Komisia by mala stopnúť eurofondy Maďarsku, ale nie Poľsku, a rozbiť tak ich spojenectvo

POZNÁMKA: Všetky názory v tomto stĺpčeku sú názormi autora(ov), nie názormi EURACTIV.sk

Spojenectvo Maďarska a Poľska je otrávené, no stále nevyhnutné. [EPA-EFE/Radek Pietruszka]

Znovuzvolenie Viktora Orbána za predsedu maďarskej vlády by malo prinútiť Európsku komisiu k izolácii jeho autokratickej vlády a rozbitiu spojenectva medzi Maďarskom a Poľskom, argumentujú politológovia.

Tom Theuns je odborným asistentom politickej teórie a európskej politiky na Inštitúte politických vied v Leidene a pridruženým výskumným pracovníkom v Centre pre európske štúdiá a komparatívnu politiku v Sciences Po Paris.

Jakub Jaraczewski je koordinátorom výskumu v Democracy Reporting International, mimovládnej organizácie so sídlom v Berlíne. Vykonáva výskum a analýzy v oblasti právneho štátu a ľudských práv v Európe a pracuje na programe re:constitution.

Maďarsko si včera znovu zvolilo za premiéra Viktora Orbána, úhlavného nepriateľa demokracie v EÚ. Jeho strana Fidesz a jej satelitná Kresťanskodemokratická ľudová strana si zabezpečili nadpolovičnú väčšinu v maďarskom Národnom zhromaždení.

Zjednotená opozícia na čele s Péterom Márkim-Zayom neuspela napriek „nútenému sobášu“ všetkých šiestich hlavných opozičných strán, od socialistov, zelených až po bývalú krajne pravicovú konzervatívnu stranu Jobbik.

Drvivá väčšina Maďarov potvrdila, že chce pokračovať s Orbánom

Maďari predĺžili premiérsky mandát Viktora Orbána o ďalšie štyri roky. Opozícia spochybňuje demokratickosť volieb, jednoznačné víťazstvo Orbána sa však podľa analytikov nedá pripísať iba neférovému volebnému systému.

Neboli to však demokratické voľby, Maďarsko totiž už nie je demokraciou. Pod Orbánovým vedením Fidesz narušil nezávislosť súdnictva, zajal maďarské médiá, hanobil utečencov a LGBT+ ľudí a nastolil vládu skorumpovanej kleptokracie. A to s masívnou podporou z eurofondov.

Zatiaľ čo politické slobody zostávajú do značnej miery nedotknuté, demokratické podmienky v Maďarsku sú značne skreslené. Tieto voľby teda boli slobodné, ale nie spravodlivé.

Strana Fidesz prekresľovala volebné obvody vo svoj prospech. Okrem toho využila aj svoju drvivú dominanciu v maďarskom mediálnom prostredí na propagáciu Orbána a hanobenie (alebo ignorovanie) opozície. Akoby to nestačilo, strana Fidesz výrazne prekročila aj zákonný limit na financovanie kampane.

Do kariet hrala vláde aj vojna na Ukrajine. Orbán predstavil stranu Fidesz ako jedinú silu, ktorá Maďarsko ochráni pred vojnou, a opozíciu postavil do pozície nebezpečných vojnových štváčov, ktorí sa ženú do krvavej konfrontácie s Ruskom. S tým Ruskom, ktoré sa v poslednom desaťročí čoraz viac prikláňalo k Maďarsku vidiac príležitosť, ako priblížiť členský štát EÚ k zahraničnopolitickým cieľom Moskvy.

Strana Fidesz uľahčila hlasovanie konzervatívnej diaspóre v susedných krajinách, viac ako milión z nich totiž za vlády získalo občianstvo Fideszu. To však neplatí pre (vo všeobecnosti liberálnejších) cudzincov žijúcich v Maďarsku. Žiadne opozičné strany ani politici teda nemali zákaz kandidovať, šance však boli naklonené v prospech vládnucej strany.

Právny štát v roku 2022: Maďarské voľby môžu krízu vyriešiť aj zacementovať

Európska únia sa v minulom roku neponáhľala s využívaním nástrojov, ktoré má na ochranu právneho štátu. Je teda možné, že o pozastavení eurofondov bude v Maďarsku rokovať už s novou vládou.

Zjednotená opozícia zvádzala ťažký boj. Treba uznať, že prehrali, ale aj tak je pozoruhodné, ako blízko sa dostali a ako vážnu hrozbu pre Orbánovu volebnú autokraciu ešte môžu predstavovať.

