Google sa snaží vyhnúť európskej smernici o autorských právach

Google sa chce vyhnúť európskej smernici o autorských právach. [EPA-EFE/ Clemens Bilan]

Google mení spôsob, ako zobrazuje správy v službe Google News. Európska komisia ubezpečuje, že kontroverzná smernica EÚ nie je ohrozená.

Spoločnosť Google v stredu (25. septembra) oznámila, že sa plánuje vyhnúť podpisovaniu licenčných zmlúv s vydavateľmi tým, že zobrazí v službe Google News menej informácií.

Európska únia prijala v apríli smernicu, ktorá na základe článku 15 dáva vydavateľom tlače právo požadovať finančnú odmenu za to, že platforma uverejní časť ich obsahu.

Google dostal od eurokomisie už tretiu miliardovú pokutu

Za blokovanie konkurencie na trhu internetovej reklamy zaplatí do európskeho rozpočtu 1,49 miliardy. Doterajšie dve pokuty stáli už spoločnosť spolu 6,76 miliardy eur.

„Veľmi krátke výňatky“ alebo nadpisy a náhľady však nie sú v smernici zahrnuté.

Francúzsko je zatiaľ jediný európsky štát, ktorý smernicu o autorských právach implementoval aj do vnútroštátneho práva. Americký gigant hovorí, že vo Francúzsku prestane zobrazovať úryvky z článkov a dostupné budú len nadpisy, ktoré zatiaľ v rámci spomínanej smernice nie sú spoplatnené.

Krok spoločnosti Google sa vo Francúzov stretol s nevôľou. Francúzsky minister kultúry Franck Riester označil rozhodnutie spoločnosti Google za „neprijateľné“. Tajomník pre digitalizáciu Cédric O dodal, že tento krok je „neúctivý k duchu európskej smernice a francúzskeho zákona.“

Autorské práva „nie sú v nebezpečenstve“

Francúzski vydavatelia to rovnako neprijali s nadšením. Európska komisia ale ubezpečuje, že smernica o autorských právach je stále „nažije“.

„Smernica nie je v ohrození. Naopak, prispieva tomu, aby sa európske pravidlá o autorských právach prispôsobili dnešnému digitálnemu svetu a následne to uľahčí tvorcom, editorom a novinárom získať finančnú odmenu za zverejnenie ich práce na internete,“ uviedol hovorca Komisie pre EURACTIV.com.

Komisia zároveň ubezpečuje technické platformy ako je Google, že kroky s cieľom vyhnúť sa plateniu nie sú opodstatnené.

„Počas legislatívnych rokovaní bolo výslovne zo smernice vylúčené aj využívanie jednotlivých slov a krátkych výpisov z tlačových publikácií,“ zdôraznila Komisia. „To znamená, že sa môžu požiť bez autorizácie a bezodplatne“, hovorí Komisia.

Europoslanci to predpovedali

Aj napriek uisteniam Komisie, sa spoločnosť Google rozhodla neriskovať.

„Keď francúzsky zákon nadobudne účinnosť, tak spoločnosť Google prestane vo Francúzsku zobrazovať prehľad obsahu európskych vydavateľov tlače,“ oznámil Richard Gingras, viceprezident Google pre sekciu správ.

Poslancov Európskeho parlamentu, ktorí na návrhu pracovali, oznámenie spoločnosti Google neprekvapilo. „Kto by si to pomyslel,“ reagoval poslanec Tiemo Wölken prostredníctvom Twitteru. Mathias Vermeulen, bývalý asistent bývalej poslankyne Marietje Schaake, ktorý smernicu pomáhal sformulovať napísal, že celé štyri roky debát o autorských právach všetkým hovoril, že spoločnosť Google licenčné dohody neuzatvorí.

https://twitter.com/woelken/status/1176841175766065152

Gingras už predtým pre EURACTIV.com upozorňoval, že Google môže službu zhromažďovania správ (Google News) z EÚ stiahnuť.

„Možnosť zastavenia služby Google News v Európskej únii je veľmi reálna,“ povedal Gingras. Dodal, že Google musel prijať podobné opatrenia v Španielsku, keď v roku 2014 zaviedli vlastný zákon o autorských právach.

V smernici o autorskom práve existuje lepšia cesta, tvrdí Google

Európska smernica o autorskom práve by sa mala vyvarovať reformám, ktoré zoberú vydavateľom právo na možnosť voľby ohľadne distribúcie ich obsahu a spôsobu, ako na ňom budú zarábať, píše RICHARD GINGRAS.

Niektorí konkurenti spoločnosti Google sa naopak rýchlo zaviazali vydavateľov odmeňovať. Eric Léandri, vedúci internetového vyhľadávacieho nástroja Qwant povedal, že má v úmysle uzavrieť dohodu s francúzskymi vydavateľmi, ktorá sa podobá nedávno uzavretej dohode medzi VG media a nemeckými vydavateľmi tlače. Dohoda zaručuje, že päť percent výnosov z toho, že používatelia kliknú na link dostanú online médiá.