Aj Nemecku hrozí žaloba pre ovzdušie. Teraz zvažuje MHD zadarmo

Nemecko zvažuje bezplatnú dopravu vo svojich mestách. [Ugis Riba / Shutterstock]

S cieľom vyhnúť sa súdnemu procesu pre kvalitu vzduchu prišiel Berlín s nápadom bezplatnej verejnej dopravy. Teraz mierni očakávania.

Bezplatná doprava je jedným z návrhov, ktoré predstavili traja nemeckí ministri v liste komisárovi pre životné prostredie Karmenu Vellovi. Krajine by mali pomôcť vyhnúť sa súdnemu procesu a následným obrovským pokutám za prekročenie emisných limitov.

Nemecko a ďalších osem štátov vrátane Slovenska si Komisia minulý mesiac vyzvala, aby predložili plány pre dodržiavanie európskej legislatívy. Tie teraz posudzuje, vyjadriť sa má v polovici marca.

Čakajú na návrhy od samospráv

Na nemecký návrh okamžite reagovalo veľa novinárov. Zaujímalo ich, ako bude bezplatná doprava financovaná a ktoré mestá ju zavedú ako prvé. Oficiálni predstavitelia zdôrazňovali, že zatiaľ ide len o nápad a neexistujú žiadne konkrétne projekty, ani vybrané mestá, ktoré by mali bezplatnú dopravu otestovať.

„Samosprávy sa musia samé rozhodnúť, či to chcú skúsiť,“ spresnil hovorca ministerstva životného prostredia. „Samosprávy by za nami mali prísť s návrhom bezplatnej mestskej hromadnej dopravy, potom by sme posúdili, či je uskutočniteľný,“ vysvetlil Stephan Gabriel Haufe.

Štáty dostali 10 dní, aby Komisiu presvedčili, že chcú čisté ovzdušie

Slovensko sľúbilo v Bruseli opatrenia na podporu elektromobility.

Hovorca kancelárky Angely Merkelovej zase vysvetlil, že toto bombastické opatrenie bolo iba jedným z viacerých, ktoré Berlín navrhol, aby sa vyhol procesu na Súdnom dvore Európskej únie za porušenie európskych limitov pre škodlivé oxidy dusíka a pevné častice.

„Momentálne komunikujeme s Európskou komisiou. Požiadali nás, aby sme zaslali zoznam opatrení… a to je presne to, čo sme urobili,“ povedal Steffen Seibert. „V prvom rade chceme počuť, čo si o týchto opatreniach myslí Európska komisia.“

Čistý vzduch je aj vecou automobiliek

Okrem bezplatnej dopravy bude Európska komisia skúmať aj ostatné návrhy opatrení, ktoré jej Nemecko poskytlo. Ide napríklad o schému zdieľania áut, vytvorenie nízkoemisných zón, či zavedenie ďalších emisných obmedzení pre autobusy a taxíky.

 

Zlepšenie kvality ovzdušia by bolo pre Berlín prvoradou prioritou aj bez tlaku, ktorý na Nemecko vyvíja Brusel. Desiatky miest čelia súdnym procesom, ktoré môžu viesť k zákazu najšpinavších, naftových motorov. Vláda a silný automobilový priemysel by sa mu chceli naopak vyhnúť.

Krajiny s najznečistenejším ovzduším idú do Bruselu na koberček. Aj Slovensko

Ak členské štáty na stretnutí s Európskou komisiou nepreukážu dostatočnú snahu vyriešiť problém znečisteného ovzdušia, podá na nich podnet na Súdny dvor EÚ.

„Niektoré médiá špekulovali o tom, že nechávame automobilový priemysle v štichu,“ povedal  Merkelovej hovorca Haufe.

Zdôraznil, že úsilie vlády v oblasti znečistenia by malo byť len doplnkové. Na vylepšení motorov by mali podľa neho v prvom rade pracovať samotné automobilky.