Európski filmári žiadajú Úniu o prísnejšiu kontrolu streamovacích služieb

Režisér Pedro Almodovar a jeho ocenenie, Zlatý lev z Benátskeho filmového festivalu. [EFE-EPA/Claudio Onorati]

Desiatka popredných európskych režisérov na čele so Španielom Pedrom Almodovarom žiada od eurokomisie prísnejšiu reguláciu platforiem ako Netflix a Amazon.

Skupina na čele so španielskym režisérom Pedrom Almodovarom a dvojnásobným držiteľom najprestížnejšieho ocenenia z Cannes, Lucom Dardenneom, požiadala v liste, ktorí zverejnili v utorok (16. júna), o stretnutie s komisárom EÚ pre vnútorný trh Thierrym Bretonom.

Skupina, do ktorej patrí aj oceňovaný rumunský filmár Cristian Mungiu varovala, že ak európska kultúra nebude chránená pred „neeurópskymi digitálnymi gigantmi“, starý kontinent sa stane iba  „kolóniu“ Spojených štátov a Číny.

„Amerika pochopila tieto kultúrne a ekonomické záujmy, keď ako súčasť Marshallovho plánu (po druhej svetovej vojne – pozn. red.) požadovala od ostatných krajín, aby vysielali jej filmy,“ uviedli režiséri vo svojej výzve Bretonovi.

Návrh audiovizuálnej smernice: Príspevky do filmových fondov a kvóta na európsky obsah

Členské štáty môžu od vysielateľov žiadať, aby prispievali do národných fondov na podporu európskych filmových a televíznych produkcií v ktorejkoľvek členskej krajine, bez ohľadu na to, kde je ich hlavné sídlo.

Dnes podľa nich platformy ako Google, Amazon, Facebook, Apple a Netflix (ktoré sú známe pod skratkou GAFAN) „vyrástli na tisíckrát silnejšie“.

Zákazy vychádzania a ďalšie obmedzenia počas pandémie im podľa režisérov „umožnili stať sa bohatšími ako kedykoľvek predtým, a to na rozdiel od ostatných krajín, v ktorých za zábavný a kultúrny priemysel zrútil,“ píšu.  Zároveň prízvukujú, že spoločnosti, ktoré sa aktívne vyhýbali zdaňovaniu, tak „len minimálne prispeli k financovaniu nemocníc, vzdelávania a celého zásadného aparátu európskej demokracie“.

Nové pravidlá umožnia Európanom sledovať predplatené filmy a videá kdekoľvek v Únii

Kým doteraz sa stávalo, že si mnohí užívatelia nemohli zakúpené online filmy, elektronické knihy či videá prezerať mimo krajiny, v ktorej obsah zakúpili, od 1. apríla sa tento stav naprieč celou Európskou úniou mení.

Režiséri vyzvali EÚ, aby bola odvážna a nebála sa regulácie, a to aj „primeranými sankciami, vzhľadom na to, čo je v hre“. Podľa nich by Únia mala obmedziť moc digitálnych gigantov, ktoré nútia filmárov hľadať „úzke cestičky, ktoré stanovia platformy a ich analýzy veľkých dát“.

List ďalej pripomína, že rozhodnutie Európy z roku 1990 podporiť myšlienku „kultúrnej výnimky“ zavedením ochrany a kvót za 30 rokov zreprodukovalo už 183 krajín.

Juhokórejský film „Parazit“, ktorý získal v tomto roku Oscara za najlepší film, ako aj Zlatú palmu z festivalu v Cannes, je živým dôkazom toho, ako takáto politika funguje a obohacuje svet.

Prípravy na najväčšiu európsku legislatívu o digitálnom obsahu a službách sú v plnom prúde

Eurokomisia spustila konzultácie o budúcej regulácii digitálnych platforiem. Ide pri tom o jedny z najdôležitejších pravidiel o online obsahu a zodpovednosti digitálnych služieb. Načasovanie kvôli nepokojom v Spojených štátoch a virtuálnej vojne medzi platformami a politikmi nemôže byť aktuálnejšie.

Brusel v súčasnosti skúma, ako môže tech gigantov lepšie regulovať. Začiatkom júna spustila eurokomisia konzultácie o budúcej regulácii digitálnych platforiem a jej výsledky, ako aj návrh vlajkovej lode digitálnej legislatívy, tzv. Digital Service Act, by mala predstaviť ešte tento rok.