Europoslankyňa J. Reda: Online filter na kontrolu copyrightu diela bude musieť mať takmer každý

Julia Reda. [EPA/Patrick Seeger]

Jedna z najaktívnejších europoslancov v boji za spravodlivé autorské práva na internete tvrdí, že nové znenie celoeurópskej smernice o autorských právach bude pre malé firmy likvidačné. „Pýtajte sa vlády aj europoslancov, prečo zlý návrh podporujú. Vo voľbách ich ohodnotia najmä mladí voliči,“ hovorí JULIA REDA.

Julia Reda je nemecká europoslankyňa, ktorá v europarlamente zastupuje stranu Pirátov. Pôsobí vo frakcii Zelených a jednou z najmladších zákonodarcov, ktorí v inštitúcii pôsobí v tomto volebnom období. Po skončení mandátu sa v máji o opätovné zvolenie nechce uchádzať.

 

Na to, aby sa štáty, europarlament a eurokomisia dohodli na konečnej podobe novej, dôležitej legislatíve o autorských právach zostáva len niekoľko dní. Zajtra (8. februára) budú predstavitelia členských štátov rokovať o najnovšom znení smernice, ktorá môže transformovať spôsoby využívania obsahu, videí, hudby, obrázkov, či iných autorských diel na internete.

Hneď po zverejnení novej dohody, ku ktorej dospeli Nemci a Francúzi, a ktorú rumunské predsedníctvo zaslalo delegáciám členských štátov v pondelok (4. februára), ste ju označili za „ešte horšiu ako predtým“. Prečo považujete nové kritériá za zlé?

Podľa starého stanoviska Rady, s ktorým nesúhlasilo ani Nemecko, neboli z povinnosti zriadiť nahrávacie filtre (ktoré by kontrolovali nahrávaný obsah používateľov na platformu, za čo by firmy niesli priamu zodpovednosť, pozn. red.) vylúčené malé platformy. Návrh ale tvrdil, že je potrebné pozerať sa na platformy individuálne a v niektorých prípadoch nahrávacie filtre nemusia byť používané vôbec.

Zmenia sa spôsoby používania internetu? V Bruseli sa rozhoduje, či má legislatíva o copyrighte ešte šancu

Členské štáty EÚ nenašli v novej legislatíve o autorských právach kompromis na prvýkrát. V piatok budú vyjednávať opäť. Europarlament sa chce s krajinami dohodnúť do 14. februára. Bez dohody a po tomto termíne by už kontroverzná legislatíva nemala šancu.

Teraz je to ešte horšie, pretože návrh presadzuje, aby všetky platformy bez ohľadu na to, aké veľké sú, „urobili všetko“ preto, aby získali licenciu od držiteľa práv. Aj keď ste extrémne malí a noví, táto povinnosť platí vždy.

Návrh však žiada, aby boli aktívni aj držitelia práv a tvorcovia obsahu a „poskytli relevantné a potrebné informácie na to, aby sa predišlo ďalšiemu nahraniu ich diel“ v budúcnosti.

Držiteľ práva alebo tvorca obsahu si musí súvisiace práva nárokovať. Pre malé platformy to znamená, že ak sa k nim dostane akýkoľvek držiteľ práv a povie: „Dielo na vašej platforme je moje“, firma musí za to platiť aj v prípade, že toto dielo už nechce. Zavádza sa povinnosťou pokúsiť sa o získanie licencie od držiteľa práva aj za obsah, ktorý spoločnosť okamžite odstráni. Pre malú firmu to môže byť likvidačné.

Výnimka z povinnosti zriadiť nahrávacie filtre pre malé platformy bola pre mnohé krajiny, vrátane Slovenska, rozhodujúca. Nový návrh vyžaduje, aby boli filtre inštalované všetkými platformami, okrem tých služieb, ktoré spĺňajú všetky tri kritériá súčasne: sú k dispozícii verejnosti menej ako 3 roky, majú ročný obrat nižší ako 10 miliónov eur a menej ako 5 miliónov unikátnych mesačných návštevníkov. Nie je táto špecifikácia príliš úzka?  

Výnimka pre nahrávacie filtre sa nevzťahuje takmer na nikoho. Dokonca aj národné platformy, ktoré sú pomerne populárne ako Zoznam v Českej republike alebo Wykop v Poľsku, nespĺňajú tieto kritériá, pretože sú buď príliš populárne, alebo príliš staré. Preto je nemožné aby menšie národné spoločnosti súťažili s nadnárodnými gigantami.

Únia nejde zakazovať meme, ale kvôli autorským právam môže transformovať internet

Europoslanci majú na stole novú smernicu o autorských právach. Kritici hovoria o ohrozovaní tradičného využívania internetu a proti sú aj slovenské organizácie ako Sapie, či europoslankyňa Monika Beňová. Brusel dohady odmieta a pripomína napríklad výnimky, týkajúcej sa paródie.

Tieto kritériá sú nové. Prečo boli navrhnuté až v tejto fáze rokovaní?

Francúzsko debatu o copyrighte jednoznačne vyhralo, no Nemci museli do návrhu niečo vložiť a predstierať, že kompromis existuje. Musia predsa vedieť, že do výnimky takmer nikto nespadá.  Myslím si, že nedáva zmysel, ak Nemecko zahlasuje za nový text, ktorý je ešte horší ako ten pôvodný, ktorý odmietli. Dúfam, že krajina zmení svoj postoj, aj keď je pravdepodobne pod veľkým tlakom rôznych skupín držiteľov práv.

Ak sa krajiny predsa len dohodnú, viete odhadnúť, či by s takýmto znením bol spokojný Európsky parlament?

