Slovenský super-regulátor nie je dobré riešenie

POZNÁMKA: Všetky názory v tomto stĺpčeku sú názormi autora(ov), nie názormi EURACTIV.sk

Slovníkom odchádzajúceho premiéra Roberta Fica, na Slovensku naozaj možno vznikne zlepenec. Nie však pravicový, ale regulačný. Podľa Programových téz, koalícia SDKÚ-DS, SaS, KDH a MOST-HÍD bude „analyzovať možnosť zlúčenia ÚRSO, Poštového úradu, Telekomunikačného úradu, Štátneho dopravného úradu a Úradu pre reguláciu železničnej dopravy do jedného regulátora“. Mimochodom, podobný vzorec regulačného úradu dnes funguje v Nemecku. A práve preberanie nemeckého riešenia bez nemeckého kontextu môže byť dvojsečná zbraň.

Ficovo životné prostredie a Radičovej super-regulátor

Pred voľbami sa Ficovi vyčítalo, že v snahe naoko šetriť na výdavkoch štátnej správy zanikne od 1. júla napríklad Ministerstvo životného prostredia. I keď je pravda, že nikdy efektívnej nefungovalo, nič to nemení na fakte, že samostatné fungovanie tohto rezortu je dôležité, a to nielen pre dôsledky povodní. O to skôr, že z hľadiska nákladov štátnej správy sa zdá, že je jedno, či bude rezort fungovať samostatne alebo v spojení s iným.

Obávam sa, že pozitívny záver „analýzy možného zlúčenia“ piatich, dnes samostatných regulátorov by bol v istom smere podobný rozhodnutiu o zrušení MŽP. Energetika v sebe spája už nielen predpoklad pre rast ekonomiky, ale i priame záruky pre jej bezpečnosť a hospodársky rast stimulovaný technologickými inováciami. Obdobne sektor telekomunikácií; iba nedávno to boli informačné a komunikačné technológie, ktoré priniesli krajinám EÚ rast.

Energetika a telekomunikácie sú v slovenskom kontexte príliš veľké a dôležité témy, aby ich spravoval super-regulátor.

Cena za mantru zoštíhľovania verejnej správy

Zaradenie úvahy o zlučovaní regulátorov do skupiny téz "Zoštíhlenie a zefektívnenie verejnej správy" naznačuje, že prvoradou snahou je šetriť. Čo však môže vláda vytvorením spoločného regulátora ušetriť? Zopár pozícií na recepciách a v upratovacej službe a tam to asi končí. Stratiť však môže oveľa viac: samostatnosť platforiem pre riešenie energetických a telekomunikačných otázok a v neposlednom rade i váhu svojho hlasu na pracovných stretnutiach európskych orgánov.

V tomto roku vznikli v EÚ dve nové inštitúcie, ktoré spájajú národné regulačné úrady: Agentúra pre spoluprácu energetických regulátorov (ACER) a Orgán európskych regulátorov v oblasti elektronických komunikácií (BEREC). Nie som zástanca neustáleho vytvárania nových európskych inštitúcií, ale vytvorenie ACER a BEREC v tomto období naznačuje, že ide o špecifické oblasti, ktoré si zasluhujú extra pozornosť.

Ak zostaneme v oblasti energetiky a pozrieme sa na úrady, ktoré sa združujú v ACER, zistíme, že sú to vždy samostatné energetické regulačné úrady. Výnimiek je len zopár:

  • Luxembursko zastupuje Luxemburský regulačný úrad. Je to však krajina, ktorej energetika je odkázaná na spoluprácu s okolitými krajinami.
  • Maltu zastupuje Maltský úrad pre zdroje. Je to de facto energetický regulátor s rozšírenou oblasťou pôsobnosti.
  • Lotyšško zastupuje Komisia pre správu verejných služieb.
  • Nemecko zastupuje spoločný regulátor pre energetiku, telekomunikácie, poštovú službu a železničnú dopravu.

Budúca slovenská vláda sa pri formulovaní tejto tézy inšpirovala pravdepodobne príkladom z Nemecka. Pri takýchto úvahách by však mala mať na pamäti, že Nemecko je nielen silne decentralizovaný spolkový štát, ale i dôsledne liberalizovaný trh (i ten s energiami). Súčasná podoba tamojšieho regulátora je výsledkom 20-ročného vývoja a je viac dôsledkom liberalizácie než snahy šetriť na výdavkoch štátnej správy.

Prvý medzi rovnými: Slovenský delegát?

Ak sa úrady zlúčia, na stretnutí európskych regulátorov energetiky budú za rokovacím stolom sedieť len niekoľkí zástupcovia, ktorí nie sú riaditeľmi regulačného úradu. V tomto duchu, tandem nemeckého šéfa energetickej divízie BNetzA a slovenského riaditeľa jednej z divízií spoločného super-regulátora je naoko zaujímavá kombinácia, v praktickej rovine je to však predpoklad mať na spoločných stretnutiach toho najslabšieho spomedzi delegátov.