Brexit bez dohody môže na Slovensku ohroziť takmer osemtisíc pracovných miest

Spoločnosť Jaguar Land Rover 25. októbra 2018 oficiálne otvorila svoj nový výrobný závod v Strategickom parku Nitra. Na snímke výrobné priestory v závode Jaguar Land Rover v Nitre. [FOTO TASR - Henrich Mišovič]

Neriadené vystúpenie Británie zo Spojeného kráľovstva bude mať podľa analytikov spoločnosti Coface významný dopad na slovenský automobilový sektor.

Ak by sa naplnil najhorší scenár týkajúci sa odchodu Veľkej Británie z Európskej únie, teda brexit bez dohody, na Slovensku by bolo podľa prepočtov analytického tímu nadnárodnej spoločnosti Coface ohrozených v prvej vlne až 7500 pracovných miest.

„V prepočte na nominálne HDP by to pri najhoršom scenári brexitu predstavovalo pre Slovensko až 6 percent podiel na nominálnom HDP,“ konštatuje Juraj Janči, country manažér Coface Slovakia. Podľa neho pri výpočte pracovných miest vychádzali analytici z údajov Eurostatu týkajúcich sa zamestnanosti v automotive sektore na Slovensku za rok 2017.

Keďže však Jaguar Land Rover už v týchto dňoch spustil na Slovensku svoju výrobu, dosah takéhoto brexitu by bol po plnom nabehnutí výroby aj v štvrtej automobilke v SR podľa analytikov ešte výraznejší. Samozrejme, pocítili by to aj ďalšie relevantné sektory v automotive reťazci.

Dôsledky tvrdého brexitu pocíti aj Slovensko, vláda chystá opatrenia

Brtiský trh je dôležitý hlavne pre slovenské automobilky a výrobcov elektroniky. Vystúpenie Británie bez dohody s Úniou skomplikuje život aj slovenským autodopravcom.

Pre Slovensko i susediace krajiny – Česko, Maďarsko či Poľsko – je pritom automobilový sektor významným z hľadiska zamestnanosti, ale aj investícií automobiliek do výroby a celkovo ich podielu na raste HDP Slovenska.

Orientácia na jeden sektor je rizikom

Najmä Slovensko si pritom drží svetový prím aj v počte vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov. Väčšina vyrobených vozidiel však putuje na export, najmä do krajín EÚ, čo Slovensko robí vysoko exponovanom krajinou z hľadiska akýchkoľvek zmien v tomto exporte.

„Nateraz je rizikovosť sektora z hľadiska insolvencie firiem v automotive sektore veľmi nízka, firmy majú veľmi dobré nastavenia platieb dodávateľom a odberateľom cez clearingové centrá,“ zdôrazňuje Janči.

Aj vďaka tomu tak Coface zlepšil rating Slovenska z A3 na A2, čo je nízke riziko. Dôvodom je jednak medziročne najvýraznejší pokles miery celkovej insolventnosti firiem (-27 percent) v regióne SVE i významné investície práve automobiliek.

Necelý mesiac od dohody s Úniou sa Trump opäť vyhráža zvýšením ciel na autá

Amerického prezidenta neodrádzajú ani jeho predošlé sľuby, protesty najväčších amerických automobiliek či fakt, že ministerstvo obchodu ešte nezistilo, či dovoz európskych áut ohrozuje národnú bezpečnosť USA. 

Na druhej strane sa však vysoká orientácia na jeden sektor ukazuje riziková nielen z dôvodu možných dosahov pri cyklickom vývoji, ale aj situáciách, akou sú dieselgate, rozhodnutie EÚ o zákaze registrácie spaľovacích motorov do obdobia 2030 až 2050, protekcionistické opatrenia USA, či najnovšie hrozba brexitu bez dohody, kde by rizikom bolo práve zastavenie obchodu Británie s krajinami EÚ. Už teraz pre automobilový sektor v Británii platí vysoké riziko nesplácania pohľadávok a insolvencií.