Autá už nestačia. Europoslanci chcú pravidlá aj pre autonómne lietadlá a lode

Testovanie autonómneho vozidla v Južnej Kórei. [EPA-EFE/Yonhap]

Európa musí byť inovatívna a rýchlejšia, Čína a Spojené štáty nečakajú, upozornil spravodajca Európskeho parlamentu pre uznesenie o automatizovanej mobilite Wim Van de Camp.

Poslanci Európskeho parlamentu v utorok 15. januára privítali snahy Európskej únie zamerané na automatizovanú a prepojenú mobilitu, ale vyzvali na prehĺbenie úsilia na zaistenie bezpečnosti na európskych cestách a na podporu automobilového priemyslu.

Europoslanci privítali oznámenie Európskej komisie pod názvom „Na ceste k automatizovanej mobilite“, ktoré označili za dôležitý medzník v stratégii EÚ pre prepojenú a automatizovanú mobilitu.

Zároveň však zdôraznili, že je potrebné zabezpečiť dostatočné financovanie na podporu tohto odvetvia a zaviesť primerané pravidlá bezpečnosti a zodpovednosti.

Čína a Amerika nečakajú

Za nezáväzné uznesenie hlasovalo 585 poslancov, 85 bolo proti a 26 poslancov sa zdržalo hlasovania.

„Európa musí byť inovatívna, ale aj rýchlejšia. Čína a Spojené štáty nečakajú,“ upozornil spravodajca uznesenia, holandský poslanec Wim Van de Camp (EPP).

Slovenskí europoslanci sa hlásia k autonómnym autám

Inteligentnejšie autá zvýšia bezpečnosť na cestách. Otázkou zostáva, kto to zaplatí.

Pripomenul, že viacero krajín sveta už pracuje na tom, aby sa prepojená a automatizovaná mobilita stali súčasťou trhu a EÚ práve preto potrebuje rýchlejšie reagovať na vývoj v tomto sektore.

Poslanci vyzvali Európsku komisiu a členské krajiny EÚ, aby sa snažili udržať vedúcu úlohu Únie pri medzinárodnej technickej harmonizácii automatizovaných vozidiel v rámci Európskej hospodárskej komisie OSN (UNECE) a Viedenského dohovoru.

Autonómne lietadlá a lode

Europarlament zároveň požiadal, aby Komisia predložila podrobné pravidlá pre automatizované lietadlá a aby zadefinovala úrovne automatizácie pre vnútrozemskú a námornú plavbu s cieľom stimulovať využívanie autonómnych plavidiel.

Rovnako by sa mali vypracovať aj štandardy, ktoré umožnia autonómny režim vlakov a takzvaných ľahkých železníc.

Expert na zelené inovácie: Vlastniť auto je iracionálne

Doprava budúcnosti bude založená na zdieľanej ekonomike, ktorá zníži jej cenu aj emisie. Systém bikesharingu, ktorý si vybrala Bratislava, je však najprimitívnejší, hovorí odborník na ekoinovácie RADOSLAV MIZERA.

Poslanci vyslovili názor, že by sa v oblasti autonómnej cestnej dopravy malo vytvoriť spoločné verejno-súkromné partnerstvo (spoločný podnik), podobne ako platí pre program Shift2Rail (Presun na železnice) pre železničnú dopravu, alebo CleanSky (Čisté nebo) pre letecký priemysel.

A upozornili, že ďalší výskum by sa mal zamerať aj na dlhodobé účinky autonómnej dopravy na otázky ako je prispôsobenie sa spotrebiteľov novým trendom, ich spoločenská prijateľnosť, fyziologické reakcie ľudí na tento typ automobilov a znižovanie počtu dopravných nehôd.