Investor zo Silicon Valley: Školy podnikateľského ducha nenaučia

Ilustračný obrázok. FOTO: Pixabay

Vitaly M. Golomb je partnerom v spoločnosti HP Tech Ventures, investičnej skupiny technologického giganta Hewlett-Packard. Ako podnikateľ a investor s rizikovým kapitálom pôsobí v Silicon Valley. V Bratislave bol počas odovzdávania cien StartUp Awards 2017 jedným z hlavných rečníkov.

 

Čím sú startupy v strednej a východnej Európe špecifické?

Vitaly M. Golomb. FOTO: VMG

To, čo má Silicon Valley, nemá k dispozícii žiadne iné miesto na svete. Pôsobí tam už šiesta alebo aj siedma generácia profesionálov s obchodnými alebo marketingovými skúsenosťami. Asi 60 tisíc riadiacich pracovníkov už prenieslo firmu od nápadu po akési ukončenie A o tom to je: nejde len o technológie, ale aj o predaj a marketing pri budovaní skutočných podnikov.

V strednej a východnej Európe nájdete veľa inžinierov, dobrý vzdelávací systém pre technológiu a v konečnom dôsledku aj veľmi dobré technické vzdelanie. No chýbajú skúseností v oblasti podnikania, najmä v nových obchodných modeloch.

Ideálna kombinácia spočíva v prepojení technológii a inovácii so znalosťami zo Silicon Valley o tom, ako sa dostať na trh a vybudovať skutočný podnik s vysokým rastom. Ak niekto tieto staré rámce nepozná, je pre neho jednoduchšie vytvoriť niečo úplne nové.

Myslíte si, že vzdelávací systém alebo výučba na vysokých školách by mohla túto priepasť prekonať?

Úprimne, nemyslím si to. Existujú podnikateľské programy a programy MBA, ale tie vás naučia myslieť určitým, tradičným spôsobom. Keď sa pozriete na nové podnikateľské modely, napríklad na takzvaný blockchain (Blockchain je novou metódou spravovania určitých blokov informácii o používateľoch, bez toho, aby medzi dvomi používateľmi figurovala tretia strana, teda akýsi medzistupeň prepravy dát, príkladom je kryptomena bitcoin, pozn. edit.), ide o absolútne nový model.

MBA učí premýšľať a vyčleňovať svet na štyri kvadranty – do SWOT analýzy. V skutočnosti je pre absolventov ťažšie prejsť na nové myslenie po tom, keď už niečo vedia. Na druhej strane je stále dôležité mať určitý drive a akúsi mentalitu dravého podnikateľa: neustále predávať, byť v popredí a získavať pre svoju spoločnosť výhodu.

OECD: Digitálne hospodárstvo rastie, no darí sa tým, ktorí sledujú najnovšie trendy

Slováci patria v Európe medzi tých, ktorí sa najviac obávajú online reklamy šitej na mieru.

Čím vás nové startup-y dokážu zaujať a čo Vás ako potenciálneho investora zaujme?

V prvom rade – a to vám povie väčšina investorov – hľadáme tím. Ten musí byť kompletný, aby sa mohlo produkovať. V IKT je dôležité mať inžinierske schopnosti, ale aj hlboké vedomosti o priemysle, čo nie je bežné. Preto ide zväčša o výhodou.

Rovnako by mali mať niekoho, kto má dravosť a energiu poháňať celý tím dopredu. Pre tímy, ktoré už s výrobou a predajom majú skúsenosti a osvedčili sa na trhu je preto omnoho jednoduchšie získať kapitál. Takýmto tímom sa ľahšie verí. Najmä v počiatočných fázach totiž všetko, čo máte, je nápad a tím.

Ako by mali vyzerať tieto začiatočné fázy a kde sú chyby, ktoré startup-y robia?

V počiatočnom štádiu, keď spoločnosť začne svoj obchodný model realizovať, začína chápať, v čom spočíva podnikanie. Vtedy je čas začať budovať štruktúry, pridať manažérov, zamestnať absolventov. Vtedy však už musí existovať určitý obchodný proces a vedomosť o tom, ako predávať výrobok.

