V4 v elektromobilite zaostáva, sny jej však nechýbajú

Prvý vyrobený elektromobil Peugeot e-208 v závode PSA Groupe v Trnave v apríli 2019. [TASR/Lukáš Grinaj]

Trhový podiel nízkoemisných vozidiel je vo Vyšehradskej skupine pod európskym priemerom. Región napriek tomu nechce zmeškať svetový trend, prechádza na výrobu batérií a má ešte väčšie ambície.

Keď Volkswagen oznámil, že na Slovensku zruší tritisíc z celkového počtu pätnásťtisíc pracovných miest, krajina ostala v šoku.

Automobilový priemysel predstavuje 12 percent slovenského HDP a 44 percent celkovej priemyselnej produkcie. Tvorí chrbtovú kosť slovenskej ekonomiky. Volkswagen patrí medzi štyri veľké automobilky, ktoré vyrábajú autá prevažne so spaľovacími motormi. A doteraz bol najväčším súkromným zamestnávateľom v krajine.

Nemecký výrobca svoje rozhodnutie zrušiť tisíce pracovných miest odôvodnil znižovaním výroby viacerých modelov. Konkrétne dôvody nespresnil. Volkswagen iba poukázal na korporátnu stratégiu schválenú v nemeckom Wolfsburgu. V marci do centrály nemeckej automobilky vycestoval slovenský premiér Peter Pellegrini s cieľom lobovať za slovenské pracovné miesta, ale tiež sa vrátil iba s nejasnými sľubmi. Vláda napokon 17. apríla aspoň rétoricky reagovala na obavy Volkswagenu z chýbajúcej kvalifikovanej pracovnej sily, zvyšujúcich sa platov a slabého výskumu v „Návrhu opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku“. Neistota ostáva.

Slovenský prípad však nie je verným obrazom celej Vyšehradskej skupiny.

Na jednej strane je pomer nízkoemisných automobilov na trhu pod európskym priemerom vo všetkých krajinách V4, čo je v príkrom rozpore s ich závislosťou na automobilovom priemysle. A krajiny V4 naozaj čelia rovnakým štrukturálnym problémom stelesneným v nízkej kúpnej sile u spotrebiteľov a nízkych investíciách do výskumu vo výrobnej sfére.

Na druhej strane však vidno aj pokrok. Maďarsko je regionálnym lídrom v pomere elektromobilov na trhu. Česko zase vyrába vlastné elektromobily a batérie, zatiaľ čo sníva o príchode Tesly. Poľsko oznámilo, že do roku 2025 chce mať na cestách milión elektromobilov. Aj keď tento plán nie je realistický, krajina sa hýbe vpred vďaka novému modelu elektromobilu a medzinárodným investíciám do výroby batérií.

Pre Vyšehrad je výzvou rýchlosť, akou nastupuje elektromobilita. Ambície mu však nechýbajú.

Miliónový plán

Krajiny vyšehradskej štvorky majú v porovnaní so Západnou Európou nízky podiel elektromobilov na trhu. Podľa analýzy bruselskej mimovládnej organizácie Transport & Environment iba Maďarsko sa so svojím 1,5-percentným podielom blíži k európskemu priemeru vo výške dvoch percent. V absolútnych číslach to znamená, že na vyšehradských cestách jazdí iba niekoľko tisícov nabíjateľných automobilov. Milióny ďalších vozidiel stále poháňajú spaľovacie motory.

Podiel elektromobilov na trhu v roku 2018 v krajinách EÚ [Transport & Environment]

Experti sa zhodujú, že dôvodom je vysoká cena elektromobilov a slabá nabíjacia infraštruktúra. Vo vyšehradských krajinách zohráva úlohu aj nízka kúpyschopnosť obyvateľstva.

