Budú poľské lítiovo-iónové batérie poháňať Európu?

Laureáti Nobelovej ceny za chémiu za rok 2019, ktorú dostali za vývin lítiovo-iónovej batérie John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham, a Akira Yoshino. [EPA-EFE/Naina Helen Jama/TT]

Lítiovo-iónové batérie pre elektrické autá sa v poslednej dobe stali špecialitou poľského vývozu do ostatných členských štátov EÚ. Ak si chce Poľsko udržať prvenstvo na európskom trhu a byť konkurencieschopné voči ázijským výrobcom, musí investovať do výrobných kapacít a začať vyrábať batérie s nižšou uhlíkovou stopou.

Ich vynález a popularizácia zmenili svet, keď priniesli všadeprítomné mobilné zariadenia. Aktuálne stoja pri revolúcii v automobilovom priemysle a rozvoji elektomobility. Niet preto divu, že rozvoj lítiovo-iónových batérii dostal v roku 2019 Nobelovu cenu za chémiu.

Cenu dostali traja vedci, Američan John B. Goodenough, Brit M.Stanley Whittingham a Japonec Akira Yoshino. Už v čase ich ocenenia bolo Poľsko najväčším exportérom lítiovo-iónových batérii pre elektrické vozidlá v EÚ.

Veľký potenciál ďalšieho rozvoja tohto odvetvia v rámci Poľska je v povodí rieky Vistula. Na to ale treba prekonať niekoľko prekážok energetického, klimatického a environmentálneho charakteru.

Vývoz neustále rastie

Ekonomická kríza, ktorú spôsobila pandémia COVID-19, nárast vývozu lítiovo-iónových batérií nezastavila. Údaje z poľského ústredného štatistické úradu naznačujú, že celková hodnota ich vývozu bola na konci roku 2020 viac ako 400 miliónov eur. Toto číslo stále rastie. Batérie sa stali na konci roka najviac vyvážanou a predávanou poľskou komoditou.

„Batéria v každom deviatom elektrickom aute pochádza z Poľska,“ vyhlásil predseda vlády Mateusz Morawiecki v roku 2017 pri príležitosti začiatku výstavby najväčšej továrne na výrobu lítiovo-iónových batérií v Európe v obci Biskupice Podgôrne v Sliezku. Táto továreň patrí kórejskému koncernu LG Energy Solutions (pôvodne LF Chem). Ročne vyrobí viac ako 100 tisíc batérií. Viacero vecí ale ukazuje, že čoskoro bude poľských batérií v elektrických autách v Európe ešte viac.

Potrebujeme továrne na batérie, jedna môže stáť pri Nitre, hovorí Šefčovič

Vo Švédsku vyrastie najväčšia európska fabrika na batérie. Ich využívanie blokuje chýbajúca legislatíva.

V Poľsku bude najväčšia lítiovo-iónová továreň na svete

Spoločnosť LG vo výrobe napreduje. Kórejská spoločnosť 21. januára oznámila, že plánuje rozšíriť svoj závod v obci Kobierzyce pri Vroclave. Do konca roku 2022 by mala zamestnávať do desaťtisíc ľudí.

„Bude to najväčšia továreň na batérie pre elektronické vozidlá na svete, ktorá dokáže uspokojiť 60 percent z celoeurópskeho dopytu po týchto batériách,“ povedal prezident poľskej Agentúry rozvoja priemyslu Cezariusz Lesisz.

Rozsah najnovšej investície spoločnosti LG v Poľsku sa dá najlepšie ilustrovať na tom, že závod v Kobierzyciach plánuje vyrábať batérie s celkovou výkonnosťou 100GWh za rok. Znamenalo by to, že vyrobenými batériami možno poháňať vyše milión elektrických áut, alebo takmer desať miliónov plug-in hybridných vozidiel. To je produkcia na úrovni 180 GWh. Na porovnanie, najväčšia plne operačná fabrika na výrobu batérii, ktorý sa nachádza v provincii Qinghai v Číne, produkuje 60 GWh.

Okrem LG investments v Poľsku investujú do výroby batérii aj iné juhokórejské spoločnosti, ako SK Innovations, Nara Battery Engineering, Foosung a Enchem. Fabriky sa postavili nielen v Sliezsku, ale aj v meste Kędzierzyn-Koźle v Opolskom vojvodstve, alebo v meste Dąbrowa Górnicza na východe Sliezskeho vojvodstva. Ďalej investujú, alebo plánujú investovať v Poľsku, belgická spoločnosť Umicore, britská spoločnosť Johnson Matthey a švédska spoločnosť Northvolt.

V Poľsku sa vyrábajú okrem hotových palivových článkov aj ich súčasti vrátane separátorov, káblov a elektrolytov. Čínska spoločnosť Zhangjiagang Guotai-Huarong New Chemical Materials plánuje v Poľsku vybudovať novú továreň na výrobu elektrolytov do lítiovo-iónových batérii. Podobné plány má aj čínsky výrobca Shenzhen Capchem. Kórejská spoločnosť Kyungshim sa pripravuje na rozšírenie svojej produkcie káblov.

