujú si veľa pracovníkov zo sektora informačných technológií. Sú to iné zručnosti, iní ľudia, vysoko kvalifikovaní.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič avizoval posledné legislatívne návrhy v rámci budovania energetickej únie. Budú obmedzovať najmä emisie ťažkých nákladných a ľahkých nákladných vozidiel. Aký je váš pohľad?

Mnoho rokov sme diskutovali o znížení emisií všetkých áut. Urobili sme to len v prípade osobných vozidiel. Za posledných 10 – 15 rokov sa ich emisie znížili o 40 percent. To je veľmi veľa. Ďalším ambicióznym cieľom je obmedziť emisie nových áut na 95 gramov CO2 na kilometer do roku 2021.

Legislatíva týkajúca sa ľahkých úžitkových vozidiel už existuje. Legislatíva, ktorá pokrýva, ťažké úžitkové vozidlá, prichádza.

Diskusia trvá dlho. V prípade osobného auta je to ľahké. Správa sa presne, ako keď opustilo fabriku. V prípade ťažkých úžitkových vozidiel je to úplne iné. Z továrne odíde len ťahač. Ten musí ešte dostať príves. V závislosti od hmotnosti prívesu sa môžu emisie líšiť až o 50 percent. Môže prepravovať veľmi ľahký tovar, napríklad zvieratá, alebo veľmi ťažký tovar, napríklad uhlie. Motor je pritom rovnaký, ťahač tiež, ale príves je iný a teda aj emisie. S Komisiou pracujeme na tom, aby sa emisie počítali v závislosti od prívesu.

REKLAMA

REKLAMA