V týchto štádiách viac vedecky experimentujete a snažíte sa zistiť, čo vám nová technológia, ktorú práve sprístupňujete, umožňuje robiť a ako starý problém vyrieši oveľa rýchlejšie, lepšie, lacnejšie. Je treba vedieť, kto sú vaši zákazníci, ale aj to, ako na tom zarobíte. Toto všetko musíte vyriešiť veľmi rýchlo, už v prvej fáze.

Najúspešnejšie inovačné firmy na Slovensku pôsobia najmä v informačno-komunikačných technológiách

Takzvané scaleup spoločnosti až v 85 percentách stále zamestnávajú najmä Slovákov.

Ako je to s nápadmi nových startup-ov?

Nápad a jeho prezentácia investorovi môže byť v poriadku, možno mu ako investor hneď aj uverím, no je to niečo, čo stojí za tú snahu? Je to skutočne niečo nové? Môžete sa staviť, že v Silicon Valley už na rovnakom probléme pracuje tak 40 alebo 50 spoločností.

Dôležité je tiež vedieť, kam sa produkt a spoločnosť posunie o rok alebo o päť rokov. Ak na trhu v tomto sektore vidíme medzery, hľadám takú spoločnosť, ktorá dokáže konkrétnu časť tohto hodnotového reťazca vyplniť. Niekedy si prezriem stovky spoločností, na ktorých by som si chcel vsadiť. A v konečnom dôsledku rozhodne práve fungujúci tím.

Som presvedčený, že rozšírená realita je oveľa dôležitejšia, ako virtuálna realita, ktorá je skôr premosťujúcou technológiou.

Ktoré odvetvia v súčasnosti považujete za perspektívne a už dnes viete, že sa do nich oplatí investovať?

Práve teraz sa sústreďujem na štyri špecifické oblasti technológie – umelú inteligenciu, rozšírenú realitu, pokročilú výrobu a syntetickú biológiu. Tieto štyri technológie môžu od základov meniť celé priemyselné odvetvia.

Odrazí sa to na doprave a logistike, či zdravotnej starostlivosti, ktorá len v Spojených štátoch predstavuje odvetvie v hodnote 3,5 bilióna dolárov. Spracovateľský priemysel sa zmení vďaka 3D tlači a už teraz vidíme aj to, ako drasticky sa zmení celý finančný sektor.

Otázne je prepájanie všetkých technologických objavov, ktoré sú v týchto štyroch oblastiach dostupné. Napríklad rozšírená realita – o čom som presvedčený už vyše roka – je oveľa dôležitejšia, ako virtuálna realita. Virtuálna realita je skôr premosťujúcou technológiou, ktorá skôr slúži na „konzumáciu“ obsahu. No rozšírená realita zmení spôsob, akým kalkulujeme. Takže namiesto svojho telefónu, laptopu, či obrazovky bude každý nosiť nejaké zariadenie. V konečnom dôsledku to môže byť kontaktná šošovka, ktorá sa na určitej úrovni zasa prekrýva s biológiou.

Ako sa bude investovanie a rizikový kapitál meniť v nasledujúcich rokoch?

Investovanie do rizikového kapitálu je veľmi cyklické. Existuje takzvaná koncepcia S zakrivenia, podľa ktorej sa dlhú dobu investuje čas aj peniaze do výskumu a vývoja istej technológie. V určitom bode je produkt rozvinutý a vy ho môžete začať komercializovať. Produkt – prototyp by mal zaistiť, že sa z neho bude dať vyrobiť niečo omnoho lacnejšie a otvoria sa nové možnosti.

Rizikový kapitál sa podľa toho bude stále správať. Posúva sa do nového teritória a tieto S-krivky zaznamenáva.

Teraz sme zavŕšili mobilnú éru, v ktorej boli za niekoľko miliónov dolárov vybudované viaceré spoločnosti, keďže mobilný telefón sa stal dostupným. Pred ňou sme mali sociálnu éru. Spoločnosť Facebook bola vybudovaná z ničoho a dnes predstavuje 500 miliardovú spoločnosť, keďže sa dostupným stal aj internet.

Mnoho spoločností sa zrútilo a popálilo, aj keď mali vybudovanú infraštruktúru. No úrovne technológie stále pribúdajú a stoja jedna na druhej.