Európsky parlament už proti článku 13 raz hlasoval a až na druhýkrát text prešiel. Hlavným rozdielom bolo, že pri prvom hlasovaní v júli neexistovala žiadna výnimka pre malé podniky, a preto bol text zamietnutý. V septembri výnimka pre malé podniky existovala a nebolo tam nič o počte rokov na trhu ani povinnosti získať licenciu. Bola to skutočná výnimka.

V Trialógu musí pán Voss (spravodajca Európskeho parlamentu pre smernicu o autorských právach, ktorý vo vyjednávaniach zastupuje europarlament, pozn. red.) obhajovať stanovisko europarlamentu, podľa ktorého by mali byť malé podniky z podmienky úplne vylúčené. Nové znenie legislatívy nemusí nájsť v parlamente dostatočnú podporu, a to najmä teraz, tesne pred voľbami, nakoľko je článok 13 veľmi nepopulárny. Pán Voss musí byť veľmi opatrný, pretože ak poruší sľuby, ktoré dal europarlamentu, celá legislatíva by mohla byť zamietnutá.

Axel Voss predvčerom (5. februára) novinárom povedal, že by bolo „neprijateľné“ ak by legislatíva neprešla ešte týmto europarlamentom a že „reforma autorských práv nemôže existovať bez článku 13“.

Prečo je nemožné nechať legislatívu na nových poslancov, keď je jej znenie také kontroverzné, v skutočnosti nie je takmer nikto spokojný a len týždeň, ktorý ostáva na vyjednávanie, je šibeničný pre všetky zúčastnené strany? (Ak by sa na legislatíve dohodli inštitúcie po 14. februári, europarlament by ju už nestihol do mája podľa rokovacieho poriadku prediskutovať, pozn. red.)

Myslím, že sa mýli. Pán Voss v minulosti ukázal, že je úplne neochotný riešiť veci kompromisne. Na odlišný prístup k článku 13 bolo veľa rôznych návrhov od akademickej obce, od kolegov, od rôznych záujmových skupín a tiež od jeho vlastnej parlamentnej skupiny (EPP, pozn. red.).

Tiež sa nechal počuť, že nebude akceptovať dohodu, s ktorou držitelia práv nesúhlasia. V podstate dáva právo veta lobistickej skupine, čo je tiež chybou.

Novinári o copyrighte: Internetové platformy sa na nás priživujú, nová legislatíva musí prejsť

Vedúce osobnosti novinárskej obce z viac ako 20 krajín sa v pripojili k podpore kontroverznej mediálnej reformy, ktorá núti internetových gigantov platiť za spravodajské materiály.

Nemyslím si, že by bolo nemožné nájsť v nasledujúcom funkčnom období europarlamentu väčšinu na to, aby legislatíva o autorských právach prešla. Je ale pravdepodobné, že by spravodajca musel viac ustupovať, a to nechce. Takto však rozohral nebezpečnú hru, pretože ani v súčasnom europarlamente nemusí nájsť väčšinu.

Posledná smernica o autorských právach bola navrhnutá v roku 1997 a prijatá v roku 2001. Medzitým, v roku 1999, sa konali eurovoľby, takže to nie je nemožné.

Aktívne ste svojich priaznivcov a rozsiahlu internetovú komunitu nabádali, aby sa obracali na svojich zástupcov v Európskom parlamente, písali im emaily a žiadali ich, aby návrh smernice odmietli. Pokračujete v tejto činnosti aj teraz, keď je legislatíva v poslednom štádiu príprav?

Je poburujúce, aby Nemecko a Francúzsko rozhodovali o tom, čo si má Rada vybrať. Netvoria v EÚ väčšinu. Sú to veľkí hráči a často sa predpokladá, že ak sa Nemecko a Francúzsko dohodnú, dohodnutá je celá legislatíva. V skutočnosti ale existuje aj alternatíva: spojenectvo menších krajín. Prečo napríklad Slovensko návrh podporuje, hoci bolo pomerne kritické práve k nahrávacím filtrom? Nikdy proti nehlasovalo.

Väčšina slovenských europoslancov hlasovala za novú smernicu o copyrighte

Upravené znenie legislatívy o autorských právach nepodporili Monika Beňová, Branislav Škripek, ani Richard Sulík.

Existuje veľa malých krajín, ktoré majú aktívny technologický sektor, ako Írsko alebo Estónsko. Ak ľudia pochádzajú z malej krajiny, ktorá zatiaľ hlasovala v prospech legislatívy, nech sa opýtajú vlády, prečo takúto dohodu podporuje.

Rovnako sa obyvatelia môžu obrátiť na europoslancov a žiadať od nich, aby návrh v tejto forme – ak by budúci týždeň prešiel – nepodporili. Je im treba vysvetliť, že ide o jednu z rozhodujúcich tém pred eurovoľbami a mnoho súčasných europoslancov kandiduje v máji opäť.

Mohla by ešte zavážiť aj petícia proti článku 13, ktorá je druhou najväčšou internetovou petíciou v histórii internetu a ktorú podpísalo viac ako 4,5 milióna ľudí?

Nemecká ministerka spravodlivosti oznámila, že petíciu príjme, ale ešte sa tak nestalo. Obávam sa, že Nemecko najprv text v Rade podporí a ministerka petíciu príjme až potom, pričom už bude neskoro.

Ministerka Katarina Barleyová má teraz rozhodujúce slovo pri zmene nemeckej pozície, pretože je nielen zodpovednou ministerkou, ale je tiež líderkou kandidátky (strany SPD, pozn. red.) na voľby do Európskeho parlamentu.

Partner

Projekt EP7 Vote for your EU
This Time I'm Voting

Sledujte

Mediálny partner