Napriek slabým číslam majú Stredoeurópania veľkolepé plány a napredujú v nich. S výnimkou Poľska krajiny V4 podporujú dotáciami nákup elektromobilov. Niektorí plánujú podporiť aj výstavbu nabíjacích staníc. Spoliehajú sa pritom na národné rozpočty alebo Nástroj pre prepájanie Európy (CEF) financovaný z rozpočtu EÚ.

V roku 2016 poľský vicepremiér Mateusz Morawiecki oznámil cieľ, podľa ktorého by do roku 2025 malo na cestách jazdiť milión elektromobilov. Dnes ako premiér trvá na svojom napriek slabému pokroku.

Europoslanykňa, ktorá vyjednala nižšie emisie: Sme ďaleko od konca spaľovacieho motora

Emisie z cestnej dopravy pomôže znížiť technologický mix účinných spaľovacích motorov, elektromobilov, hybridov či vodíkových vozidiel, hovorí spravodajkyňa novej legislatívy MIRIAM DALLIOVÁ.

Český Národný akčný plán pre čistú mobilitu predpokladá, že podiel elektromobilov na trhu dosiahne jedno percento v roku 2020 a štyri percentá v roku 2025. Ani tento cieľ nie je realistický – pre EURACTIV.cz to povedal výkonný riaditeľ českého Združenia Asociácie automobilového priemyslu Zdeněk Petzl.

Slovenská vláda v rokoch 2016-2018 vyčlenila na dotácie na nákup elektromobilov päť miliónov eur. V novom akčnom pláne zo začiatku tohto roka Pellegriniho vláda sľubuje ďalších päť miliónov. Ďalší milión eur by mali dostať samosprávy na budovanie nabíjacích staníc. Do roku 2030 by štát chcel vidieť na slovenských cestách 35 tisíc elektromobilov a 1 500 verejných nabíjacích staníc. Dnes je na Slovensku iba 1 700 hybridných a batériových elektrických automobilov a iba okolo 200 staníc. Dosiahnuť stanovené ciele nebude pre Slovensko ľahké.

Len Maďarsku sa darí dobre: v krajine existuje podľa spoločnosti LeasePlan 1 562 verejných nabíjacích staníc.

Od áut k batériám

Nárast elektromobility je pre vyšehradské krajiny zároveň liekom aj nevyhnutnosťou pre ich závislosť na automobilovom priemysle. A všetky štyri štáty sa naozaj spoliehajú na svoje silné automobilové odvetvie ako základ pre splnenie plánov vo výrobe elektromobilov aj batérií.

Viera poľského premiéra v milión vozidiel v roku 2025 stojí na predpoklade, že krajina sa stane výrobcom elektromobilov. Hoci prvý lokálny projekt dodávky „Elvi“ z dielne spoločnosti Ursus je po vycúvaní dvoch strategických partnerov ohrozený, s novým projektom prišli štyri poľské energetické firmy v rámci iniciatívy „ElektroMobilita Poľsko“. Model osobného vozidla by mali predstaviť už túto jar.

Poľský minister: Stredná trieda je pripravená zaplatiť za elektromobil

V Poľsku sme naozaj odhodlaní bojovať za čistú klímu, povedal na COP24 Krzysztof Tchórzewski. Do roku 2021 má sieť nabíjacích staníc pokrývať celú krajinu.

Batérie sú kľúčovou súčasťou elektromobilov. Podľa nedávnej analýzy Európskeho dvoru audítorov tvorí batéria polovicu z celkovej ceny elektromobilu.

Poliaci sú si toho vedomí. Kórejská spoločnosť LG Chem minulý rok otvorila batériovú továreň blízko Vroclavy. Investovala do nej 500 miliónov eur, zamestnala 2 000 ľudí a plánuje vyrábať 100 tisíc batérií ročne. Do roku 2020 by v Dolnom Sliezsku malo čínske konzorcium Zhangjiagang Guotai-Huarong New Chemical Materials postaviť najväčšiu fabriku na výrobu lítiových batérií na svete.

