Von der Leyen hovorí o troch nástrojoch v konflikte s Poľskom, reálny je len jeden

Debata s poľským premiérom v europarlamente tak celkom debatou nebola. [EPA-EFE/Ronald Wittek]

Poľský premiér mal v europarlamente rečniť päť minút, od pultu odišiel po viac ako polhodine. Predsedníčka eurokomisie sľúbila voči spochybňovaniu nadradenosti európskeho práva konať, článok 7 aj ďalšia žaloba na súdnom dvore už ale nepomôžu. Jedinou pákou sú peniaze.

Najvyšším poľským zákonom je ústava, nad ním je však nadradené právo Európskej únie. Jednoznačne to hovorí učebnica z roku 1999, ktorú napísal poľský premiér Mateusz Morawiecki.

O dvadsať rokov však dal túto otázku preskúmať ústavnému súdu, do ktorého jeho strana Právo a spravodlivosť nelegálne dosadila spriaznených sudcov. A ten rozhodol, že niektoré články zakladajúcich zmlúv EÚ nie sú kompatibilné s poľskou ústavou, čím spochybnil základný princíp európskej integrácie.

Poľský premiér prišiel svoju verziu odprezentovať aj do Európskeho parlamentu, kde hovoril o 28 minút viac, než bol jeho pridelený čas. Hovoril, že Poľsko je Úniou zastrašované, vydierané a napádané.

Na vypočutí vystúpila aj predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen, ktorá sľúbila, že Európska komisia „bude konať“. Jediným realistickým nástrojom, na ktoré by Poľsko mohlo počúvnuť, je ale hrozba zastavenia peňazí z Európskej únie.

„Obávam sa, že Únii nezostane nič iné, ako pozastaviť na nejaký čas čerpanie finančných prostriedkov pre Poľsko,“ hovorí europoslanec Robert Hajšel (zvolený za Smer-SD, S&D) s tým, že si to už myslí, aj keď sa doteraz osobne staval proti tomu.

Po poslednom poľskom rozsudku je možné už všetko

Rozhodnutie nelegálneho poľského súdu podrýva základy európskej integrácie. Európska komisia ale dáva najavo, že ak Poľsko nechce dodržiavať dohodnuté pravidlá, nebude dostávať ani spoločné peniaze. Vláda môže už len počkať so zverejnením v zbierke zákonov, čo by platnosť rozsudku oddialilo.

Dialóg, ktorý je skôr monológom

Eurokomisia nateraz Poľsku neschválila plán obnovy, práve kvôli kontroverzným zmenám v justícii, ktoré narúšajú nezávislosť súdnictva. Mohla by však zájsť ešte ďalej a krajine zmraziť aj eurofondy, v rámci doposiaľ nevyužitého mechanizmu podmienenosti eurofondov zásadami právneho štátu. Podľa posledného eurobarometra tento nástroj podporuje aj 72 percent Poliakov.

To mohla urobiť už od začiatku januára, ale v rámci dohody s Maďarskom a Poľskom čaká na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, kde tieto dve krajiny nový nástroj zažalovali. Proti využitiu nástroja pred týmto rozhodnutím sa nedávno postavila aj Angela Merkel, keď povedala, že lepšou cestou je dialóg.

„Osobne mám pocit, akoby sa navzájom jednotlivé strany ani nepočúvali, každý iba obhajuje svoj názor a sú to skôr jednotlivé monológy ako diskusia,“ komentovala dnešnú (19. október) diskusiu v europarlamente europoslankyňa Monika Beňová (Smer-SD, S&D).

Nečinnosť Komisie pri slovinskom ohrozovaní eurorozpočtu sa jej môže vypomstiť

Slovinsko ako jediná zapojená krajina stále nevymenovalo delegovaných európskych prokurátorov, eurokomisia pritom za podobné prípady môže zmrazovať eurofondy. Za nečinnosť jej už hrozí žaloba a o dva roky proces, ktorý v minulosti viedol k jej odstúpeniu.

Dva nástroje, ktoré nefungujú

Ďalšími dvoma nástrojmi, ktoré podľa von der Leyen pri riešení konfliktu s Poľskom existujú, je spustenie nového právneho konania voči Poľsku alebo postup podľa článku 7 Lisabonskej zmluvy.

V jadre problému je ale práve nerešpektovanie rozsudkov Súdneho dvora EÚ Poľskom. To už má v rukách viacero rozsudkov, ktoré mu prikazujú zastaviť konanie disciplinárnej komory najvyššieho súdu, ktorá vystavuje poľských sudcov spolitizovanému trestnému stíhaniu. Komora však iba prestala brať nové prípady, tie existujúce naďalej prejednáva, za čo Poľsku hrozia už aj sankcie.

Poľský ústavný súd navyše už júli rozhodol o tom, že predbežné opatrenia v otázkach poľského súdnictva idú proti jeho ústave. Zatiaľ teda nič nenasvedčuje tomu, že by sa Poľsko chystalo v tejto otázke riadiť rozhodnutiami súdneho dvora.

Proces článku 7, ktorý by v teórii mohol vyústiť v stratu hlasovacích práv pre Poľsko, je stále politicky nepriechodný kvôli spojenectvu Poľska a Maďarska. Pri oboch krajinách už bol proces začatý, neposunul sa však kvôli nutnosti jednohlasného schválenia všetkými členskými štátmi.

„Je jasné, že na dobré slovo už je neskoro,“ hovorí europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová (nezávislá, RE). „Peniaze sú to jediné, na čo režimy ako je ten poľský počúvajú.“

Eurokomisia brzdí aj poľský plán obnovy, chce vidieť zlepšenie právneho štátu

Európska komisia už deväť mesiacov odmieta Poľsku a Maďarsku za ovplyvňovanie súdnictva zastaviť eurofondy. Miesto toho volí cestu, ktorá aj podľa odborníkov môže zabolieť viac – neschválenie miliardových reformných balíčkov.

<

Partner

Legitimate, Effective and Visible European integration - LovEU

Sledujte

Legitimate, Effective and Visible European integration - LovEU

Aktuálne informácie

Obsahový partner