Facebook rozširuje vyšetrovanie údajného ruského vplyvu v brexitovej kampani

Ilustračný obrázok. [Sasha Steinbach/EPA/EFE]

Predchádzajúca analýza ruského zapojenia v kampani pred referendom odhalila len reklamu za 97 centov, podľa britských poslancov však bola zameraná príliš úzko.

Spoločnosť Facebook v stredu 17. januára vyhlásila, že vykoná novú komplexnú analýzu svojich záznamov. Bude v nich hľadať propagandu, ktorú osoby napojené na Rusko údajne šírili počas kampane pred britským referendom o zotrvaní v Európskej únii.

Rusko odmieta, že by akýmkoľvek spôsobom zasahovalo do referenda o brexite alebo do volieb prezidenta USA.

Poslanci nebol spokojní

Niektorí britskí poslanci sa sťažovali, že predchádzajúca snaha Facebooku o nájdenie dôkazov ruskej manipulácie najväčšej sociálnej siete a ovplyvňovaní referendovej diskusie bola veľmi obmedzená.

Facebook v decembri oznámil, že pred britským referendom bola z Ruska financovaná len reklama  v hodnote 97 centov. Vo svojej analýze však spoločnosť skúmala len účty napojené na Internetovú výskumnú agentúru, podozrivú zo šírenia ruskej propagandy.

Macron ide bojovať proti ruským „fake news“, predbehol Komisiu

Vo Francúzsku sa chcú zamerať na sponzorovaný obsah a väčšie zapojenie súdov. Strategický dokument Európskej komisie zatiaľ prechádza verejným pripomienkovaním.

Damian Collins šéf výboru britského parlamentu pre digitálne záležitosti, médiá a šport minulý rok označil prvý prieskum Facebooku za nedostatočný.

Analýza potrvá niekoľko týždňov

Najnovšiu iniciatívu spoločnosti Collins naopak víta: „Sú tí najpovolanejší vyšetrovať aktivitu na svojej platforme,“ povedal. „Teším sa na závery tohto vyšetrovania a som si istý, že keď budeme vedieť výsledky, budeme sa mať Facebooku čo pýtať.“

V novej analýze Facebooku budú bezpečnostní analytici spoločnosti skúmať historické údaje, napísal v stredu v liste Collinsovi Simon Milner, riaditeľ britského oddelenia Facebooku pre politiku.

„Chceli by sme túto prácu vykonať rýchlo a odhadujeme, že to potrvá niekoľko týždňov“, napísal Milner.

Internetoví giganti pod tlakom

Facebook, Twitter a Alphabet (spoločnosť, ktorá vlastní Google a YouTube) sú v Európe a Spojených štátoch pod veľkým tlakom. Štáty chcú, aby spoločnosti zabránili iným národom využívať svoje siete na ovplyvňovanie ich volieb a v prípade podozrení vec vyšetrili.

Internetové spoločnosti chcú od Bruselu vedieť, čo presne znamená pojem „nelegálny obsah“

Viac ako 20 technologických a internetových spoločností, vrátane gigantov ako Google, Facebook, Microsoft, Twitter, či Spotify sa včera, 9. januára stretlo s piatimi komisármi Európskej únie.

Minulý rok Facebook oznámil americkým zákonodarcom, že objavil 3 tisíc reklám financovaných predpokladanými ruskými agentmi, ktorí sa vydávali za Američanov a snažili sa v Spojených štátoch šíriť zavádzajúce správy o rase, imigrácii a iných politických témach.

Vo Francúzsku Facebook v tom istom roku zablokoval 30 tisíc účtov v snahe obmedziť šírenie falošných správ, dezinformácií a spamu pár dní pred prezidentskými voľbami.