Eurokomisia začala vyšetrovať dohodu Google o kúpe Fitbit

Ilustračný obrázok. [EPA/OLIVIER HOSLET]

Európska exekutíva chce preveriť, či napriek sľubu nebude spoločnosť Google využívať údaje z náramkov na cielenú reklamu.

Snaha spoločnosti Alphabet, materského koncernu Googlu, dobehnúť Apple a Samsung na trhu s tzv. nositeľnou elektronikou, kúpou výrobcu fitnes náramkov a inteligentných hodiniek Fitbit, narazila v utorok (4. augusta) na prekážku. Európska komisia začala totiž túto transakciu vyšetrovať.

Dohodu o kúpe Fitbit ohlásil Google už v novembri minulého roka. Obavy Bruselu vyvoláva fakt, že Google produkuje aj softvér pre smart hodinky. Vďaka užívateľským dátam z Fitbit by tak mohol posilniť svoje už teraz dominantné postavenie na trhu s cielenou online reklamou.

Google sa snaží vyhnúť európskej smernici o autorských právach

Google mení spôsob, ako zobrazuje správy v službe Google News. Európska komisia ubezpečuje, že kontroverzná smernica EÚ nie je ohrozená.

Google sľúbil, že údaje z náramkov nebude na cielenú reklamu využívať, Komisii však prísľub nestačí.

„Navrhovaná transakcia by ďalej posilnila pozíciu spoločnosti Google na trhoch online reklamy zvýšením už aj tak veľkého množstva zozbieraných údajov, ktoré by mohla použiť na personalizáciu zobrazovaných reklám,“ vyhlásila Komisia.

Podľa Komisie údaje zozbierané prostredníctvom elektroniky, ktorá sa nosí na zápästí, sa javia ako dôležitá výhoda v online reklame. Konkrétne dohoda by Google poskytla výhodu pri prispôsobovaní reklám vo vyhľadávacích nástrojoch na mieru danému užívateľovi a sťažila by súperom konkurenciu. V konečnom dôsledku by to mohlo viesť k vyšším cenám pre inzerentov a vydavateľov.

Vyšetrovanie sa zameria aj na digitálnu zdravotnú starostlivosť a na to, či Google so svojím operačným systémom Android pre smartfóny sťaží fungovanie konkurenčných nosičov.

Google dostal od eurokomisie už tretiu miliardovú pokutu

Za blokovanie konkurencie na trhu internetovej reklamy zaplatí do európskeho rozpočtu 1,49 miliardy. Doterajšie dve pokuty stáli už spoločnosť spolu 6,76 miliardy eur.

Brusel uznáva, že spoločnosť vytvorila samostatný dátový priestor, v ktorom bude uchovávať zdravotné informácie užívateľov oddelene od reklamnej platformy. Súčasne však tvrdí, že “prísľub (vytvorenia) dátového sila zo strany Google je nedostatočný na jednoznačné odstránenie vážnych pochybností”.

Komisia do 9. decembra rozhodne, či dá dohode zelenú, alebo ju zablokuje a od Google bude žiadať splnenie ďalších podmienok.

Google tvrdí, že Fitbit nekupoval kvôli dátam, ale hardvéru. Kombináciou s vlastným hardvérom chce posilniť svoje postavenie v sektore, v ktorom už pôsobia iní hráči, ako sú spoločnosti Apple, Samsung, Xiaomi, Huawei a ďalšie.

Dohoda vyvolala kritiku zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, súperov na trhu a obhajcov súkromia.

Spoločnosť Fitbit má od 1. štvrťroku 2020 len trojpercentný podiel na globálnom trhu nositeľnej elektroniky. Výrazne tak zaostáva za Apple s podielom 29,3 percenta a ďalšími súpermi.