Disciplinárny senát hrozí sudcom väzením. Komisia Poľsko karhá listom

Obvinený sudca Igor Tuleya na Súdnom dvore Európskej únie. [EPA-EFE/Julien Warnard]

Poľský orgán, ktorý Európska únia považuje za nelegálny, vystavuje sudcov trestnému stíhaniu. Európsky súdny dvor pritom už minulý rok nariadil, aby pozastavil všetky konania. Kým Komisia čaká na odpoveď od poľskej vlády, europoslanci volajú po rýchlejšej reakcii a sankciách.  

Prítomnosť novinárov na súdnych pojednávaniach je bežnou záležitosťou. Najmä ak ide o verejný záujem. Slovensko má napríklad čerstvú skúsenosť s ostro sledovaným súdnym procesom v prípade vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

V tomto kontexte sa len ťažko chápe obvinenie, ktorému čelí poľský sudca Igor Tuleya. Ten bol zbavený sudcovskej imunity a v týchto dňoch očakáva, že mu na dvere príde zaklopať polícia. Jeho previnenie? Pustil novinárov na súd, na ktorom pojednával o okolnostiach prijímania štátneho rozpočtu v roku 2016.

Sudcovskej imunity Tuleyu zbavil orgán, ktorý Súdny dvor Európskej únie označil za nezákonný a prikázal jeho konania pozastaviť. To sa udialo už pred rokom, konania proti sudcom však pokračujú. Tuleya sa tak stal prvým človekom v poľskej histórii, ktorý bol obvinený za výkon práce sudcu. Hrozí mu až dvojročné väzenie.

Európska komisia v januári poslala poľskej vláde už druhý rázny list. Možnosť vyzvať Súdny dvor, aby udelil pokutu ale zatiaľ nevyužila. „Európske inštitúcie sú veľkým sklamaním. Človek z nich má pocit, že sa k Poľsku nesprávajú ako k členovi Európskej únie,“ povedal Tuleya denníku Gazeta Wyborcza.

Kompromis s Varšavou a Budapešťou oddiali uplatňovanie mechanizmu právneho štátu

Lídri EÚ majú na stole kompromis, ktorý s Poľskom a Maďarskom dohodlo nemecké predsedníctvo Rady EÚ. Krajiny stiahnu svoje veto rozpočtu Únie a Plánu obnovy za cenu odkladu účinnosti mechanizmu právneho štátu do času, kým ho neposúdi Súdny dvor EÚ.

Disciplinárne senáty

Poľsko má v oblasti dodržiavania zásad právneho štát viacero problémov. Od roku 2015 prechádza súdna oblasť reformami, ktoré podľa Únie zvýšili politický tlak na výkon spravodlivosti.

Tak vznikol aj nový disciplinárny senát najvyššieho súdu. Podľa poľskej vlády mal z judikatúry odstrániť korupciu a politizáciu. Podľa kritikov je však jeho skutočným účelom úplný opak – potrestať sudcov, ktorí sa dostanú do nemilosti vládnucej strany Právo a spravodlivosť.

Disciplinárny senát sa pustil do práce hneď po jeho založení v roku 2019. Sudkyni Beate Morawiec zrušil imunitu kvôli obvineniu z brania úplatku, ktoré odmieta. Morawiec je prezidentkou sudcovskej organizácie Themis, ktorá je hlasným kritikom vládnych reforiem. Senát vydáva rozhodnutia aj o prokurátoroch, napríklad za príspevky na Twitteri, alebo za účasť na disciplinárnom konaní ich kolegov.

Odpoveď Európskej komisie

Situácia v Poľsku vyvoláva od začiatku kritiku od najvyšších predstaviteľov Únie. Koen Lenaerts, prezident Súdneho dvora EÚ, odkázal, že krajina „nemôže byť členom Európskej únie, ak nemá nezávislé, nestranné súdy“. Vtedajší predseda Európskej rady a bývalý poľský premiér Donald Tusk varoval, že konanie vlády môže vyústiť až do vylúčenia z Únie. „Nezáleží na tom, či Jaroslaw Kaczynski plánuje opustiť Úniu, alebo iba začne procesy, ktoré k tomu povedú,“ odkázal Tusk.

Komisia v tomto prípade siahla aj po oficiálnych procedúrach, ktoré sa používajú, keď krajina implementuje únijné právo nesprávne alebo vôbec. Takzvané konanie o porušení povinností (infringement) začína formálnymi listami a môže prejsť až na Súdny dvor Európskej únie. Pokiaľ súdny dvor rozhodne, že krajina si povinnosti neplní, môžu nasledovať finančné sankcie. Súdny dvor takto minulý rok uložil 7,5 miliónovú pokutu Taliansku za neoprávnenú štátnu pomoc hotelovému sektoru.