Maďarsko a Poľsko už roky tvoria autoritárske spojenectvo v útočení na demokraciu a právny štát. Pri hlasovaniach, kde sa vyžadovala jednomyseľnosť, napríklad v najzávažnejšom sankčnom mechanizme EÚ podľa článku 7 Zmluvy o Európskej únii, sa Maďarsko a Poľsko navzájom chránili.

Ale v ich vzťahu sa začali ukazovať aj trhliny. Poľsko bolo jedným z najdôležitejších hlasov volajúcich po prísnych sankciách voči Rusku a proaktívnej podpory Ukrajiny. Maďarsko bolo oveľa zdržanlivejšie. Orbán Putina hlasno podporoval, až kým to už nebolo politicky nemožné.

Ambivalencia maďarskej vlády voči Rusku ochladzuje jej vzťah s poľskou vládou. Poľský prezident Duda sa ohradil voči Orbánovej neochote uvaliť na Rusko prísnejšie sankcie a povedal, že táto politika by bola „veľmi nákladná“.

Ďalší tlak na poľsko-maďarské priateľstvo nastal, keď Orbán skritizoval volebnú monitorovaciu misiu OBSE za jej „systematickú politickú zaujatosť“ a následne pozval na konkurenčnú pozorovateľskú misiu ultrakonzervatívny poľsko-katolícky think tank Ordo Iuris. Poľsko ale v súčasnosti predsedá OBSE a Orbánov krok bol fackou do tváre poľskej diplomacie.

Toto napätie je príležitosťou na európskej autoritárskej aliancie. Mnohí vidia, že strana Fidesz a Orbán sa pre poľskú konzervatívnu vládnucu koalíciu stávajú toxickými, dokonca rádioaktívnymi. Udržať si imidž tvrdých obrancov Poľska a Ukrajiny proti ruskej agresii bude pre PiS ťažké, keď si ešte pred pár týždňami podávali ruky s hranične proruskými maďarskými politikmi.

Európska komisia by mala využiť príležitosť Orbánovho znovuzvolenia, aby pokročila vpred s mechanizmom podmienenosti eurofondov. Peniaze Európskej únie nemôžu pokračovať vo financovaní maďarskej kleptokracie. Komisia by zároveň mala verejne vyhlásiť, že nemá v úmysle použiť nariadenie o podmienenosti proti Poľsku, čím, dúfajme, vrazí klin medzi dvoch spojencov v oblasti právneho štátu.

Zmena zmlúv by mohla Poľsko a Maďarsko znechutiť, varuje Kolíková

Európania v rámci Konferencie o budúcnosti Európy hovoria, že by Únia mala mať väčšiu moc pri ochrane právneho štátu. Podľa ministerky spravodlivosti Márie Kolíkovej sú však zmeny základných zmlúv nemožné.

Existuje na to solídny vecný dôvod. Fondy EÚ sú v Maďarsku ohrozené nepomerne viac ako v Poľsku. Fidesz a Orbán používajú peniaze EÚ na naplnenie svojich vreciek, zatiaľ čo PiS a Kaczyński sa tomu vyhýbajú. Poľsko má veľmi dobré výsledky v oblasti míňania fondov EÚ, málo korupcie a podvodov.

To znamená, že použitie mechanizmu podmienenosti voči Poľsku by bolo v každom prípade náročné. Budovanie dôveryhodného argumentu o vplyve poľských útokov na nezávislosť súdnictva na ochranu eurofondov by bolo možné, ale nie nepriestrelné.

Tlak na ochranu poľského právneho štátu by nemal úplne poľaviť. Poľský plán obnovy by nemal byť schválený, kým Poľsko nevykoná rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie o nezávislosti súdnictva. Ale zo strategických, politických a právnych dôvodov by Komisia mala prestať považovať Poľsko a Maďarsko za podobné prípady.

Ísť po Maďarsku a dať Poľsku väčšiu voľnosť by signalizovalo, že jednota Poľska so zvyškom EÚ a jeho riskovanie voči Rusku si zaslúžia odmenu. Zároveň si zbabelosť a nejednotnosť maďarskej vlády zaslúži, aby bola ďalej izolovaná.

Rozbiť autoritársku alianciu EÚ nebude ľahké. Akokoľvek toxický môže byť ich vzťah, Maďarsko a Poľsko sú pri hlasovaní v Rade od seba stále závislé. Ale keďže v Poľsku budú v roku 2023 parlamentné voľby, pokračujúci tlak na maďarsko-poľské prepojenie môže stačiť na to, aby sa prerušilo.

Po budúcoročných voľbách by sa Poľsko mohlo vrátiť k rešpektovaniu hodnôt EÚ, ale Maďarsko bude s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať vo svojej autokratickej ceste. Preto by EÚ mala začať pracovať na izolácii Maďarska už teraz, aby sa minimalizovali škody.