Zákazníci sú väčšinou z Nemecka

Fakt, že väčšina poľskej výroby lítiovo-iónových článkov sa nachádza v západnej časti krajiny, má svoje opodstatnenie. Najväčší odberatelia týchto batérii sú nemecké spoločnosti Volkswagen, Daimler a BMW. Okrem toho sa predávajú aj do automobilových závodov Škoda v Českej republike. Používajú sa tiež používajú na výrobu elektrických a hybridných vozidiel vo Francúzsku (Renault), Spojenom kráľovstve (Jaguar) a v Kórei (Hyundai). Nové závody v Kobierzyciach budú vyrábať batérie aj pre americké automobily Ford Mustang a Transit.

„Nesmieme zabúdať, že BMZ závody v Gliwiciach, v Sliezsku, produkujú batérie pre elektrické bicykle, skútre, elektrické náradie a elektrické autobusy,“ povedal v rozhovore pre EURACTIV Poľsko Jan Wiśniewski z Poľského združenia pre alternatívne palivá.

Pokles ceny lítiovo-iónových batérii zvyšuje dopyt. V rokoch 2010-2019 klesla cena jednej kWh vyrobenej takouto batériou o 90 percent  (v dolároch). Pred pár rokmi tvorila cena za batériu 60 percent z celkovej ceny elektrického auta. Dnes je to iba 30 percent. Je to výsledok väčšej účinnosti samotných batérii, ako riešení, ktoré umožňujú znižovanie množstva vzácnych a drahých surovín potrebných na ich výrobu ako sú kobalt alebo lítium potrebných na ich výrobu.

Urýchli úspech Tesly výrobu v Poľsku?

Minuloročný úspech Tesly, ktorej sa napriek koronakríze podarilo dosiahnuť obchodné ciele predaja, dokazuje, že záujem o lítiovo-iónové batérie rastie. Z plánovaných 500 tisíc vozidiel od Tesly sa iba 450 na trh nedostalo.

Hodnota spoločnosti na burze vzrástla vlani o 754 percent v porovnaní z rokom 2019. Bolo pre ňu preto veľmi jednoduché získať nový kapitál tým a urobila z  Elona Muska najbohatšieho človeka na svete, pričom pred rokom mu patrila 50. priečka.

Šefčovič: Globálne štandardy pre batérie budú vychádzať z tých európskych

Dôležitým hráčom vo výrobe batérií by podľa eurokomisára chcelo byť Poľsko, ktoré už začalo s budovaním gigafabrík. Získalo tiež investície na recykláciu batérií a obrábanie nerastných surovín.

Spoločnosť Tesla pracuje na tom, aby svoju výrobnú kapacitu ešte navýšila. V tomto procese má zohrávať dôležitú úlohu tzv. Gigafactory (gigatováreň). Jedna z nich sa buduje v blízkosti Berlína v Nemecku. Koncept Gigafactory počíta s tým, že bude vyrábať nielen vozidlá, ale aj ich komponenty.

Podľa Muska bude do roku 2030 Tesla vyrábať vlastné lítiovo-iónové batérie s kapacitou 3 tisíc GWh. Napriek tomu bude tento americký závod potrebovať aj externých dodávateľov, minimálne v priebehu tejto dekády.

Tesla momentálne kupuje batérie od kórejskej spoločnosti LG Chem, japonskej Panasonic a čínskej CATL, hovorí v rozhovore pre EURACTIV Poľsko Rafał Bajczuk z Nadácie na podporu elektrických vozidiel.

„Tento americký výrobca aut vyvíja nový typ článkov do batérii s názvom 4680 (ich meno pochádza z ich rozmerov: priemer 46 mm a dĺžka 80 mm). Tento produkt bude od leta 2021vyrábať americká továreň Tesla a európska továreň v Berlíne. Vo výrobe bude pokračovať aj Panasonic a pravdepodobne aj LG,“ doplnil expert.

Bajczuj si myslí, že „očakávané tržby Tesly spôsobia zvýšenie výroby batériových článkov od externých výrobcov vrátane Poľska. Narastajúca popularita elektromobilov ešte zvýši dopyt po produkcii batérií pre tieto vozidlá. Tento sektor má obrovský potenciál rozvoja,“ predpovedá.

Dôvod, prečo sa toľko výroby lítiovo-iónových batérii nachádza v Poľsku, je kvôli lacnejšej pracovnej sile ako v západnej Európe a atraktívne geografickej lokalite. V blízkosti Poľska sa nachádza viacero európskych automobilových závodov, dobré prepojenie a finančnú pomoc pre investorov z verejných zdrojov. Poľská vláda v roku 2019 rozhodla, že na tieto účely vyčlení 3,1 miliardy eur.

Niekoľko výziev pre výrobcov batérii v Poľsku

Pred týmto odvetím stojí niekoľko výziev. Medzi nimi sú aj administratívne problémy. „Najlepší príklad je plánovaná továreň na elektrolyty spoločnosti Gutoi-Huarong v Godzikowciach, Sliezko, kde miestny súd zrušil rozhodnutie samosprávy o environmentálnych podmienkach tejto investície. Celý proces sa musí teraz začať odznovu,“ vysvetľuje Wiśniewski.

