Európsky trh zaplavujú lacné čínske bicykle

Elektrický bicykel na výstave v Nemecku [EPA-EFE/DPA/Karl-Josef Hildenbrand]

Európska komisia má dostatok dôkazov, že čínski výrobcovia dostávajú dotácie, čo im umožňuje dovážať elektrické bicykle do Európy za dumpingové ceny.

Čínske elektrické bicykle budú musieť byť zaregistrované v Európskej únii. Cieľom tohto kroku je obmedziť lacný dovoz, ktorý podľa európskych výrobcov zaplavuje trh v Únii.

Európska komisia má dostatok dôkazov, že čínski výrobcovia dostávajú dotácie, čo im umožňuje dovážať elektrické bicykle do Európy za dumpingové ceny. Uvádza sa to v oficiálnom úradnom vestníku Únie.

Registráciou proti dumpingu

Po najnovšej zo série štúdií Komisie o čínskom dotovanom exporte celej škály výrobkov od solárnych panelov po oceľ začala Komisia antidumpingové a antisubvenčné vyšetrovania e-bicyklov.

Budeme v inteligentných mestách jazdiť na čínskych bicykloch?

Európska komisia skúma, či čínski výrobcovia e-bickylov nedostávajú nepovolenú štátnu pomoc.

Taiwanský Giant, jeden z najväčších svetových výrobcov bicyklov s továrňami v Číne, ako aj v Holandsku pritom poprel, že by jeho dovoz do Európy značne vzrástol, píše sa vo vestníku.

Systém registrácie elektrických bicyklov umožní prípadné uvalenie ciel so spätnou platnosťou od začiatku mája.

Európske združenie výrobcov bicyklov (EBMA), ktorého sťažnosti podnietili vyšetrovanie, tvrdí, že čínske spoločnosti predávajú e-bicykle s asistenciou pedálov v Únii za ceny, ktoré sú niekedy nižšie ako výrobné náklady, pretože sú podporované dotáciami. EBMA požiadalo o registráciu. Argumentuje, že prudký nárast dovozov za nízke ceny by mohol viesť k vytváraniu skladových zásob pred hlavnou predajnou sezónou v roku 2018, čo by podkopalo účinok možných ciel.

Čínsky dovoz sa zvýšil

Komisia má do 20. júla rozhodnúť, či uloží dočasné antidumpingové clá.

Ak ich zavedie, vzťahovali by sa teda aj na obdobie, počas ktorého bol už dovoz registrovaný. Úradný vestník EÚ uviedol, že sa s registráciou začne v piatok 4. mája.

Požičajú si e-bicykel, vrátia ho inde. Európania si obľúbili bike-sharing

Zo zdieľania elektrických bicyklov a automobilov sa stal výnosný biznis.

Export čínskych produktov, medzi ktoré patria značky Battle-Fushida, Aima a Tianjin Golden Wheel, sa od novembra 2017 do februára 2018 zvýšil o 82 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, pričom ceny boli o 8 percent nižšie.

EBMA uvítala, že registrácie, ktoré sú podľa nej prvým krokom k ochrane priemyslu v EÚ, prichádzajú včas, aby sa zabránilo nárastu dovozu elektrických bicyklov počas hlavných letných predajných mesiacov.