Môžu eurovoľby chytiť za srdce?

Na snímke volebná komisia vo voľbách do Európskeho parlamentu 2014. [TASR / Henrich Mišovič]

V účasti na voľbách do Európskeho parlamentu je Slovensko pravidelným rekordérom: býva najnižšia z celej EÚ. Čo robia politické strany, inštitúcie a médiá pre jej zvýšenie? Ako vyzerá úspešná kampaň?

Do volieb do Európskeho parlamentu ostáva menej ako dva mesiace. Kampaň bola, zatiaľ, v tieni tej prezidentskej. Politické strany však postupne predstavujú kandidátky i volebné programy, rozbiehajú sa aj aktivity inštitúcií, ktorých cieľom je posilniť účasť na voľbách – napríklad kampaň This time I´m voting, vedená Európskym parlamentom, či podujatia #MySmeEU, organizované slovenským Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí.

V predchádzajúcich voľbách však podobné aktivity mnoho ľudí k urnám nepritiahli. Účasť na voľbách do EP je v Európskej únii vo všeobecnosti nižšia, než na národných voľbách a má klesajúci trend. Na Slovensko drží pravidelne európsky rekord: účasť na eurovoľbách je u nás najnižšia z celej EÚ, v roku 2014 dosiahla len približne 13 percent.

Dan Luca, komunikačný expert so zameraním na európske záležitosti, si myslí, že to proces Spitzenkandidátov veľmi nezmenil. Volebné kampane veľkých politických skupín tak síce získali svoje „tváre“, no na účasť na voľbách to nemalo zásadný vplyv.

Vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ladislav Miko súhlasí. Spitzenkandidáti voličov nepresvedčia – najmä nie v krajinách, v ktorých ich nepoznajú. Za omnoho dôležitejších považuje kandidátov v jednotlivých krajinách. Mali by to byť výrazné osobnosti, schopné komunikovať konkrétne návrhy.

Európska komisia bude robiť pred eurovoľbami informačnú kampaň, vrátane fyzických stretnutí s občanmi. Zamerať sa chce hlavne na „mladých Novembra 1989“: ľudí okolo päťdesiatky.

Juraj Rizman, ktorý viedol množstvo environmentálnych a občianskych kampaní v Greenpeace či Via Iuris hovorí, že dobrá kampaň musí mať jasný odkaz, presvedčivého nositeľa, a musí vyzývať ku konkrétnej akcii.

Upozornil, že odporcovia Európskej únie sú na kampaň lepšie pripravení. Ich dlhodobá komunikácia na sociálnych sieťach rámcuje diskusiu konceptami ako „Bruselský diktát“, „ohrozenie suverenity“ a pod.

Európska únia: Nepredajná ako suché rožky?

Pokiaľ ide o účasť na eurovoľbách, Slovensko je smutným rekordmanom: býva najnižšia v celej EÚ. Je možné európske témy komunikovať zaujímavým spôsobom?

Pavol Baboš z Katedry politológie, Filozofickej fakulty UK, predstavil výsledky prieskumov voličských nálad pred eurovoľbami. Naznačujú, že účasť na voľbách by mala byť tentokrát predsa len vyššia. Vidno však veľké rozdiely medzi regiónmi – zatiaľ čo v západných častiach Slovenska sa k urnám chystá až 40 percent voličov, na juhovýchode je to menej, než polovica.

Keď sa v prieskume pýtali, čo pozitívne a negatívne priniesla EÚ, najväčšia časť ľudí odpovedala „nič negatívne a nič pozitívne“. Na jednej strane je to signálom nezáujmu o integráciu, chýbajúcej emócie, ktorá by bola popudom zúčastniť sa na voľbách. Na strane druhej je to však príležitosť: títo voliči nemajú voči EÚ apriórne negatívny postoj. K aktívnej participácii ich možno aktivizovať.

Informačnú a aktivizačnú kampaň pred eurovoľbami robí pravidelne aj Európsky parlament. Podľa Sone Mellak z Kancelárie Európskeho parlamentu, chce EP tentokrát využiť na podporu účasti „nezávislé hlasy“. Kampaň „This time I´m votig“ aktivizuje mladých ľudí. Kancelária tiež pripravila sériu krátkych videí, kde k účasti na voľbách vyzývajú influenceri.

Robert Žanony z kancelárie FES na Slovensku v minulosti organizoval viacero kampaní kandidátov, či politických strán. Dva mesiace pred voľbami už podľa neho nie je čas na vysvetľovanie, či diskutovanie. Je potrebné vzbudzovať emóciu, zamerať sa na jednoduchú otázku: ste za, alebo proti EÚ. Využiť treba jednoduché, zrozumiteľné odkazy na hlavné výhody, ktoré integrácia prináša, ako možnosť voľného pohybu, či štúdia v zahraničí.

Lucia Vírostková pôsobila niekoľko rokov ako novinárka v Bruseli, dnes pracuje vo verejnoprávnej RTVS. Nemyslí si, že by v slovenských médiách chýbali informácie o EÚ, či Európskom parlamente. V porovnaní s inými krajinami je ich pomerne dosť veľa. Dôvody nezáujmu voličov o eurovoľby preto nemožno hľadať v práci médií.

Diskusia o efektívnosti kampaní pred voľbami do Európskeho parlamentu sa konala 26. marca 2019 v Bratislave. Organizoval ju portál EURACTIV Slovensko s podporou Zastúpenia Európskej komisie, Kancelárie Európskeho parlamentu a kancelárie Friedrich Ebert Stiftung na Slovensku.

Partner

Projekt EP7 Vote for your EU

Sledujte

Mediálny partner