Facebook chce prísne európske predpisy aplikovať do svojich celosvetových štandardov

Škandál už americkú spoločnosť stál 100 miliárd dolárov v akciách. [EFE-EPA/Ritchie B. Tongo]

Najväčšia sociálna sieť je Pod paľbou kritiky od škandálu, ktorý odhalil, že údaje 85 miliónov používateľov boli nekontrolovane zdieľané s inou spoločnosťou a s najväčšou pravdepodobnosťou zneužité.

Po škandále s osobnými údajmi, ku ktorým sa prostredníctvom Facebooku dostala spoločnosť Cambridge Analytica a tá ich ďalej poskytovala klientom z oblasti spravodajských, či vojenských služieb v mnohých krajinách, mení najväčšia sociálna sieť svoju politiku.

Škandál už americkú spoločnosť stál 100 miliárd dolárov v akciách a tlak neustupuje. Facebook navyše včera priznal, že k zneužitiu osobných údajov došlo v omnoho vyššom počte, ako pôvodne odhadoval.

Ovplyvnila Cambridge Analytica aj brexit?

Bez masového pôsobenia spoločnosti Cambridge Analytica na sociálnych sieťach by k brexitu nikdy nedošlo, tvrdí bývalý zamestnanec firmy, CHRISTOPHER WYLIE.

Pokusy v americkom kongrese, ktoré mali sprísniť miestnu ochranu osobných údajov stroskotali. Facebook však sľubuje, že o ochranu informácií, ktoré o používateľoch má, sa bude starať nad rámec domácich zákonov.

Americká spoločnosť chce svoje pravidlá celosvetovo harmonizovať, aj keď pôvodne tvrdila, že prísne európske pravidlá o ochrane údajov bude aplikovať mimo Únie len čiastočne.

„Máme záujem sprístupniť rovnaké nastavenia všade, nie len v Európe,“ povedal včera (4. apríla) šéf a zakladateľ spoločnosti, Mark Zuckerberg. Vo videorozhovore s novinármi však jedným dychom dodal, že nepôjde o ochranu presne v takom formáte, ako ju v súčasnosti implementuje Únia.

Od 25. mája začína v celej Európskej únii platiť nová smernica o ochrane osobných údajov, známa ako GDPR. Zuckerberg smernicu včera označil za „veľmi pozitívnu“.

Nadnárodné firmy sú slabo pripravené na dodržiavanie podmienok GDPR, tvrdí prieskum

Nadnárodné spoločnosti sú slabo pripravené na dodržiavanie požiadaviek v oblasti ochrany osobných údajov a ich súkromia.

Facebook sklamal mnohých

„Za ochranu vašich údajov nesieme zodpovednosť, a ak to nedokážeme, potom si nezaslúžime poskytovať vám služby,“ napísal po prevalení kauzy s Cambridge Analytica na svoj profil Zuckerberg ešte 21. marca. Negatívnych správ ale pribúda každým dňom a sociálne siete vyzývajú už aj na bojkot Facebooku.

Údaje o tom, čo sa používateľom „páči“, na ktoré udalosti sa chystajú, kde boli, ktorý článok, či informácia ich zaujala, ktorý produkt skúsili, aké majú politické, či náboženské presvedčenie, bez hlbšieho premýšľania poskytujú na sieti milióny. Spoločnosť Facebook ich zdieľaním s inými aplikáciami, ktoré častokrát spoločnosti za prístup platia, podľa mnohých používateľov výrazne sklamala.

Nemecký súd tvrdí, že Facebook neoprávnene využíva dáta o aktivitách vlastných používateľov

Facebook čelí v Nemecku viacerým obvineniam. Organizácie a úrady mu vyčítajú nedostatočne bezpečné predvolené nastavenia, využívanie dát na aktiváciu online reklamy, či prístup k údajom tretích strán v čase, keď má používateľ stránku Facebooku otvorenú.

Informáciu o pôvodnom počte 50 miliónov užívateľov, ktorých osobné údaje mohli byť v roku 2016 zdieľané s Cambridge Analtica, včera spoločnosť aktualizovala.

„Domnievame sa, že informácie z Facebooku až o 87 miliónoch ľudoch – väčšinou v Spojených štátoch – mohli byť nesprávne zdieľané s Cambridge Analytica,“ napísal včera (4. apríla) vo svojom blogu hlavný technik spoločnosti, Mike Schroepfer.

Počet používateľov z krajín, ktorých údaje mohli byť zneužité v kauze Cambridge Analytica. Zdroj: Facebook

Aktualizácie a zmeny

Podľa Schroepfera robí teraz spoločnosť na niekoľkých aktualizáciách súčasne. Tie by mali zaručiť najmä lepšiu ochranu dát. Konkrétne spomína obmedzovanie pri získavaní informácií z udalostí a podujatí, o účasti jednotlivých osôb v skupinách, či detaily z profilov, ako náboženské presvedčenie, vzdelanie, prečítané knihy, vypočuté piesne, prečítané články, či prezreté videá. Facebook prostredníctvom programovacieho prostredia aplikácií (API) umožňoval tieto údaje získavať aplikáciám. Teraz nastavenie mení.

Od 9. apríla by mala spoločnosť spustiť aj novú funkciu, ktorá prehľadne zobrazí informácie o tom, aké konkrétne informácie zo svojho profilu používateľ zdieľa s inými aplikáciami. V tom čase bude Facebook informovať používateľov aj o tom, či boli práve ich údaje zdieľané s Cambridge Analytica.

Pomohol Facebook Trumpovej kampani? Europarlament chce odpoveď

Európsky parlament pozval šéfa Facebooku, Marka Zuckerberga, aby sa prišiel vyjadriť k informácii, že firma Cambridge Analytica pozbierala údaje o 50 miliónoch používateľov, ktoré využila na prezidentskú kampaň Donalda Trumpa.

Hoci Európsky parlament avizoval, že si argumenty šéfa Facebooku chce vypočuť aj v Bruseli, Zuckerberg svoju účasť nepotvrdil. Pozvanie mu opätovne odovzdala aj delegácia Európskeho parlamentu, ktorá Sillicon Valley a ústredie sociálnej siete navštivila včera (4. apríla).

Mark Zuckerberg predbežne ohlásil, že Európu navštívia jeho najvyššie postavení spolupracovníci, vrátane Mikea Schroepfera. Oficiálne zatiaľ potvrdil, že bude o kauze jeho spoločnosti vypovedať pred americkým kongresom.