Komisia má momentálne spustené dve takéto procedúry ohľadom poľského súdnictva. V rámci jednej z nich už vec prebral súdny dvor a v apríli minulého roku nariadil aktivity disciplinárnych súdov okamžite pozastaviť. To sa však ani po desiatich mesiacoch od rozsudku nestalo. Komisia teda využila druhú procedúru voči Poľsku, v rámci ktorej koncom januára poslala „dodatočné odôvodnené stanovisko“. V ňom znovu pomenováva problémy so zákonom, ktorý sa nazýva aj „náhubkový“ a dáva poľskej vláde ďalší mesiac na odpoveď.

Právny štát: Každý má priestor na zlepšenie. Niektoré štáty viac ako iné

Správa Európskej komisie pomenováva trendy aj hlavný vývoj vo všetkých členských štátoch. Na Slovensku si všíma potrebnú reformu justície, kapacity Špeciálnej prokuratúry a NAKA či netransparentnosť vlastníctva médií.

Najvhodnejšie je stanovisko

Komisia si za svojím postupom stojí. „Sme si samozrejme veľmi dobre vedomí prebiehajúceho vývoja v Poľsku. Načasovanie hrá pri ochrane sudcov pred politickým vplyvom zásadnú rolu,“ odkazuje pre EURACTIV Slovensko tlačový odbor Komisie.

„Obe konania musia nasledovať správny proces a kroky vyčlenené pre konania o porušení povinností,“ dodáva Komisia s tým, že zaslanie dodatočného odôvodneného stanoviska je podľa nich „najvhodnejším a právne najsprávnejším spôsobom riešenia pretrvávajúcich obáv“.

S touto charakterizáciou sa však nestotožňujú všetci. Katarina Barley (Nemecko, S&D), podpredsedníčka Európskeho parlamentu, sa Komisie pýta, aké má ďalšie plány na vynútenie rozhodnutia súdneho dvora.

Čas pristúpiť k sankciám

Za rýchlejší postup sú aj slovenskí europoslanci z Výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE). „Považujem za správne, že sa Komisia tomuto vážnemu problému venuje,“ komentuje pre EURACTIV Slovensko europoslanec Michal Šimečka (Renew, PS). „Koná však príliš pomaly a zdráhavo. Od apríla minulého roku je na stole predbežné rozhodnutie Európskeho súdneho dvora, podľa ktorého mala byť všetka činnosť disciplinárneho senátu pozastavená. K tomuto však stále nedošlo. Naopak, šikana nezávislých poľských sudcov sa stupňuje“.

Šimečka volá aj po pristúpení k sankciám. „Európska únia nebude fungovať, ak členské štáty nebudú dodržiavať rozhodnutia Európskeho súdneho dvora. Ako podpredseda európskych liberálov presadzujem názor, aby podobné protiprávne kroky mali aj finančné následky, kým nepríde k náprave,“ hovorí Šimečka.

Vladimír Bilčík (EPP, Spolu-OD) ale zdôrazňuje, že Európska komisia pracuje nezávisle od parlamentu a postupuje v súlade s platnými zmluvami. „Otázkou poľskej justície sa v Európskom parlamente zaoberáme roky, touto konkrétnou úpravou už viac ako rok. Samozrejme by som si prial, aby bola naša reakcia o niečo rýchlejšia,“ hovorí pre EURACTIV Slovensko Bilčík.

„Radi by sme rozšírili oblasť posudzovania dodržiavania hodnôt právneho štátu a konali aktívnejšie a dôslednejšie. Za ešte dôležitejšie ale považujem, aby k takémuto stupňu útokov na nezávislú justíciu nedochádzalo vôbec – a aby sme ich dokázali včas odvrátiť napríklad pomocou rešpektovaného a férového monitorovacieho mechanizmu,“ dodáva Bilčík.

Ochrana právneho štátu z európskej úrovne: Nedokončený proces

Prečo je zlyhávanie právneho štátu v jednej krajine problémom pre celú EÚ? Aké nástroje má Únia k dispozícii a aké sú ich limity? 

Na situáciu v Poľsku aktívne upozorňuje aj predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky Ján Šikuta. „Účinné a opodstatnené kroky smerujúce k vymožiteľnosti rozhodnutia Súdneho dvora EÚ ohľadne pozastavenia činnosti predseda víta,“ odkazuje hovorkyňa najvyššieho súdu Alexandra Važanová.

Poľský sudcovia nateraz protestujú tak, že osemnásteho v každom mesiaci nevedú žiadne konania. Práve 18. novembra bol totiž Tuleya zbavený talára. Protestovať neprestanú, až kým sa sudcovia Tuleya, Beata Morawiec a Paweł Juszczyszyn nevrátia do súdnych siení.

 

Partner

Legitimate, Effective and Visible European integration - LovEU

Sledujte

Legitimate, Effective and Visible European integration - LovEU

Aktuálne informácie

Obsahový partner