Budeme v inteligentných mestách jazdiť na čínskych bicykloch?

e-bicykle

Elektrické bicykle v Tranve. FOTO: TASR/Lukáš Grinaj

Európska komisia skúma, či čínski výrobcovia e-bickylov nedostávajú nepovolenú štátnu pomoc.

Európska komisia sa začala zaoberať cenou dovážaných lacných čínskych elektrických bicyklov. Bude skúmať, či ich výrobcovia nedostávajú neprípustnú štátnu podporu. Agentúra DPA sa odvoláva na informácie, ktoré získala z kruhov bruselských úradov.

Rozhodnutiu Komisie predchádzala sťažnosť európskych výrobcov bicyklov s elektrickým pohonom.

Zdieľané elektrické bicykle sú jedným z atribútov inteligentných miest. Na Slovensku tieto služby ponúka napríklad Bratislava či Trnava.

Požičajú si e-bicykel, vrátia ho inde. Európania si obľúbili bike-sharing

Zo zdieľania elektrických bicyklov a automobilov sa stal výnosný biznis.

Čína doviezla 800 tisíc kusov

Komisia bude v nasledujúcom období skúmať čínskych vývozcov a európsky trh s týmito produktmi. Ak by prišli do úvahy opatrenia na ochranu európskych výrobcov, Komisia ich môže schváliť za deväť až 13 mesiacov.

V Európe predaj bicyklov s malým elektrickým motorom v poslednom období prudko rastie.

V roku 2010 ich dovážali Číňania do Európy minimálny počet, v tomto roku dosiahol ich dovoz 800 000 kusov.

Trh za 1,85 miliardy eur

Moreno Fioravanti, predseda európskeho združenia výrobcov bicyklov s elektrickým motorom, uviedol, že čínski konkurenti môžu svoj produkt predávať tak lacno len vďaka masívnej finančnej podpore čínskej vlády.

Podľa neho ide o dumpingové ceny. Dodal, že ak sa nič neurobí proti ich predaju, väčšiu časť trhu s produktom budú onedlho kontrolovať Číňania. To by viedlo k silnému znehodnoteniu investícií európskych podnikateľov a k veľkej strate pracovných miest na kontinente.

Trh s týmto produktom má na kontinente ročnú hodnotu okolo 1,85 miliardy eur. Dovážajú sa za 450 miliónov eur. Čínsky dovoz z toho tvorí viac ako polovicu.