Podobne aj v meste Śrem vo Veľkopoľskom vojvodstve, kde Capchem plánuje vyrábať elektrolyty v priestoroch bývalých závodov BASF, samospráva zatiaľ nevydala súhlas na túto výrobu. Reaguje tak na protesty obyvateľov, ktorí sa boja znečistenia. Investor podľa nich nepredložil dostatočné vyhodnotenie environmentálnych vplyvov.

Wiśniewski hovorí aj o ďalšej výzve. „Ide o to, aby sa prítomnosť toľkých závodov využila aj na rozvoja kompetencií a budovanie ekosystémov s tým, že súčasťou výrobného procesu by boli poľské subjekty“.

Rafał Bajczuk zase upozorňuje na aj na požiadavky smernice EÚ o batériách. Táto smernica predpokladá, že od roku 2027 budú musieť všetci výrobcovia batérii nahlasovať uhlíkovú stopu svojich produktov.

Komisia chce získavať kritické suroviny udržateľne, verejnosť je skeptická

Najprv zoptimalizovať potrebu, potom recyklovať. Ťažba by mala byť posledným riešením a aj to len so súhlasom komunít, zhodli sa odborníci v diskusii o kritických surovinách, ktorú organizoval EURACTIV Slovensko.

„Pre Poľsko, ktoré má jeden z naviac emisne náročných energetických mixov v EÚ, to môže znamenať, že v očiach záujemcov prestaneme byť atraktívnou lokalitou na investície do výroby batérii. Ak chceme, aby bolo Poľsko naďalej atraktívnym miestom pre sektor na výrobu batérii, mali by sme sa postarať o dobrú reguláciu a atraktívne podmienky na investície do recyklovania batérii. Cieľ je, aby sme výrobcom zaručili prístup k surovinám a vzácnym predmetom, ktoré sú potrebné na výrobu nových článkov do batérii,“ dopovedal.

Súťažiť s Áziou je možné ale náročné 

Momentálne najväčším globálnym výrobcom lítiovo-iónových článkov Čína. Je pravdepodobné, že vo výrobe súčastí do notebookov, smartfónov a mobilných zariadení zostanú na prvom mieste. Navyše, väčšina výroby zariadení, ktoré vyžadujú tieto časti, sa realizuje v Číne. To však nemusí platiť pri výrobe batérií pre elektrické vozidlá. Už dnes sa vyrábajú po celom svete s tým, že viaceré fabriky sa nachádzajú v Európe.

Wiśniewski však upozorňuje, že starý kontinent má čo doháňať. „V roku 2020 boli najväčšími výrobcami lítiovo-iónových článkov ázijské krajiny: Čína, Južná Kórea a Japonsko. Čína minulý rok vyrobila viac ako 77 percent zo všetkých vyrobených článkov. Až 80 percent všetkých surovín a 60 percent komponentov, čo súvisia s batériami, šlo na výrobu do Číny“.

V Európe sa tiež realizujú investície, napríklad vo fabrika Northvolt vo Švédsku, ale aktívni sú tu aj ázijskí hráči, napréklad CALT v Nemecku. Z celkového počtu 142 veľkých fabrík na batérie sa 109 nachádza v Číne.

Prvá európska gigafabrika na batérie bude vo Švédsku

Banka Európskej únie plánuje požičať firme Northvolt 350 miliónov eur na továreň na výrobu akumulátorov. Využijú sa v elektrických sieťach, autách a priemysle.

Pre inštitúcie EÚ je prioritná snaha o sebestačnosť bloku vo výrobe batérií. Európska komisia v tomto smere minulý rok oznámila, že EÚ bude v ich výrobe sebestačná do roku 2025. Keď uspokojí potreby európskeho automobilového sektoru, bude môcť budovať aj vývozné kapacity.

Európa výrazne investuje do svojej výroby. Podľa výpočtov Komisie, v roku 2019, investovala do reťazca výroby batérii 60 miliárd eur, čo je trikrát viac ako sa investovalo v Číne. V rámci súťaže s ázijskými výrobcami sa očakáva, že sa EÚ zameria aj na environmentálne problémy.

„Nová legislatíva EÚ o batériách sa snaží vytvorí prostredie na konkurenciu, ktorá je založená na udržateľnom rozvoji. Toto nie je iba o nízkej karbónovej stope, ale aj a o udržateľných a, v tomto zmysle, etických spôsobov, ako získavať materiál. Európski hráči môžu byť v tomto smere úspešní,“ poznamenal Bajczuk.

Zníženie uhlíkovej svojich závodov je výzvou aj pre Poľsko. V prípade konštrukcie továrne v Skellefteå si Švédsko zaumienilo, že bude súťažiť z Číňanmi nielen na základe kritéria ceny a efektívnosti produktu, ale aj v ekologickej stránke výroby.

Wiśniewski považuje plány EÚ o sebestačnosti v produkcii lítiovo-iónových batérii, za „veľmi optimistické“. „Bloomberg New Energy Finance predpovedá, že ázijské krajiny si do roku 2025 zachovajú svoju dominantnú pozíciu,“ zakončil.