Zapojenie miestnych firiem

Veľké ambície má aj Česko. Petzl z Asociácie českého automobilového priemyslu verí, že „Česká republika by mala využiť potenciál, ktorý automobilový sektor prináša, byť aktívna a stať sa tak krajinou budúcnosti aj v oblasti mobility“.

Značka Škoda, súčasť konzorcia Volkswagen, plánuje tento rok predstaviť prvý model elektromobilu. Do roku 2022 by malo pribudnúť ďalších desať.

V Česku sa tiež hovorilo o investíciách do tovární na batérie od Tesly Elona Muska či čínskej firmy Contemporary Amperex Technology Limited, ale ich realizácia je zatiaľ v nedohľadne.

Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov

Najskôr nové európske emisné limity kritizoval, teraz slovenský automobilový priemysel tvrdí, že sa im prispôsobí. Potrebuje však pomoc štátu s kvalifikovanou pracovnou silou, podnikateľským prostredím a výskumom.

Česi však majú vlastnú firmu, ktorá batérie vyrába. Do konca roku 2019 by sa vo fabrike Magna Energy Storage na severovýchode krajiny mala začať produkcia lítiových batérií spoločnosti HE3DA, ktorá používa patent českého vedca.

V Maďarsku investujú hlavne nadnárodné spoločnosti. Audi tam už elektromobily vyrába. Mercedes-Benz oznámil výstavbu továrne „Full Flex“, ktorá začne viacero modelov vrátane elektrických vyrábať na jednej linke od roku 2020. Samsung a SK Innovation budujú v Maďarsku továrne na batérie.

Ako však ukazuje najpokrokovejšia krajina V4, ďalším krokom je zapojenie miestnych spoločností. „Pri riešení nedostatku pracovnej sily automatizáciou sa väčšine veľkých nadnárodných spoločností darí. Maďarské malé a stredné podniky musia nasledovať ich príklad. Na to potrebujú stabilné a predvídateľné legislatívne prostredie,“ povedal pre Political Capital generálny riaditeľ maďarskej Asociácie automobilového priemyslu Csaba Kilián.

Sen o gigafabrikách

Z vyšehradských krajín najviac zaostáva Slovensko. Volkswagen tam ako v jedinej krajine vyrába svoj batériový elektromobil e-Up!. „Keďže však tento nie je postavený na novej platforme MEB, ktorá sa má stať štandardom pre elektromobily v skupine, jeho dlhodobobejšia udržateľnosť je skôr otázna,“ hovorí pre EURACTIV.sk riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

Nádej je však aj inde. PSA Peugeot-Citroën začína s výrobou elektrického Peugeot 208 a podľa zástupcov priemyslu miestne fabriky Kia a Jaguar-Land Rover taktiež zvažujú výrobu elektromobilov.

Slovensko chce ísť ešte ďalej. Podpredseda Európskej komisie a neúspešný kandidát na prezidenta Maroš Šefčovič na Facebooku v apríli napísal, že si „veľmi si želá, aby sa aj Slovensko dočkalo gigafabriky na výrobu batérií, ktorá je tak kľúčová pre nezastaviteľný trend smerom k elektrickým autám“.

Európski audítori: Šefčovičova batériová aliancia možno nedosiahne svoje ciele

Európska únia zaostáva za medzinárodnými konkurentmi, upozorňuje Európsky dvor audítorov. Slovenské automobilky vyzývajú vládu na väčšiu akcieschopnosť.

Podľa Európskeho dvoru audítorov sa Komisia domnieva, že uspokojenie dopytu po batériách, ktorý by v roku 2025 mohol mať hodnotu okolo 250 miliárd eur, si bude vyžadovať 10 až 20 veľkokapacitných výrobní. Tieto „gigafabriky“ by mali produkovať okolo 200 GWh lítium-iónových batérií ročne.

Teraz o ne súťažia aj vyšehradské krajiny.