Francúzi nechcú čakať na Úniu, zavádzajú vlastnú digitálnu daň

Aktivista s maskou Marka Zuckerberga pred budovou Rady Európskej únie v Bruseli. [EPA-EFE/Stephanie Lecocq]

Francúzsko predstaví zákon o digitálnej dani namierenej na príjmy z online reklamy nadnárodných technologických gigantov ako Google a Facebook. Nová daň by do štátnej kasy mala priniesť pol miliardy eur. 

Francúzsko prichádza s návrhom zákona, ktorý má zabrániť, aby sa technologickí giganti vyhýbali daňovým povinnostiam. Návrh zákona o digitálnej dani Francúzi predstavia v stredu (6. marca). Predtým, ako ho vláda predloží do parlamentu, o ňom budú diskutovať ministri. Minister financií Bruno Le Maire navrhuje trojpercentnú sadzbu dane z digitálneho predaja súkromných spoločností.

Francúzsko sa návrh zákona už snažilo presadiť na európskej úrovni, no nedokázalo zatiaľ presvedčiť všetky členské štáty. Francúzi dúfajú, že jeho úspešné presadenie na domácej úrovni povedie k širšej diskusii v rámci krajín OECD.

Pokiaľ parlament návrh zákona schváli, zdaňovať sa bude predaj za celý rok 2019.

„S trojpercentnou daňovou sadzbou z digitálneho predaja s platnosťou od 1. januára 2019 by sme mohli za rok vyzbierať 500 miliónov eur,“ povedal Le Maire pre denník Le Parisien.

Google, Apple, Facebook a Amazon

Francúzska skratka GAFA indikuje, že podnetom k zákonu je správanie amerických technologických gigantov ako Google, Apple, Facebook a Amazon. Zákon cieli na digitálne spoločnosti s celosvetovým ročným obratom viac ako 750 miliónov eur, ktoré vo Francúzku zarobili z predaja aspoň 25 miliónov eur. Spoločností, ktoré tieto podmienky nespĺňajú, sa daň nedotkne.

Daň z digitálneho predaja nenahrádza iné dane a spoločnosti si aj naďalej budú musieť plniť doterajšie daňové povinnosti. Vo Francúzsku by sa nová daň mala dotknúť okolo 30 firiem pôvodom z USA, Číny, Nemecka, Španielska a Británie. Medzi nimi aj niektoré francúzske spoločnosti a ďalšie pôvodne francúzske podniky, ktoré kúpili nadnárodné korporácie.

Nová daň bude pokrývať online reklamu, internetové stránky a príjmy, ktoré spoločnosti generujú na základe zisku osobných údajov ich užívateľov.

Podľa Le Maira je GAFA „otázkou fiškálnej spravodlivosti“. Technologickí giganti majú v súčasnosti efektívnu daňovú sadzbu na úrovni 9,5 percenta, kým u malých a stredných európskych firiem v tradičnej ekonomike je to vyše 23 percent.

Le Maire zdôraznil, že akonáhle OECD dospeje k spoločným pravidlám medzinárodného zdanenia, tie okamžite nahradia francúzsky zákon.

Presadenie európskej dane môže pomôcť tradičným stranám

Debaty na úrovni EÚ o nových pravidlách zdaňovania digitálnej ekonomiky pred rokom odštartovala legislatívnym návrhom Európska komisaia. Jeho súčasťou bola aj dočasná trojpercentná daň z príjmov, podobná tej, ktorú teraz zavádza Paríž.

Podľa súčasných európskych pravidiel si môžu európski internetoví giganti vybrať ktorúkoľvek z 28 členských krajín, v ktorej budú platiť dane. Svoje digitálne zisky nedania vo všetkých krajinách, kde ich vytvárajú, ale len v mieste ich „kamenného sídla“.

To vedie k presúvaniu príjmov do krajín s nízkym daňovým zaťažením ako Írsko, Holandsko alebo Luxembursko, čo vytvára pnutie medzi členskými štátmi. Európska dvadsaťosmička sa na riešení problému zatiaľ nezhodla.

Európske riaditeľstvá niekoľkých amerických spoločností v súčasnosti sídlia v Írsku. Íri spoločne so skupinou škandinávskych krajín varujú, že nová daň môže viesť k odvetným opatreniam voči európskym spoločnostiam v Spojených štátoch. Nemecko sa obáva zvýšenia dovozných ciel na automobilovú produkciu z EÚ, ktorými už niekoľkokrát pohrozil americký prezident Donald Trump.

Podľa vlády v Paríži by európska dohoda bola významným úspechom tradičných politických strán v Únii pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých hrozí nárast populistických síl.

Vlády a zastupitelia na celom svete sa zatiaľ trápia s otázkou, ako zdaniť technologických gigantov, ktorí sa často vyhýbajú plateniu dajú a svoje sídla presúvajú do krajín s nízkym daňovým zaťažením.

Americkí senátori: Digitálna daň EÚ diskriminuje naše spoločnosti

Zavedenie digitálnej dane, ktorú v novembri predstavila Európska komisia, otvorene podporuje 19 členských štátov. Ostatné krajiny chcú diskusiu o zlučiteľnosti dane z digitálnych služieb s medzinárodnými dohodami. 

Na národných verziách digitálnej dane už začali pracovať v Británii, Rakúsku, Španielsku a Taliansku. Nedávno svoj zámer pridať sa k týmto krajinám avizovala aj česká ministerka financií Alena Schillerová.  Vlastné schémy pripravuje aj Japonsko, Singapur a India.

Šéf francúzskej vetvy Googlu Sebastian Missoffe vyhlásil, že spoločnosť je pripravená daň platiť. Poukázal však na niektoré komplikácie. Jednou z nich je spôsob výpočtu zdanenia celosvetovej reklamy v jednej krajine.

Hovorca Facebooku pre AFP zdôraznil, že všetky príjmy z reklám od francúzskych uzívateľov sú už dnes registrované ako francúzske príjmy.

Návrh zákona prichádza v čase, kedy francúzska vláda hľadá spôsoby financovania opatrení mierených na uspokojenie protestného hnutia „žlté vesty“, ktorých protesty v decembri otriasli krajinou.

Raphael Pradeau z antikapitalistického hnutia Attac tvrdí, že digitálna daň predstavuje iba symbolické gesto a nerieši problém „rozsiahlych únikov na daniach“.

„Je to akoby sme za omrvinky veľkým internetovým spoločnostiam posvätili prax daňových únikov,“ povedal.